با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

نحوه تنظیم صحیح صندلی اداری

هر بار که بر روی یک صندلی اداری جدیدی می‌نشینیم، لازم است ابتدا آن را به وضعیت مطلوب خود درآوریم. در واقع، وجود مکانیزم‌های گوناگون در صندلی اداری باعث می‌شود تا این محصول قابلیت تنظیمات مختلفی را داشته باشد. تنظیم صحیح صندلی اداری از مهم‌ترین عوامل برای ایجاد راحتی و جلوگیری از بروز مشکلات جسمانی افراد در محیط کار است. در دنیای امروز که بسیاری از افراد ساعات طولانی از روز را پشت میز سپری می‌کنند، اهمیت استفاده از یک صندلی اداری مناسب و تنظیم دقیق آن به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله از مجله الوند درباره نحوه تنظیم صحیح صندلی اداری نکاتی را بازگو خواهیم کرد.

چرا تنظیم صندلی اداری اهمیت زیادی دارد؟

باید به این نکته مهم توجه داشت که عدم تنظیم صحیح صندلی می‌تواند به مشکلاتی مانند درد کمر، گردن، درد در ناحیه شانه‌ها و زانوها منجر شود. این مشکلات در طولانی‌مدت بر سلامت فرد اثرات منفی خواهد گذاشت. این در حالی است که با تنظیم دقیق و صحیح صندلی می‌توان علاوه بر ارتقای راحتی، بهبود بهره‌وری و کارایی افراد را ارتقاء داد.

تنظیم صحیح صندلی اداری

آشنایی با فیزیولوژی بدن انسان

از مهم‌ترین دلایلی که تنظیم صحیح صندلی اداری را باید در دستور کار قرار داد، تاثیر آن بر وضعیت بدنی فرد است. بدن انسان به گونه‌ای طراحی شده که باید در وضعیت‌های صحیحی قرار گیرد تا از ورود فشار بر روی مفاصل و عضلات جلوگیری شود. انواع صندلی‌ اداری ارگونومیک، با قابلیت تنظیم ارتفاع، زاویه پشتی، عمق نشیمنگاه و حتی دسته‌ها، به فرد این امکان را می‌دهند که وضعیت بدنی خود را به گونه‌ای تنظیم کند که کمترین فشار به قسمت‌های مختلف بدن وارد شود. در صورتی که صندلی اداری به درستی تنظیم نشود، ممکن است فرد مجبور شود در وضعیت‌های نامناسبی بنشیند که این موضوع باعث افزایش تنش در عضلات و مفاصل خواهد شد. بنابراین، یکی از مهم‌ترین اصول در استفاده از صندلی اداری، تطبیق آن با نیازها و ویژگی‌های بدنی فرد است.

در ادامه، به بررسی مکانیزم‌های تنظیم موجود در صندلی‌های اداری و نحوه استفاده صحیح از آن‌ها خواهیم پرداخت.

تنظیم ارتفاع صندلی

اولین و شاید مهم‌ترین تنظیم در یک صندلی اداری، تنظیم ارتفاع آن است. ارتفاع نشیمنگاه صندلی باید به میزانی باشد که فرد بتواند به راحتی پاهای خود را روی زمین قرار دهد و زانوهایش در زاویه 90 درجه باشند. این وضعیت باعث می‌شود که فشار کمتری به مفاصل زانو و ران وارد شود و خون به خوبی در این ناحیه جریان یابد. در سوی مقابل، اگر صندلی خیلی بالا باشد، پاها از زمین جدا می‌شوند و فشار به پشت ران‌ها وارد می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث کاهش جریان خون و ناراحتی در پاها شود. از طرف دیگر، اگر صندلی خیلی پایین باشد، زانوها به سمت بالا متمایل می‌شوند و فشار زیادی به کمر و زانوها وارد خواهد شد.

مطلب مرتبط  راهنمای سفارش و خرید پارتیشن آلومینیومی

صندلی‌های اداری دارای یک مکانیزم برای تنظیم ارتفاع هستند که معمولا با یک اهرم در زیر نشیمنگاه کنترل می‌شود. با استفاده از این اهرم می‌توان ارتفاع صندلی را به میزان دلخواه تنظیم کرد. صندلی های اداری معمولا بازه ای در حدود 8 الی 12 سانتیمتر قابلیت تغییر ارتفاع را دارند که این میزان، برای اکثر کاربران کافی است.

تنظیم صحیح صندلی اداری

تنظیم زاویه پشتی صندلی

در کنار تنظیم ارتفاع، تنظیم زاویه پشتی صندلی دیگر عامل مهم در ایجاد وضعیت ارگونومیک برای کاربر است. پشتی صندلی نقش بسیار مهمی در حمایت از کمر و ستون فقرات دارد. در صورتی که زاویه پشتی به درستی تنظیم نشود، ممکن است باعث خمیدگی یا کشیدگی بیش از حد ستون فقرات شود. این وضعیت در طولانی‌مدت منجر به بروز دردهای ناحیه کمر می‌شود. زاویه پشتی صندلی باید به شکلی باشد که فرد بتواند به راحتی به آن تکیه دهد و کمر در وضعیت طبیعی خود قرار گیرد.

تمامی صندلی‌های ارگونومیک دارای مکانیزم تنظیم زاویه پشتی هستند که به فرد این امکان را می‌دهد که زاویه پشتی را با توجه به فعالیت خود تنظیم کند. برای مثال، در زمان کار با کامپیوتر ممکن است فرد نیاز داشته باشد که زاویه پشتی کمی به سمت جلو باشد تا از خمیدگی ستون فقرات جلوگیری شود. از سوی دیگر، در زمان استراحت یا مطالعه، زاویه پشتی می‌تواند کمی به سمت عقب باشد تا فرد به راحتی به آن تکیه دهد و عضلات پشت در حالت استراحت قرار بگیرند. بهترین زاویه برای پشتی معمولا بین 100 تا 110 درجه است. در این زاویه، هم حمایت کافی از کمر به عمل می‌آید و هم از فشار زیاد به ستون فقرات جلوگیری خواهد شد.

مطلب مرتبط  بهترین راهکار کنترل صدا در دفتر کار چیست؟

تنظیم صحیح صندلی اداری

تنظیم عمق نشیمنگاه

عمق نشیمنگاه نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم در تنظیم صندلی اداری است. عمق نشیمنگاه باید به گونه‌ای باشد که فرد بتواند به طور کامل روی صندلی بنشیند و پشتی از کمر او حمایت کند. بهترین حالت این است که بین پشت زانو و لبه نشیمنگاه حدود 2 تا 3 سانتی‌متر فاصله باشد. اگر نشیمنگاه بیش از حد عمیق باشد، فرد مجبور می‌شود به جلو خم شود تا بتواند به پشتی تکیه دهد. از سوی دیگر، اگر نشیمنگاه خیلی کوتاه باشد، حمایت کافی از ران‌ها صورت نمی‌گیرد و فرد پس از گذشت چند دقیقه احساس ناراحتی می‌کند.

بسیاری از صندلی‌های ارگونومیک مدرن دارای قابلیت تنظیم عمق نشیمنگاه با عنوان مکانیزم اسلایدر هستند. تغییر وضعیت کفی صندلی بر روی ریل به کمک این مکانیزم با استفاده از یک اهرم یا دکمه در زیر صندلی انجام می‌شود. با تنظیم صحیح عمق نشیمنگاه، فرد می‌تواند به راحتی روی صندلی بنشیند و از پشتی آن برای حمایت از کمر خود استفاده کند.

تنظیم ارتفاع و زاویه دسته‌های صندلی اداری

دسته‌های صندلی اداری نیز یکی دیگر از بخش‌های مهم آن هستند که باید به درستی تنظیم شوند. ارتفاع دسته‌ها باید به گونه‌ای باشد که فرد بتواند به راحتی دست‌های خود را روی آن‌ها قرار دهد و آرنج‌ها در زاویه‌ای تقریبا 90 درجه باشند. اگر دسته‌ها خیلی بالا باشند، فشار زیادی به شانه‌ها وارد می‌شود و در صورت کوتاه بودن، فرد ممکن است مجبور شود شانه‌های خود را به سمت پایین بکشد. این موضوع نیز منجر به ناراحتی در ناحیه گردن و شانه‌ها می‌گردد.

صندلی‌های اداری ارگونومیک اغلب دارای مکانیزم تنظیم ارتفاع و زاویه دسته‌ها هستند. با تنظیم صحیح این بخش‌ها که به آسانی انجام می‌شود، فرد می‌تواند از ورود فشارهای اضافی بر شانه‌ها و بازوها جلوگیری کند و وضعیت بدنی بهتری داشته باشد.

تنظیم صحیح صندلی اداری

تنظیم شیب نشیمنگاه

برخی از صندلی‌های اداری دارای قابلیت تنظیم شیب نشیمنگاه هستند. این ویژگی به کاربر این امکان را می‌دهد تا زاویه نشیمنگاه را به سمت جلو یا عقب تغییر دهد. وجود این مکانیزم برای افرادی که به مدت طولانی پشت میز می‌نشینند و نیاز به تغییر وضعیت دارند، بسیار مفید است. برای مثال، زمانی که فرد نیاز دارد کمی به جلو خم شود تا کارهای دقیق‌تری انجام دهد، می‌تواند شیب نشیمنگاه را به سمت جلو تنظیم کند. از سوی دیگر، در زمان استراحت می‌توان شیب نشیمنگاه را به سمت عقب تغییر داد تا راحتی بیشتری فراهم شود. تنظیم صحیح شیب نشیمنگاه می‌تواند به توزیع بهتر وزن بدن و کاهش فشار روی ران‌ها و کمر کمک کند.

مطلب مرتبط  همه چیز درباره مبلمان اداری اتاق کنفرانس

این وضعیت، مشابه اتفاقی است که برای صندلی راننده خودرو پژو 206 و بسیاری از خودروهای دیگر رخ می‌دهد و راننده به آسانی می‌تواند به کمک یک اهرم، شیب کفی صندلی را تغییر دهد و تجربه بهتری در حین رانندگی داشته باشد.

تنظیم صحیح صندلی اداری

جمع بندی

تنظیم صحیح صندلی اداری تاثیر بسیار زیادی بر راحتی، سلامتی و کارایی افراد دارد. با استفاده از مکانیزم‌های تنظیمی موجود در صندلی‌های اداری ارگونومیک می‌توان وضعیت بدنی ایده‌آلی برای انجام کارهای روزمره فراهم کرد. عدم توجه به انجام صحیح این تنظیمات و یا خرابی مکانیزم‌ها می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات جسمانی و کاهش بهره‌وری شود. بنابراین، همواره توصیه می‌شود که پیش از شروع کار، تنظیمات صندلی را با توجه به نیازهای بدن و فعالیت‌های کاری خود انجام دهید. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های مبلمان اداری الوند انواع صندلی های اداری ارگونومیک از برترین برندها را بررسی و نمونه موردنظر خود را خریداری کنید.

سوالات متداول

  • چرا تنظیم صحیح صندلی اداری اهمیت دارد؟

تنظیم صحیح صندلی از مشکلات جسمانی مانند درد کمر و گردن جلوگیری می‌کند و راحتی و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

  • ارتفاع مناسب صندلی اداری چقدر باید باشد؟

ارتفاع صندلی باید به گونه‌ای باشد که پاها به طور کامل روی زمین قرار بگیرند و زانوها در زاویه 90 درجه باشند.

  • عمق نشیمنگاه صندلی چقدر باید باشد؟

بین پشت زانو و لبه نشیمنگاه باید حدود 2 تا 3 سانتی‌متر فاصله باشد تا فشار اضافی به پشت زانوها وارد نشود.

  • ارتفاع دسته‌های صندلی چگونه باید تنظیم شود؟

ارتفاع دسته‌ها باید به گونه‌ای باشد که آرنج‌ها در زاویه 90 درجه قرار گیرند و فشار زیادی به شانه‌ها وارد نشود.

  • شیب نشیمنگاه چه تاثیری در وضعیت بدنی کاربر دارد؟

تنظیم شیب نشیمنگاه به توزیع بهتر وزن بدن و کاهش فشار روی ران‌ها و کمر کمک می‌کند.

  • در صندلی‌های ارگونومیک چه مکانیزم‌هایی وجود دارد؟

مکانیزم‌های تنظیم ارتفاع، زاویه پشتی، عمق نشیمنگاه، ارتفاع و زاویه دسته‌ها و شیب نشیمنگاه

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *