با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

معرفی انواع شیشه در پارتیشن و کاربردهایشان

این روزها استفاده از پارتیشن در محیط‌های کاری بسیار رونق یافته است. ممکن است بخواهید قسمت‌های مختلف محیط کاری را از یکدیگر جدا کنید ولی در عین حال بودجه کمی دارید. در این حالت پارتیشن اداری بهترین گزینه است. یکی از مهم‌ترین متریال‌ها در تولید پارتیشن اداری، شیشه است. برای اینکه به معرفی انواع شیشه در پارتیشن بپردازیم، در ابتدا بهتر است بدانیم به طور کلی پارتیشن اداری چیست؟ پس این مقاله از مجله الوند را دنبال کنید.

انواع پارتیشن اداری | مبلمان اداری الوند

انواع پارتیشن اداری

پارتیشن‌ها از نظر جنس در انواع مختلفی وجود دارند. از رایج‌ترین آنها می‌توان به پارتیشن چوبی، پارتیشن ام دی اف، پارتیشن شیشه و ام دی اف، پارتیشن ام دی اف با پروفیل آلومینیومی و پارتیشن شیشه‌ای با پروفیل آلومینیومی اشاره کرد.

قیمت پارتیشن اداری بر اساس جنس و سایز آن می‌تواند متفاوت باشد. حال در این مقاله بیشتر می‌خواهیم در مورد پارتیشن شیشه‌ای صحبت کنیم.

جدا از اینکه کدام یک از انواع شیشه در پارتیشن را به کار ببریم، به طور کلی پارتیشن‌ها از هر جنسی که باشند، مزایای زیادی دارند. مزایای پارتیشن‌بندی در محیط کاری را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • تمرکز حواس بیشتر در کارمندان به کمک جداسازی فضاها
  • زیبایی ظاهری محیط کاری
  • مقرون‌به‌صرفه بودن
  • استفاده بیشتر از نور طبیعی
  • نصب سریع و راحت
  • قابلیت جابه‌جایی
  • ایجاد نظم و سازمان‌دهی بهتر در محیط کار
  • کاهش آلودگی صوتی و ایجاد آرامش بیشتر

حال اگر می‌خواهید به صورت کامل با انواع پارتیشن آشنا شوید، حتما مقاله پارتیشن اداری چیست را مطالعه نمایید.

انواع شیشه در پارتیشن

پارتیشن شیشه‌ای از پنل‌های شیشه‌ای که آن‌ها نیز انواع مختلفی دارند ساخته شده است. معمولا یک فریم یا قاب از جنس استیل یا آلومینیوم نیز در ساخت آن‌ها به کار می‌رود. به این نوع پارتیشن، پارتیشن شیشه‌ای فریم‌دار می‌گویند. برخی دیگر از پارتیشن‌ها نیز در کف محیط قرار می‌گیرند. در واقع پنل شیشه‌ای در کف قرار داده می‌شود که به آن پارتیشن شیشه‌ای فریم لس یا بدون قاب می‌گویند. فارغ از توجه به انواع شیشه در پارتیشن، به طور کلی پارتیشن شیشه‌ای مزایا و معایبی دارد.

  • مزایای استفاده از انواع شیشه در پارتیشن

استفاده از انواع شیشه در پارتیشن مزایای زیادی دارد. مزایای استفاده از پارتیشن شیشه‌ ای شامل این موارد می‌شود.

  • عایق صوتی مناسب
  • منعکس‌کننده نور طبیعی
  • زیبایی
  • هزینه کمتر نسبت به دیوارکشی
  • تنوع بالا
  • سرعت زیاد در اجرا و راه‌اندازی
  • افزایش شعاع دید
  • معایب استفاده از انواع شیشه در پارتیشن

هر وسیله‌ای در عین داشتن مزایا، ممکن است معایبی نیز داشته باشد. استفاده از انواع شیشه در پارتیشن نیز در کنار مزایای خود، معایبی نیز دارد که به آنها اشاره می‌کنیم.

  • عایق حرارتی نامناسب
  • عدم ایجاد حریم خصوصی کامل
  • آسیب‌پذیری زیاد
  • لکه‌پذیری بالا
  • نظافت زمان‌بر

مزایای استفاده از شیشه در پارتیشن | مبلمان اداری الوند

 بررسی انواع شیشه در پارتیشن

شیشه‌های مورد استفاده در پارتیشن شیشه‌ای در انواع مختلفی وجود دارند. انواع شیشه در پارتیشن شامل این موارد می‌شوند.

  • پارتیشن با شیشه تک جداره
  • پارتیشن با شیشه دوجداره
  • پارتیشن با شیشه رنگی
  • پارتیشن با شیشه مات
  • پارتیشن با شیشه سند بلاست
  • پارتیشن با شیشه لمینت
  • پارتیشن با شیشه هوشمند
  • پارتیشن با شیشه سکوریت
  • پارتیشن با شیشه تریپلکس
مطلب مرتبط  آشنایی با بهترین برند مبلمان اداری 1402

در ادامه این مقاله به توضیح هر یک از این موارد می‌پردازیم.

پارتیشن با شیشه تک جداره

یکی از انواع شیشه در پارتیشن، شیشه تک‌جداره یا معمولی بوده که دارای ضخامت‌ها و اندازه‌های مختلف است. ضخامت رایج در این شیشه‌ها معمولا ۸، ۱۰ و ۱۲ میلی‌متر است. شیشه تک‌جداره استفاده از نور طبیعی را به حداکثر رسانده و همچنین دید بهتری ایجاد می‌کند. از این نوع شیشه برای ساخت پارتیشن فریم‌دار و پارتیشن دوجداره فریم لس استفاده می‌شود.

پارتیشن با شیشه دوجداره

نوع دیگری از انواع شیشه در پارتیشن، شیشه دوجداره است.‌ این نوع شیشه از نظر وسعت دید و انتشار نور همانند شیشه تک‌جداره عمل می‌کند اما از نظر ویژگی عایق صوتی بودن، نسبت به نوع تک جداره بسیار بهتر است. از این نوع شیشه در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا بیشتر استفاده می‌شود. از شیشه دوجداره در ساخت هر دو نوع پارتیشن‌ فریم‌دار و فریم لس می‌توان استفاده کرد. البته شیشه دوجداره نسبت به تک جداره عایق حرارتی بهتری نیز به شمار می‌آید. این نوع شیشه به دلیل استفاده از گاز در بین شیشه‌ها، ضخامت‌های مختلفی دارد.

پارتیشن با شیشه رنگی

نوع دیگری از انواع شیشه در پارتیشن، شیشه رنگی است. فرایند ایجاد رنگ‌ها در شیشه به کمک اضافه‌کردن موادی شیمیایی به ساختار آن انجام می‌گیرد. این فرآیند منجر به ایجاد رنگ‌هایی زیبا در شیشه خواهد شد. ممکن است با شنیدن نام شیشه‌های رنگی، ناخودآگاه به یاد خانه‌های سنتی بیفتید  اما استفاده‌هایی که امروزه از شیشه رنگی می‌شود، به معماری مدرن نیز راه یافته و نتایج بسیار زیبایی نیز دارد‌. استفاده از شیشه رنگی موجب می‌شود که با انعکاس نور و پخش شدن رنگ در فضا، صحنه زیبایی را رقم بزند.

شیشه‌های رنگی خود به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ شیشه لاکوبل و شیشه متلوکس. شیشه لاکوبل از یک طرف رنگی بوده و ظاهر براقی دارد. همچنین این شیشه در برابر اشعه فرابنفش نیز مقاومت خوبی دارد. شیشه متلوکس نیز تقریبا تمام ویژگی‌های شیشه لاکوبل را دارد با این تفاوت که این شیشه در کنار رنگی بودن، مات نیز هست.

پارتیشن با شیشه مات یا ساتینا

شیشه مات یا ساتینا

از دیگر انواع شیشه در پارتیشن، می‌توان به شیشه مات یا ساتینا اشاره کرد. این شیشه در اثر فرآیندی شیمیایی ظاهر مات پیدا می‌کند. در واقع طی این فرایند، سطح شیشه با یک روکش مات حکاکی می‌شود. این نوع شیشه برای محیط‌هایی که حریم خصوصی در آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است استفاده می‌شود.

همچنین بر روی شیشه مات می‌توان طراحی‌های مختلف مانند لوگو و یا هر طرح هندسی و بافت دلخواه را ایجاد کرد.

نکته‌ای که در مورد شیشه مات وجود دارد این است که دید را کاهش می‌دهد. در ساخت شیشه مات می‌توان از شیشه‌های سکوریت، تریپلکس و سند بلاست استفاده کرد.

مطلب مرتبط  فضای کار اشتراکی چیست و چه مزایایی دارد؟

شیشه سندبلاست در پارتیشن

شیشه سندبلاست نیز از دیگر انواع شیشه در پارتیشن است. در این نوع شیشه با کم کردن شفافیت آن، می‌توان انواع بافت‌ها و طراحی‌ها را بر روی آن حک کرد. شیشه سندبلاست با پاشش پرفشار ماسه بر روی سطح شیشه و ایجاد خش‌های بسیار سطحی و ریز تولید می‌شود. در نتیجه این پاشش، شیشه مات می‌شود و می‌تواند حریم خصوصی مناسبی را ایجاد کند.

شیشه لمینیت در پارتیشن

یکی دیگر از انواع شیشه در پارتیشن، شیشه لمینت است که به کمک حرارت، تحت فشار قرار داده می‌شود. این نوع شیشه ضخامت‌های مختلفی دارد. در بین لایه‌های شیشه‌ای لمینت، یک لایه پلاستیکی قرار می‌دهند که خاصیت کششی دارد. این لایه پلاستیکی به نشکن شدن شیشه کمک می‌کند. شیشه لمینیت ویژگی منحصر به فرد دیگری نیز دارد. اگر یک ضربه شدید به آن وارد شود، شیشه‌ها در عین خرد شدن فرو نریخته و در جای خود باقی می‌مانند.

این نوع شیشه عایق بسیار خوبی برای صداهایی با فرکانس بالا است. همچنین از ورود اشعه فرابنفش خورشید تا ۹۷ درصد جلوگیری می‌کند. خرابی‌های جزئی این نوع شیشه را نیز می‌توان به کمک رزین و چسب شفاف تعمیر کرد.

پارتیشن با شیشه دوجداره | مبلمان اداری الوند

شیشه سکوریت در پارتیشن

شیشه سکوریت در واقع همان شیشه معمولی است اما فرایندهایی بر روی آن شکل می‌گیرد که موجب افزایش ایمنی شیشه می‌شود. این فرآیندها بر اساس تغییرات دما هستند. در واقع در این فرآیندها دما را از گرمای شدید (چیزی حدود ۶۷۰ درجه سانتیگراد) به طور ناگهانی به سرمای شدید تغییر می‌دهند.

این تغییرات شدید دما موجب می‌شود که شیشه بسیار قوی و بادوام شود. تفاوت بین شیشه سکوریت و شیشه لمینت، در تعداد لایه‌های آنها است. شیشه سکوریت از یک لایه و شیشه لمینت از دو یا چند لایه تشکیل شده است.

یکی از ویژگی‌های شیشه سکوریت که به آن شیشه حرارت‌دیده نیز می‌گویند این است که اگر بشکند، به تکه‌های کوچکی تقسیم می‌شود. اما نکته مثبت این است که این تکه‌ها کاملا بی‌ضرر و ایمن هستند. همچنین شیشه سکوریت در اثر استفاده طولانی مدت تغییر رنگ نداده و مقاومت زیادی نیز در مقابل گرما دارد. نکته دیگر این است که در شیشه‌های معمولی، معمولا پستی، بلندی و موج‌هایی دیده می‌شود. اما در شیشه سکوریت چنین مواردی وجود ندارد.

شیشه تریپلکس در پارتیشن اداری

از دیگر انواع شیشه در پارتیشن می‌توان به شیشه تریپلکس اشاره کرد. این نوع شیشه استحکام بیشتری نسبت به شیشه سکوریت دارد. تعداد لایه‌ها در شیشه تریپلکس سه یا چند لایه است. حال اتصال این لایه‌ها به یکدیگر توسط یک یا دو لایه پلاستیکی انجام می‌گیرد. این ویژگی سبب می‌شود که اگر شیشه دچار شکستگی شد، از پخش شدن شیشه‌ها بر روی زمین جلوگیری شود.

نسل جدید پارتیشن با شیشه هوشمند

نوع دیگری از شیشه که بیشتر در معماری‌ مدرن مورد استفاده قرار گیرد، شیشه هوشمند است. البته میزان استفاده از این شیشه در ایران در حال حاضر بسیار کم است. شیشه هوشمند می‌تواند نور و رنگ محیط را تنظیم کند. در واقع این نوع شیشه می‌تواند به کمک جریان برق، میزان مات یا شفاف شدن شیشه را تغییر دهد. این کار یا به صورت هوشمند و با تغییر شرایط محیط و یا با فرمان کاربر انجام می‌شود. در این حالت از ورود برخی از طول موج‌های نور جلوگیری می‌شود.

مطلب مرتبط  10 صندلی اداری عجیب و غریب که تا به حال ندیده اید

مقایسه پارتیشن شیشه‌ ای ثابت و متحرک

یک نکته مهم که در مورد پارتیشن‌های شیشه‌ای وجود دارد، نحوه نصب آنها است. از این منظر پارتیشن‌های شیشه‌ای به دو دسته پارتیشن ثابت و پارتیشن متحرک تقسیم می‌شوند. پارتیشن شیشه‌ای متحرک را می‌توان به راحتی جابه‌جا کرد. در واقع اگر احساس کردید که می‌خواهید تغییراتی در فضا ایجاد کنید، می‌توانید بدون پرداخت هزینه اضافی پارتیشن را جابه‌جا نمایید.

پارتیشن ثابت این گونه نبوده و قبل از نصب باید به طور دقیق فضا را بررسی و سپس برای نصب آن اقدام کرد. از پارتیشن شیشه‌ای متحرک بیشتر برای مکان‌هایی استفاده می‌شود که در آنها جابه‌جایی و تغییر دکوراسیون به طور مکرر انجام می‌شود. هر کدام از این پارتیشن‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

نکاتی برای خرید پارتیشن اداری

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به نکاتی به عنوان راهنمای خرید پارتیشن اداری اشاره کنیم. قبل از خرید پارتیشن اداری باید هدف خود را از نصب آن مشخص کنید. آیا هدف شما فقط زیبایی محیط است یا می‌خواهید استفاده‌های دیگری نیز از آن داشته باشید؟ همچنین تعداد پنجره‌ها و میزان نور ورودی به محیط را بررسی کنید. اگر در محیط کاری شما میزان ورود نور کم است، بهتر است از پارتیشن‌های شیشه‌ای استفاده کنید. یا اگر به پارتیشن‌های چوبی علاقه‌مند هستید، سعی کنید از ترکیب چوب با شیشه در پارتیشن استفاده نمایید.

شما باید تعداد قطعات و محل نصب پارتیشن را نیز مورد بررسی قرار دهید. بر اساس تعداد کارمندان خود، باید یک محاسبه دقیق در مورد تعداد پارتیشن‌ها داشته باشید. البته در این مورد حتما باید متراژ محیط را هم در نظر بگیرید. همچنین، لازم است میزان تغییرات دکوراسیون و جابه‌جایی‌ها در محیط کار خود را در نظر داشته باشید؛ زیرا بر این اساس باید ثابت یا متحرک بودن پارتیشن شیشه‌ای را انتخاب نمایید.

پارتیشن شیشه‌ ای ثابت | مبلمان اداری الوند

 جمع‌بندی

در این مقاله در مورد انواع شیشه در پارتیشن و جنس‌های مختلف آن صحبت کردیم. همچنین به ذکر نکاتی در خصوص خرید پارتیشن اداری اشاره نمودیم. همان‌طور که قبلا گفتیم، پارتیشن‌ها بر اساس جنس و سایز در قیمت‌های مختلفی موجود هستند. توصیه ما به شما این است که قبل از انجام هر کاری با کارشناسان این حوزه مشورت داشته باشید. کارشناسان متخصص الوند با تجربه طراحی و اجرای پارتیشن در سراسر کشور، آماده ارائه مشاوره تخصصی به شما هستند.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *