با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

اصول مهم در دکوراسیون دفتر کار مهندسی

دکوراسیون دفترکار، یکی از فاکتورهای بسیار مهمی است که به صورت مستقیم روی رضایت شغلی، کارایی و خلاقیت افراد تاثیر می‌گذارد. این شاخص، درباره دفاتر کار مهندسی که کارکنان آن، با حساب و هندسه سر و کار دارند، اثر مضاعفی دارد. دکوراسیون دفتر کار مهندسی اگر خلاقانه طراحی شده باشد، می‌تواند ارتباطات، همکاری و خلاقیت مهندسان حاضر در آن را افزایش دهد و باعث بهبود سلامتی، راحتی و خلق‌وخوی آن‌ها ‌شود.

حال سوال اینجاست که چطور می‌توانیم یک محیط کار جذاب و مناسب برای مهندس‌ها طراحی کنیم؟ چه عناصر و اصولی را باید برای این نوع طراحی مدنظر قرار دهیم؟ در این مقاله از مجله الوند، برخی از اصول مهم در دکوراسیون دفتر کار مهندسی را بررسی می‌کنیم تا شما راحت‌تر بتوانید دفتر کار خودتان را طراحی کنید.

دفاتر مهندسی | مبلمان اداری الوند

دفتر کار مهندسی چه ویژگی‌هایی دارد؟

دفتر کار مهندسی، محل فعالیت متخصصینی است که به انجام پروژه‌های طراحی و توسعه سازه‌ها، سیستم‌ها، لوازم و پروسه‌های مختلف مشغول هستند. دفاتر مهندسی معمولا به ترکیبی از فضاهای ساکت و بسته برای تمرکز و کار روی جزئیات در کنار فضاهای باز و مشترک برای هم‌فکری و همکاری نیاز دارند.

مهندسانی که در دفتر مهندسی مشغول هستند معمولا روی کارهای پیچیده‌ تمرکز می‌کنند و از این رو، به نور طبیعی، تجهیزات ارگونومیک, متریال‌های باکیفیت و میز اداری مدرن نیاز دارند.

برخی از ویژگی‌های دفتر کار مهندسی به شرح زیر است.

  • فضاهای ساکت و بسته: در این‌گونه فضاها، مهندسین می‌توانند روی وظایف فردی خودشان که به دقت و خلاقیت نیاز دارد تمرکز کنند. این فضاها شامل اتاق‌های خصوصی، اتاق‌های ایزوله و فضاهای مجزا تقسیم می‌شوند تا کمترین میزان نویز ممکن را داشته باشند و مهندسین بتوانند روی وظایف خودشان متمرکز باشند.

این فضاها باید نور و تهویه کافی داشته باشند و دمای اتاق نیز لازم است که قابل کنترل باشد. وسایلی مثل کامپیوتر، ابزارهای مهندسی و کلیه تجهیزاتی که مهندسین ممکن است به آن نیاز داشته باشند هم باید در اختیارشان قرار بگیرد تا بتوانند به راحتی کارهای خودشان را انجام دهند.

  • فضاهای باز و مشترک: این فضاها برای کار کردن روی تسک‌های مشترک که نیاز به همکاری و هم‌فکری دارند مناسب هستند. این فضاها شامل اتاق جلسه، اتاق کنفرانس یا اتاق‌های باز مناسب برای بحث‌ها و ارائه‌های گروهی هستند. شما می‌توانید از مبلمان منعطف، تجهیزات صوتی تصویری، وایت‌برد و کلیه تجهیزاتی که برای حل مسئله و هم‌فکری نیاز است در اینگونه فضاها استفاده کنید.
  • نور طبیعی: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دکوراسیون دفتر کار مهندسی که می‌تواند روی بهره‌وری، احساس خوب و سلامتی افراد حاضر در دفتر تاثیر بگذارد، استفاده از نور طبیعی است. نور طبیعی می‌تواند میزان مصرف انرژی را هم کاهش دهد.
مطلب مرتبط  معرفی انواع دیوارپوش اداری یا دیوارکوب 2024

برای این منظور می‌توانید از پنجره یا اسکای‌لایت استفاده کنید تا نور طبیعی بتواند به راحتی وارد محیط شود. البته در کنار این پنجره‌ها باید از پرده مناسب هم استفاه کنید تا بتوانید میزان نور طبیعی ورودی به ساختمان را نیز مدیریت کنید تا از خستگی چشم کارکنان یا گرم شدن بیش از اندازه محیط جلوگیری نمایید.

  • مبلمان و تجهیزات ارگونومیک: این نوع مبلمان از حالت طبیعی بدن مهندسین حاضر در دفتر پشتیبانی می‌کنند و باعث راحتی و بهبود سلامتی آن‌ها می‌شوند. تجهیزات ارگونومیک شامل صندلی‌های قابل تنظیم، انواع میز اداری، کیبورد، مانیتور و دیگر اکسسوری‌هایی است که از اختلالات اسکلتی-عضلانی و خستگی چشم جلوگیری می‌کند.

مبلمان ارگونومیک به بهبود عملکرد و کارایی مهندسین کمک می‌کند و باعث می‌شود خستگی و استرس آن‌ها کاهش پیدا کند. بنابراین در هنگام خرید میز و صندلی اداری و به‌خصوص خرید میز مدیریت ، نهایت دقت را لحاظ کنید.

  • لوازم مهندسی: کلیه لوازمی که مهندس‌ها برای کار کردن روی پروژه‌های خودشان به آن‌ها نیاز دارند در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. این موارد شامل انواع کتاب، ژورنال، دفترچه راهنما، استانداردها، انواع نمونه و پروتوتایپ، دفاتر قوانین، طرح‌ها و… می‌شود. این لوازم باید به نحوی نگهداری شوند که دسترسی به آن‌ها راحت باشد و افراد بتوانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند.

انواع دفتر مهندسی | مبلمان اداری الوند

انواع دفتر مهندسی

دفاتر مهندسی براساس کاربردها و وظایفی که دارند در دسته‌بندی‌های مختلف زیر قرار می‌گیرند.

دفتر طراحی

افراد در این دفاتر به توسعه ساختمان‌ها، سامانه‌ها، تجهیزات و فرآیندهای تولید می‌پردازند. طبق ماده ۳۳ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، کلیه طرح‌های ساختمانی، نقشه‌ها و مدارک فنی آن همچون سازه، معماری، تاسیسات مکانیکی و برقی باید توسط دفاتر مهندسی طراحی یا طراحان حقوقی انجام شود. دفاتر مهندسی باید دارای صلاحیت و ظرفیت اشتغال به کار در یک یا چندین رشته از گروه‌های مهندسی ساختمان شامل عمران، معماری، برق، نقشه‌سازی، ترافیک و شهرسازی، مکانیک و… باشند.

دفتر مهندس ناظر

این نوع دفتر مهندسی، به نظارت روی اجرای پروژه‌های ساختمانی توسط پیمانکارها اختصاص دارد. این دفاتر باید دارای پرونده اشتغال به مهندسی در رشته موردنظر باشند. همچنین باید از وزارت مسکن و شهرسازی نیز درخواست صلاحیت نمایند. سپس با رعایت استانداردها، کدها، ضوابط و سیاست‌های مربوط به ساختمان، روی اجرای پروژه‌های مصوب نظارت نمایند.

دفتر مهندس مشاور

انواع خدمات مشاوره‌ای در زمینه مهندسی ساختمان در این دفاتر ارائه می‌شود. این دفاتر نیز باید پروانه اشتغال به کار مهندسی داشته باشند و صلاحیت لازم را از طرف وزارت مسکن و شهرسازی داشته باشند. در این دفاتر خدمات مشاوره‌ای متفاوتی مثل بررسی و تحلیل نیازهای کارفرما، تعیین هزینه‌ها، زمان‌بندی و تخصیص منابع پروژه، طراحی فنی و زیربنای پروژه، تامین منابع اجرای پروژه، حل مشکلات فنی و قانونی پروژه، ارزیابی عملکرد و کیفیت پروژه و… ارائه می‌شود.

مطلب مرتبط  میز کانتر اداری چیست؟ انواع کانتر مدل 2024 و کاربردها

چه سبک دکوراسیونی برای دفتر مهندسی مناسب است؟

با شناخت انواع سبک دکوراسیون اداری می‌توانید سبک دلخواه و موردنیاز خود را برای طراحی داخلی دفتر کار انتخاب کنید. اینکه کدام سبک برای یک دفتر مهندسی مناسب است به نوع دفتر مهندسی، بودجه، فضایی که در اختیار دارید و سلیقه شما بستگی دارد. با این وجود برخی از سبک‌های متداول به شرح زیر هستند.

  • سبک معماری صنعتی: برای این سبک طراحی از پالت‌های رنگی صنعتی، مبلمان چوبی و فلزی، چراغ‌های آویز بزرگ و دیوارهای پوشش‌داده شده با بتن اکسپوز استفاده می‌شود. در این فضا تلاش می‌شود که احساس تعلق به یک صنعت، به کارکنان منتقل شود. این نوع طراحی برای دفاتر مهندسی که در فیلدهای خلاقانه و های-تک کار می‌کنند مناسب است.
  • سبک معماری کلاسیک: برای این نوع طراحی از مبلمان چرمی یا مخمل، رنگ‌های گرم و طبیعی، آثار هنری و نظم و تقارن استفاده می‌شود تا یک فضای شیک و باشکوه خلق شود. در صورتی که در زمینه‌های کاری رسمی و سنتی کار می‌کنید، این سبک طراحی برای دکوراسیون دفتر کار مهندسی شما مناسب است.
  • سبک معماری مدرن: مبلمان ساده و مرتب، رنگ‌ها و الگوهای خنثی، فضاهای باز و روشن و چیدمان منعطف از مهم‌ترین مشخصه‌های دکوراسیون اداری هستند. بسیاری از انواع دفتر کار مهندسی، از این سبک برای طراحی داخلی خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید انواع صندلی را از فروشگاه‌های الوند خریداری نمایید.

رنگ‌های مناسب برای دکوراسیون دفتر کار | مبلمان اداری الوند

رنگ‌های مناسب برای دکوراسیون دفتر کار مهندسی

انتخاب رنگ برای دکوراسیون دفترکار مدرن هم مانند انتخاب سبک طراحی به نوع دفتر کار، هدف آن، فضای در دسترس و سلیقه شخصی بستگی دارد. در ادامه، برخی از پرکاربردترین رنگ‌های مورد استفاده در دکوراسیون دفتر کار مهندسی را معرفی کرده‌ایم.

  • آبی: رنگ آبی نشان‌دهنده اعتماد، منطق، ارتباط و کارآمدی است و بیشتر در قسمت‌هایی از دفتر که نیاز به فکر کردن و تمرکز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ در طیف‌های مختلف تیره و روشن قابل استفاده است. رنگ آبی تیره احساسی جدی و رسمی را به بیننده منتقل می‌کند در حالی که آبی روشن انتقال‌دهنده احساس آرامش و سرحالی است.
  • قرمز: رنگ قرمز نشان دهنده شجاعت، قدرت و هیجان است و در دفاتری که نیاز به تحرک و انرژی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته باید در استفاده از این رنگ دقت کافی را داشته باشید چرا که استفاده بیش از حد از آن می‌تواند باعث تقویت احساس عصبانیت و خستگی شود.
  • سبز: احساس آرامش، تعادل و طبیعت با استفاده از رنگ سبز انتقال پیدا می‌کند. این رنگ برای دفاتری که نیاز به خلاقیت و نوآوری دارند مناسب است و می‌توانید در طیف‌های مختلفی از آن استفاده کنید. برای مثال سبز تیره انتقال دهنده احساس پایداری و وقار است، در حالی که سبز روشن احساس شادابی و تازگی را به مخاطب منتقل می‌کند.
مطلب مرتبط  پارتیشن یا پاراوان ؛ کدام مناسب فضای اداری یا خانگی هستند؟

اصول طراحی دفتر مهندسی

با رعایت اصول طراحی دفتر مهندسی می‌توانید یک فضای مناسب برای کارکنان و مراجعه‌کننده‌ها ایجاد کنید. برای مثال یکی از این اصول، ایجاد فضاهای مناسب برای کار گروهی و فعالیت شخصی است. برخی از فعالیت‌های مهندسی به همکاری و تبادل نظر بین اعضای مختلف تیم نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر نیازمند حریم شخصی هستند. به همین خاطر طراحی دکوراسیون دفتر کار مهندسی باید به گونه‌ای انجام شود که بتواند شرایط هر دو نوع کار را فراهم کند.

شما می‌توانید از فضاهای باز و چندمنظوره برای برگزاری جلسات و گفتگوهای گروهی استفاده کنید و اتاق‌های جدا و ساکت را به کارهای انفرادی که نیاز به تمرکز دارند تخصیص دهید. برای تجهیز اتاق جلسات به میز و صندلی مخصوص، می‌توانید صفحه خرید صندلی کنفرانس را بررسی کنید.

استفاده از روشنایی مناسب یکی دیگر از اصولی است که در زمان طراحی دفتر باید مدنظر قرار دهید. روشنایی یک عامل موثر در بهبود عملکرد کارکنان است. شما می‌توانید از روشنایی طبیعی یا مصنوعی برای این منظور استفاده کنید.

استفاده از روشنایی طبیعی علاوه بر صرفه‌جویی در انرژی، مزایای روانشناختی و سلامتی متعددی دارد. به همین خاطر در طراحی دکوراسیون دفتر مهندسی باید بیشترین استفاده را از نور طبیعی ببرید. همچنین در مکان‌هایی که امکان استفاده از نور طبیعی وجود ندارد باید با استفاده از نور مصنوعی این مشکل جبران شود تا چشم کارکنان و حاضرین در دفتر اذیت نشود.

البته نباید فقط به جنبه‌های کاربردی و عملی دفتر کار پرداخته شود بلکه باید جنبه‌های زیبایی‌شناسی و هویت‌بخشی نیز در طراحی آن مدنظر قرار بگیرد. در طراحی این دفترها باید از رنگ‌ها، بافت‌ها، شکل‌ها، متریال‌ها و نمادهای دکوراتیو نیز استفاده شود تا یک فضای جذاب و دوست‌داشتنی طراحی گردد که منعکس‌کننده‌ی فرهنگ و ارزش‌های سازمان است.

اصول طراحی دفتر مهندسی | مبلمان اداری الوند

جمع‌بندی

در این مقاله به برخی از اصول مهم در طراحی دکوراسیون دفتر کار مهندسی پرداختیم که می‌توانند در افزایش خلاقیت کارکنان، آسایش مخاطبان و بهبود هویت سازمانی شما موثر باشند. البته این اصول بسته به نوع فعالیت، نیازمندی‌ها و سلیقه شما ممکن است تغییراتی داشته باشند. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که قبل از طراحی دفتر کار خودتان حتما از کمک مشاوران و طراحان شرکت مبلمان الوند استفاده کند.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *