با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

شناخت کامل ابعاد استاندارد کتابخانه

بدون شک یکی از اصلی‌ترین المان‌های دکوراسیون‌های اداری را کتابخانه‌های اداری تشکیل می‌دهند. این محصولات به نظم‌دهی در فضا کمک شایانی کرده و باعث می‌شوند تا یک محیط کار زیبا و در عین حال منظم داشته باشید. چنان‌چه قصد خرید یک کتابخانه اداری برای دفتر کار خود را دارید، لازم است تا ابعاد استاندارد کتابخانه را به صورت کامل بشناسید. در چنین حالتی می‌توانید یک محصول متناسب با فضایی که در اختیار دارید، خریداری کنید. در ادامه، به بررسی استاندارد ایزو کتابخانه می‌پردازیم.

انواع کتابخانه

امروزه انواع کتابخانه اداری در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی ساخته‌ می‌شوند؛ به همین دلیل می‌توان ادعا کرد تنوع گسترده‌ای دارند و بر همین اساس هر فرد با هرسلیقه و بودجه‌ای، می‌تواند کتابخانه‌ی اداری دلخواه خود را خریداری کند. قبل از این‌که به سراغ بررسی ابعاد استاندارد ایزو کتابخانه اداری برویم، لازم است تا یک آشنایی جزئی با انواع این محصولات داشته باشیم.

کتابخانه مرتفع

یکی از محبوب‌ترین مدل‌های کتابخانه که معمولا در فضاهای اداری، مدارس و … مورد استفاده قرار می‌گیرد، مدل‌های مختلف کتابخانه‌ی بلند هستند که تا نزدیکی سقف می‌رسند. این کتابخانه‌ها در صورتی که دارای استاندارد ایزو کتابخانه باشند می‌توانند فضای کافی برای قرار دادن‌ لوازم مختلف، کتاب‌ها، اسناد و مدارک اداری و … را در اختیار شما قرار دهند.

کردنزای اداری

یکی دیگر از انواع کتابخانه اداری که امروزه کاربرد زیادی داشته و بیشتر در اتاق مدیریت مورد استفاده قرار می‌گیرد، کردنزای اداری است. این مدل کتابخانه ارتفاع زیادی ندارد و به همین علت معمولا دسترسی به محتویات داخل آن، به سادگی امکان‌پذیر است. کمد کردنزا یک سطح صاف در اختیار شما قرار می‌دهند که با کمک آن می‌توانید انواع افتخارات و جوایز رسمی و هم‌چنین مدارک و تقدیرنامه‌های خود را نیز به نمایش بگذارید.

شلف یا استند کتاب

از دیگر مدل‌های کتابخانه که برای دکوراسیون مدرن می‌تواند بهترین انتخاب ممکن باشد، شلف یا استند کتاب است. این استندها از متریال مختلفی مانند چوب یا فلزات گوناگون ساخته‌ شده‌اند. در این شلف‌ها می‌توانید علاوه‌بر کتاب‌ها و مدارک اداری، انواع اکسسوری ها را نیز قرار داده‌ و به زیباسازی محیط کاری خود کمک شایانی کنید.

مطلب مرتبط  راهنمای خرید صندلی اداری برای وزن بالا | 7 ویژگی کلیدی

دسته‌بندی‌های دیگری نیز برای کتابخانه‌ها وجود دارد که بر اساس متریال به‌کار رفته‌ در ساخت‌ آن‌ها انجام می‌گیرد. امروزه کتابخانه‌های اداری به صورت چوبی یا فلزی و یا ترکیبی از این دو ساخته‌‌ شده‌ و به بازار ارائه‌ می‌شوند. در برخی از موارد، شیشه نیز در ساخت‌ کتابخانه‌ها به‌کار برده‌ می‌شود و ویترین‌های شیشه‌ای جذابی را ایجاد می‌کند. هم‌چنین کتابخانه‌ها را می‌توان بر اساس طراحی‌های ظاهری نیز به‌ خوبی دسته‌بندی کرد. به عنوان مثال: مدل‌های کشودار، کمددار، دوطرفه و … از انواع کتابخانه‌های اداری هستند که برای محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابعاد استاندارد کتابخانه

چنان‌چه قصد دارید برای خرید کتابخانه اداری مورد نیاز دفتر کار خود اقدام کنید، به راهنما خرید کتابخانه نیاز دارید و یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، ابعاد استاندارد کتابخانه است. امروزه کتابخانه‌ها بسته‌ به نیاز افراد و تقاضا، در ابعاد مختلفی ساخته‌ می‌شوند تا هر فردی بتواند بسته‌ به مقدار لوازم خود، کتابخانه‌ای تهیه کند که برایش کارایی خوبی به دنبال داشته‌ باشد. نکات مهم در انتخاب ابعاد استاندارد کتابخانه عبارتند از:

محل قرارگیری کتابخانه

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید، مکان قرارگیری کتابخانه است. بدیهی است که اندازه‌ی کتابخانه‌ی ساخته‌ شده‌، باید کاملا متناسب با محل قرارگیری آن باشد. در صورتی که با محدودیت فضا روبه‌رو هستید، باید به سراغ کتابخانه‌هایی بروید که فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. توجه داشته‌ باشید که این کتابخانه‌ها در عین اشغال فضای محدود، باید به ‌خوبی تفکیک فضا شده‌ باشند تا بتوانید تمام لوازم مورد نیاز خود را در آن‌ها جای دهید.

رعایت اصول استاندارد در طراحی کتابخانه

به‌‎طور کلی منظور از ابعاد کتابخانه، طول، عرض، ارتفاع و عمق کتابخانه است که باید به صورت استاندارد طراحی شده‌ باشد تا بهترین کارایی را برای کاربر فراهم کند. از طرف دیگر این اندازه‌ها باید به‌‌خوبی تقسیم‌بندی شده‌ باشند تا بتوان‌ در هر قسمت از آن‌ها، لوازم کاربردی و مورد نیاز را به‌‌راحتی قرار داد.

مطلب مرتبط  چرا باید صندلی اداری ارگونومیک خرید | 4 ویژگی کلیدی

ارتفاع استانداردی که در ساخت‌ کتابخانه‌ها به کار گرفته‌ می‌شود، معمولا 180 سانتی متر است. این ارتفاع برای استفاده‌های گوناگون مناسب بوده و باعث می‌شود تا قفسه‌های کتابخانه گنجایش کافی برای قرار گرفتن‌ لوازم مختلف را داشته باشند. اندازه‌ی عمقی که برای کتابخانه‌ها در نظر گرفته‌ می‌شود نیز معمولا بیشتر از 25 سانتی‌متر است. در این حالت می‌توان زونکن‌ها و انواع مدارک و پرونده‌های اداری را به‌ راحتی درون قفسه‌ها و کمدها جای داد.

ابعاد استاندارد ساخت کتابخانه بر اساس استاندارد ایزو

در استاندارد ایزو کتابخانه ها، باید به کاربرد آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت تا بتوان کتابخانه‌ای در ابعاد متناسب با کاربرد تولید کرد. در برخی از موارد مانند شلف‌ها و استندها، قرار دادن‌ کتاب‌های حجیم و زونکن‌ها داخل کتابخانه مدنظر نیست؛ پس طبیعی است که عمق کتابخانه باید کمتر از سایر مدل‌ها باشد. از طرف دیگر، برای کتابخانه‌های مرتفع یا کردنزاها که محل قرارگیری انواع اسناد اداری هستند، باید ابعاد استاندارد کتابخانه و استاندارد ایزو کتابخانه به ‌خوبی رعایت شود.

ارتفاع استاندارد کتابخانه

طبق استاندارد ابعاد کتابخانه‌های اداری، ارتفاع 180 سانتی‌متر برای مدل‌های مرتفع مناسب است. در این حالت، دسترسی به تمام طبقات به سادگی امکان‌پذیر بوده و در عین حال فضای کافی برای قرار دادن‌ انواع کتاب‌ها و لوازم اداری مختلف، در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در برخی از موارد که شرایط اجازه دهد، می‌توان ارتفاع کتابخانه را تا 220 سانتی متر نیز افزایش داد. چنین کتابخانه‌هایی که مطابق با استاندارد ایزو کتابخانه ساخته‌ می‌شوند، معمولا ارتفاع طبقه‌های مختلف که کتاب‌ها در آن‌ها جای می‌گیرند بین 30 تا 35 سانتی‌متر در نظر گرفته‌ می‌شود. چنان‌چه قصد دارید که کتاب‌ها و پرونده‌های مرتفع‌تری را درون قفسه‌ها جای دهید، می‌توانید در زمان ساخت کتابخانه این موضوع را لحاظ کنید.

عمق استاندارد کتابخانه

معمولا عرض بیش از 90 درصد کتاب‌ها، کمتر از 23 سانتی‌متر است. از همین رو، عمق 23 تا 25 سانتی‌متر می‌تواند برای کتابخانه‌های اداری مناسب باشد. در برخی از موارد می‌توان عمق حدودا 50 سانتی‌متری برای کتابخانه‌ها درنظر گرفت و به‌صورت قفسه‌های دوطرفه از آن‌ها استفاده کرد. در این حالت، صرفه‌جویی خوبی از فضا نیز به عمل می‌آید.

مطلب مرتبط  ارگونومی میز کارمندی؛ ۵ نکته مهم برای راحتی و کارایی بیشتر

تحمل وزن هر قفسه در کتابخانه

یکی دیگر از ویژگی‌های کتابخانه‌های اداری که اهمیت بسیار زیادی دارد و در زمان خرید حتما باید به آن توجه کرد، تحمل وزن هر قفسه‌ی آن است. این موضوع به پارامترهای گوناگونی وابسته‌ است که در اینجا به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم. اولین عامل تأثیرگذار در این زمینه، جنس قفسه است. می‌دانیم که به صورت کلی، کتابخانه‌ها با چوب یا فلز ساخته‌ می‌شوند. فلزات و چوب‌های متنوعی در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند که هرکدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

نوع چوب به‌‌کار رفته‌ شده‌ در ساخت‌ کتابخانه و هم‌چنین جنس فلز، نوع اتصالات و جوش این متریال به یکدیگر و… از مواردی هستند که می‌توانند میزان تحمل وزن هر قفسه را مشخص کنند. معمولا قفسه‌های فلزی با اتصالات باکیفیت، میزان تحمل وزن بیشتری نسبت به قفسه‌های چوبی دارند. از همین رو، توصیه می‌کنیم که در زمان انتخاب کتابخانه، چنان‌چه قصد قرار دادن‌ لوازم سنگین را بر روی آن دارید، به سراغ مدلی با قفسه‌های فلزی بروید. در این حالت می‌توانید با اطمینان خاطر بیشتری لوازم مورد نظر خود را بر روی آن‌ها قرار دهید.

جمع‌بندی

خرید کتابخانه اداری ، باید بر اساس اصول و قواعد استاندارد ایزو کتابخانه انجام بگیرد. یکی از اصولی اساسی که در این زمینه باید به آن توجه شود، ابعاد استاندارد کتابخانه اداری است. در صورتی که کتابخانه‌ها در ابعاد غیراستاندارد ساخته‌ شوند، نمی‌توانند کاربرد اصولی و بهینه برای شما به دنبال داشته باشند و ممکن است باعث اشغال فضای بسیار زیادی شوند. از همین رو، در قسمت‌های قبلی به معرفی استاندارد ایزو کتابخانه اداری پرداختیم تا در زمان خرید این محصولات بتوانید آن را معیار قرار دهید. هم‌چنین به تناسب میان اندازه کتابخانه و محل قرارگیری آن نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *