با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

تاریخچه مبلمان اداری + از ساخت اولین مبلمان تا به امروز

صنعت مبلمان اداری و دکوراسیون داخلی، از صنایع مهمی محسوب می‌شود که بیشترین تحولات را داشته است. از نقش‌ و طرح‌هایی که بر روی سنگ‌ها و غارها به جا مانده است می‌توان فهمید که از گذشته مردم به ساخت مبلمان و صندلی‌های سنگی مشغول بوده‌اند. امروزه نیز افراد، به تولید این وسایل می‌پردازند اما چوب، فلز و ترکیبی از مواد مختلف، جای سنگ را گرفته‌ است. در اولین اداره‌ها و شرکت‌ها از میزهای ردیفی و صندلی‌های ثابت استفاده می‌کردند تا امروز که مبلمان‌ها و میزها با سبک‌های سلطنتی، مدرن و از بهترین متریال در فضاهای کاری دیده می‌شوند. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با ساخت اولین مبل اداری و تاریخچه مبلمان اداری آشنا شوید.

ساخت اولین مبل اداری

گفته شده که ساخت اولین مبلمان‌ها به دوران روم باستان تعلق دارد؛ دورانی که از سنگ، تنه درخت و پوست پشمی برای نشستن استفاده می‌کردند و هنوز با مفهوم مبلمان آشنا نبودند. بعد از آن، زمانی که اولین اداره‌ها و اتاق‌های کار در سال‌های 1700 تا 1710 شکل گرفتند، تاریخ شاهد استفاده اولین مبلمان‌های اداری بود.

بعد از انقلاب صنعتی، استفاده از مبلمان‌های اداری بیشتر مورد توجه قرار گرفت. در این دوران برای استقرار کارمندان و انجام کارهای پشت میزی از میزهای ردیفی و صندلی‌های ثابت استفاده می‌کردند و تنها مدیران بودند که شرایط استفاده از اتاق‌های اختصاصی را داشتند.

در این زمان آسایش کارمندان بی‌اهمیت بود و هزاران کارمند باید در محوطه‌ای با میز و صندلی‌های متراکم کار می‌کردند. حتی پیشرفت تکنولوژی و ظهور کامپیوتر و دستگاه تایپ نیز نتوانست شکل محیط‌های کاری را تغییر دهد.

مبلمان اداری به شکل امروز از چه زمانی رواج داشته است؟

با آغاز قرن بیستم ما شاهد تغییر و تحول در تاریخچه مبلمان اداری و دکوراسیون داخلی بودیم. دورانی که ساخت و ساز آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌های بلند آغاز شد.

مطلب مرتبط  طراحی اداری بیوفیلیک چیست و چه مزایایی در فضای کار دارد

در واقع، از زمانی که افراد تلاش کردند از زمین‌های محدود برای جای دادن چندین شرکت در یک ساختمان به ‌طور هم‌زمان استفاده کنند، لازم بود تا شکل و شمایل مبلمان‌های اداری تغییر کند.

در این سبک شرکت‌ها دیگر نمی‌توانستند از میز و صندلی‌های ردیفی و متراکم استفاده کنند؛ زیرا کم‌کم فضاهای کار اختصاصی شکل گرفت و لازم بود تا از مبلمان‌های اداری متفاوتی استفاده شود.

ساخت اولین مبل اداری چرخدار، به سال‌های 1800 تا 1810 برمی‌گردد. زمانی که چارلز داروین مشغول تحقیقات بود، برای بالا بردن سرعت کارش نیاز داشت تا زیر صندلی خود چرخ بگذارد.

بعد از آن، اداره‌ها و کسب و کارها نیز برای بالا بردن سرعت کار و افزایش بازدهی به سراغ استفاده از صندلی‌های چرخ‌دار رفتند؛ همین صندلی‌های چرخ‌داری که هم‌اکنون در اداره‌ها دیده می‌شوند. تغییرات سریع و ابداع سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی از نیمه دوم قرن بیستم آغاز شد تا به امروز که ما شاهد خلاقیت‌ها و ایده‌های نوآورانه‌ای در چیدمان‌های اداری هستیم.

بررسی تغییر و تحول مبلمان اداری در 4 دهه اخیر

بررسی تغییر و تحول مبلمان اداری در 4 دهه اخیر | مبلمان اداری الوند

1. مبلمان‌های اداری دهه 1960 میلادی (دهه 1340 شمسی)

در این دهه، مبلمان‌ اداری طراحی ساده‌ای داشتند و از میزهای بزرگ فلزی با ماشین‌های تایپ دستی استفاده می‌کردند. این میز اداری ها کشوهای بسیار بزرگی را شامل می‌شدند که کاغذهای زیادی در آن‌ها وجود داشت.

در این دهه کارمندان اجازه داشتند در محیط کاری خود سیگار بکشند و همواره یک زیرسیگاری نیز بر روی میزها قرار داشت. همچنین روی میزها، لامپ‌هایی با شکل صنعتی قرار می‌گرفت. امروزه برخی از شرکت‌ها به ‌منظور جلب ‌توجه مشتری از دکوراسیون آنتیک استفاده می‌کنند.

مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب میز کارمندی مناسب

2. مبلمان‌های اداری دهه 1970 میلادی (دهه 1350 شمسی)

در این دوره اتاق‌های کار مخصوص برای هر کارمند به وجود آمد و میزهای چوبی جایگزین میزهای فلزی شدند. این میزها ابعاد بزرگی داشتند تا جای کافی برای قرار دادن چهار خط تلفن را داشته باشند.

کشوهای میزها، فضایی برای نگهداری کاغذهای اداری بود. همچنین روشنایی محیط کار و استفاده از لامپ‌ها در این دهه نسبت به دهه قبل، شدت بیشتری داشت.

3. مبلمان‌های اداری دهه 1980 میلادی (دهه 1360 شمسی)

در این دهه اولین نسل از کامپیوترها روی کار آمدند که فضای زیادی را اشغال می‌کردند و لازم بود تا جایی برای قرار دادن دیسک‌های فلاپی وجود داشته باشد؛ بنابراین میزهای اداری دهه 1980 میلادی بسیار بزرگ بودند، با این تفاوت که دیگر وجود کشو در آن‌ها چندان اهمیتی نداشت.

4. مبلمان‌های اداری دهه 1990 میلادی (دهه 1370 شمسی)

پارتیشن‌بندی‌هایی که در این دهه از تاریخچه مبلمان اداری، به منظور اختصاصی کردن فضای کار کارمندان مورد استفاده قرار می‌گرفتند، دیواره‌های کوتاهی داشتند. اولین صندلی‌های جک دار به ‌منظور راحتی کارمندان نیز در این دوره ظهور پیدا کردند.

فشار کار و آسیب به گردن و کمر کارمندان باعث شد که این صندلی‌ها ابداع شوند تا کمی از خستگی آن‌ها را کم کنند و موجب شوند کمرشان در وضعیت درستی قرار بگیرد.

برای قرار دادن کامپیوتر، زونکن‌ها و کیبورد لازم بود که میزها فضای کافی داشته باشند. کیس کامپیوترها به زیر میزها راه باز کردند و باید جایی برای پرینترها نیز در نظر گرفته می‌شد.

مبلمان‌های اداری در قرن 21

از آغاز قرن بیست‌ویک، راحتی کارمندان به ‌منظور افزایش بازدهی کسب و کارها و همین‌طور وضعیت سلامت جسمانی آن‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفت. از این رو میزها و انواع صندلی‌ اداری با طراحی ارگونومیک روی کار آمدند که زیبایی بیشتری را در فضای کاری ایجاد می‌کردند.

مطلب مرتبط  لیست کاملی از وسایل هوم آفیس

ظهور لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های پیشرفته توانست نظم بیشتری را در شرکت‌ها ایجاد کند تا فضای بیشتر و راحت‌تری برای حرکت آزادانه کارمندان فراهم شود. در واقع، پیشرفت تکنولوژی بیشترین تأثیر را در شکل و شمایل محیط‌های اداری گذاشت.

اجزای مبلمان‌ اداری که در این سال‌های اخیر مورد استفاده قرار می‌گیرند، شبیه به مبلمان‌های خانگی هستند تا علاوه بر راحتی کارکنان اداره، زیبایی و آرامش بهتری را در فضای کاری القا کنند. آنچه امروزه در دکوراسیون داخلی اداره‌ها دیده می‌شود، نتیجه سال‌ها تحقیق برای ایجاد فضایی دل‌نشین به منظور افزایش بهره‌وری یک کسب و کار است.

مبلمان‌های اداری در قرن 21 | مبلمان اداری الوند

سخن آخر

ما مقاله در این سعی کردیم تا شما را با  تاریخچه مبلمان اداری و همچنین ساخت اولین مبل اداری آشنا کنیم. در ابتدا راحتی فضای کار در اداره‌ها چندان اهمیتی نداشت و میزها و صندلی‌های سخت به شکل ردیفی و متراکم کنار هم قرار می‌گرفتند تا کارمندان زیادی در یک محیط کوچک کار کنند. زمانی که طراحی ساختمان‌ها تغییر پیدا کرد و نیاز به استفاده از تکنولوژی روزبه‌روز بیشتر شد، دکوراسیون‌های اداری نیز دچار تحولات عظیمی شدند.

امروزه اصول طراحی ارگونومیک و ایده‌های خلاقانه در مبلمان‌های اداری و دکوراسیون‌های داخلی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند تا کوچک‌ترین فشاری روی کارمندان وجود نداشته باشد. شما می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی مبلمان اداری الوند دکوراسیون خود را زیبا‌تر کنید.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *