با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

راهنمای خرید صندلی آموزشی

یکی از انواع صندلی‌هایی که در طول روز و به ‌صورت مداوم و طولانی‌مدت توسط اشخاص مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، صندلی‌های آموزشی هستند. در همین راستا لازم است تا هنگام خرید این صندلی‌ها به نکات مختلفی توجه داشته باشید و اقدام به خرید صندلی آموزشی باکیفیت کنید. این صندلی‌ها در انواع محیط‌های آموزشی مانند مدارس، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های خصوصی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه قصد داریم به ‌صورت کامل به ارائه راهنمای خرید صندلی آموزشی بپردازیم تا شما بتوانید انتخاب مناسبی در این زمینه داشته باشید.

انواع صندلی آموزشی | مبلمان اداری الوند

صندلی آموزشی چوبی

صندلی‌های آموزشی یکی از متنوع‌ترین انواع صندلی‌ها و اجزای مبلمان اداری هستند که طیف گسترده‌ای را شامل می‌شوند. از آنجایی که افراد در سنین مختلف از این صندلی‌ها استفاده می‌کنند، بدیهی است که باید تنوع بالایی برای آن‌ها در نظر گرفته شود. همه ما در دوران تحصیل در مدرسه و دانشگاه، خاطره نشستن‌های طولانی بر روی نیمکت‌ها و صندلی‌های آموزشی چوبی را در ذهن داریم. نیمکت‌ها و صندلی‌های بدون انعطاف و خشکی که بسیار اذیت کننده بودند و آسیب‌های زیادی به جسم افراد وارد می‌کردند.

صندلی‌های آموزشی چوبی در دو مدل نیمکت‌های دو یا چندنفره و صندلی‌های تک‌دسته یک‌نفره تولید می‌شوند و امروزه نیز در بسیاری از محیط‌های آموزشی کماکان مورد استفاده قرار می‌گیرند. افراد در دوران تحصیل خود بیشتر از 40 درصد از زمانشان را در محیط‌های آموزشی سپری می‌کنند و انتخاب این صندلی‌ها می‌تواند آسیب‌های متعددی را به سلامت بدنی آن‌ها وارد کند. اصول ارگونومی در ساخت این صندلی‌ها چندان رعایت نشده که همین امر باعث می‌شود تا بدن در وضعیت ناراحت و غیرمتعارفی قرار بگیرد.

صندلی آموزشی ارگونومی

امروزه اصول ارگونومی در ساخت صندلی‌های آموزشی به مراتب بیشتر از قبل رعایت شده و اقدام به ساخت صندلی‌های باکیفیت‌تر و راحت‌تری در این زمینه می‌شود. اصول ارگونومی در واقع قواعدی هستند که به راحتی فرد و حفظ سلامت جسمی او توجه ویژه‌ای دارند. محصولاتی که مطابق با این قواعد ساخته شوند، کمترین آسیب‌ها را برای فرد به دنبال دارند. همان‌طور که اشاره کردیم، افراد محصل زمان زیادی از طول روز را در محیط‌های آموزشی خود سپری می‌کنند؛ پس تهیه صندلی ارگونومیک برای این افراد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

دانشجویان و دانش‌آموزان هنگام نشستن بر روی صندلی‌های خود در کلاس‌های درسی، عملکردهای مختلفی داشته و مدام درگیر جابه‌جایی هستند. از همین رو، طراحان باید به فکر طراحی صندلی‌هایی باشند که برای استفاده تمام دانش آموزان کاملا مناسب و کاربردی باشد. در این قسمت از راهنمای خرید صندلی آموزشی، قصد داریم تا به معرفی ویژگی‌های یک محصول ارگونومیک و استاندارد بپردازیم.

مطلب مرتبط  دیوارکوب اداری MDF چیست؟

محل جایگذاری وسایل

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که اغلب افراد هنگام نشستن بر روی این صندلی‌ها دارند، مربوط به محل قرارگیری کیف و کتاب و لوازم شخصی است. در ساخت یک صندلی ارگونومیک باید به این نیاز افراد توجه ویژه‌ای شود. معمولا در ساخت صندلی‌های تک‌نفره، این بخش در پایین صندلی واقع ‌شده است؛ اما باید به‌گونه‌ای باشد که دسترسی به آن به‌ راحتی امکان‌پذیر باشد.

جریان هوا

نکته دیگری که در صندلی‌های ارگونومیک باید به آن توجه شود، ایجاد سوراخ و روزنه در قسمت نشیمن صندلی است تا از تعریق و گرم شدن در این ناحیه تا حد زیادی جلوگیری شود.

تکیه‌گاه برای دست‌ها

از دیگر ویژگی‌های صندلی‌های ارگونومیک که امروزه توجه زیادی به آن می‌شود، وجود تکیه‌گاه در هر دو سمت برای قرارگیری آرنج‌ها است. در این حالت افراد می‌توانند هنگام نوشتن مطالب آموزشی، آرنج‌های خود را بر روی این تکیه‌گاه‌ها قرار دهند.

صندلی آموزشی ارگونومی چیست | مبلمان اداری الوند

تنظیم ارتفاع

می‌دانیم که قد افراد حتی در سنین مشابه نیز یکسان نیست. به ‌صورت کلی در مقاطع آموزشی مختلف، افراد قدها و جثه‌های متفاوتی دارند؛ پس صندلی‌های آموزشی باید به گونه‌ای طراحی شوند که برای استفاده تمام این افراد مناسب باشند. امروزه در ساخت صندلی‌های آموزشی ارگونومیک، از قابلیت تنظیم ارتفاع نیز استفاده می‌شود تا افراد بتوانند صندلی خود را متناسب با قدشان تنظیم کرده و سپس از آن استفاده کنند.

فضای کافی میز

در بسیاری از موارد نیز شاهد شکایت دانش‌آموزان و دانشجویان درباره محدودیت فضای میز متصل به صندلی‌های تک‌دسته تک‌نفره هستیم. این محدودیت فضا باعث می‌شود تا افراد نتوانند استفاده راحت و مناسبی از صندلی خود داشته باشند. در همین راستا، مطابق با اصول ارگونومیک بهتر است که این فضا در ابعاد مناسب‌تری ساخته شود تا افراد بتوانند ضمن قرار دادن لوازم مورد نیاز خود، به ‌راحتی روی صندلی نشسته و احساس آرامش داشته باشند.

استفاده از متریال باکیفیت

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی نیز اشاره کردیم، در گذشته اغلب از صندلی‌های چوبی به ‌عنوان صندلی‌های آموزشی استفاده می‌شد که به هیچ عنوان انتخاب مناسبی نبودند. امروزه اما از متریال متنوع‌تری در ساخت این صندلی‌ها استفاده می‌شود. تمام متریال به‌ کار رفته در این صندلی‌ها باید از کیفیت کافی برخوردار باشند تا بتوان برای طولانی‌مدت نیز به‌ خوبی از آن‌ها استفاده کرد.

مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب و خرید صندلی آزمایشگاهی

تحمل وزن بالا

صندلی آموزشی باید قابلیت تحمل وزن‌های مختلف را داشته باشد و کاملا متناسب با قد و وزن افراد در طیف گسترده‌ای ساخته شود. در این حالت افراد بیشتری می‌توانند به ‌راحتی و بدون وارد شدن آسیب‌های جسمی، از این محصولات استفاده کنند.

نشیمن نرم و راحت

نشیمن صندلی از مهم‌ترین بخش‌های صندلی است که باید در ساخت آن راحتی افراد، به‌ عنوان اولویت در نظر گرفته شود. معمولا در ساخت صندلی‌های آموزشی جدید، متریال ابری و راحت برای این قسمت مورد استفاده قرار می‌گیرد تا فشار کمتری به کمر، پاها و همچنین گردن افراد وارد شود. در این حالت، فرد با نشستن‌های طولانی بر روی صندلی، کمتر دچار خستگی شده و می‌تواند بازدهی درسی بیشتر و بهتری داشته باشد.

تکیه‌گاه برای پاها

از دیگر مواردی که در ساخت صندلی‌های ارگونومیک باید رعایت شود، وجود یک تکیه‌گاه برای پاها است. در این حالت دانش آموزان و دانشجویان می‌توانند در زمان‌های استراحت، پاهای خود را بر روی این تکیه‌گاه قرار دهند و خستگی آن‌ها را از بین ببرند.

فواید استفاده از صندلی‌های استاندارد برای دانشجویان

در بخش‌های قبلی از راهنمای خرید صندلی آموزشی، با صندلی‌های چوبی و همچنین ویژگی‌های صندلی‌های ارگونومیک در این زمینه به‌ صورت کامل آشنا شدیم. بدون شک استفاده از صندلی‌های ارگونومیک و استاندارد برای دانشجویان و دانش‌آموزان، مزایا و فواید متعددی به دنبال دارد که در این قسمت به معرفی چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم.

جلوگیری از آسیب

در ساعات آموزش، دانشجویان باید مدت‌زمان زیادی را با دامنه حرکتی محدود، در یک وضعیت نسبتا ثابت باقی بمانند. قرار گرفتن در یک وضعیت فیزیکی ثابت، در اولین وهله می‌تواند خشکی بدن را برای فرد به دنبال داشته باشید. چنانچه فرد در حالت مناسبی قرار نگرفته باشد و به دلیل عیوب موجود در صندلی، نتواند بدن خود را در حالت مناسبی قرار دهد، ممکن است آسیب‌های جسمی مختلف و متعددی برای او پیش آید. شایع‌ترین آسیب‌ها در این زمینه، کمردرد، درد‌ گردن و دردهای عضلانی هستند. با در نظر گرفتن تمام ویژگی صندلی استاندارد ، می‌توان از بروز این آسیب‌ها تا حد زیادی، جلوگیری کرد.

عدم بروز خستگی

بدیهی است زمانی که فرد از نظر فیزیکی در وضعیت بهتری قرار بگیرد و بر روی یک صندلی به‌ مراتب راحت‌تر بنشیند، کمتر دچار خستگی شده و می‌تواند مدت‌زمان بیشتری را در این حالت دوام آورد.

مطلب مرتبط  چگونه با استفاده از پارتیشن خانگی فضای خود را بهینه کنیم؟

افزایش بازدهی آموزشی

چنانچه فرد از خستگی‌های فیزیکی و آسیب‌های واردشده به دور باشد، می‌تواند با ذهن بازتری به استقبال یادگیری مباحث درسی رفته و بهتر از قبل این مباحث را فرا بگیرد. در همین راستا، می‌توانیم ادعا کنیم که ارتقای سطح یادگیری و بازدهی آموزشی نیز از دیگر فواید استفاده از این صندلی‌ها است.

راهنمای خرید صندلی آموزشی

بعد از بررسی صندلی‌های آموزشی و ویژگی‌های محصولات ارگونومیک و همچنین مزایای استفاده از آن‌ها، نوبت به بررسی راهنمای خرید صندلی آموزشی به ‌صورت کامل می‌رسد.

رعایت اصول ارگونومیک

با اصول ارگونومیک در ساخت این محصولات در قسمت‌های قبلی آشنا شدیم. هنگام خرید صندلی آموزشی باید توجه داشته باید که تمام اصول ذکرشده، در آن‌ها به ‌صورت کامل رعایت شده باشند.

کاربرد

نکته دیگری که هنگام خرید صندلی آموزشی باید به آن توجه داشته باشید، کاربرد صندلی‌ها است. می‌دانیم که این محصولات تنوع گسترده‌ای نسبت به کاربردشان دارند. پس قبل از خرید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید که شما صندلی‌ها را برای تکمیل چه سبک محیط آموزشی نیاز دارید و چه افرادی در چه رنج سنی قرار است از آن‌ها استفاده کنند. در این حالت می‌توانید مناسب‌ترین صندلی آموزشی را خریداری کنید.

آپشن‌ها

توجه به آپشن‌ها نیز جایگاه ویژه‌ای در راهنمای خرید صندلی آموزشی دارد که نباید نسبت به آن بی‌توجه باشید. برخی از این صندلی‌ها دارای قابلیت تنظیم ارتفاع هستند؛ همچنین مدل‌های تاشوی آن‌ها نیز در بازار موجود است که امکان حمل بسیار ساده‌ای دارد. بدیهی است که قیمت این صندلی‌ها بسته به آپشن‌های آن‌ها متفاوت خواهد بود؛ پس حتما توجه ویژه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشید.

کاربرد صندلی آموزشی | مبلمان اداری الوند

جمع‌بندی

یکی از انواع پرکاربرد صندلی، مدل آموزشی بوده که در تمام محیط‌های آموزشی وجود دارد. صندلی‌های آموزشی قدیمی معمولا از چوب ساخته می‌شدند و کیفیت چندان خوبی نداشتند. اما امروزه از متریال متنوع‌تر و باکیفیت‌تری در ساخت این صندلی‌ها استفاده می‌شود تا افراد هنگام استفاده از آن‌ها احساس راحتی به مراتب بیشتری داشته باشند. در قسمت‌های قبلی به ‌صورت کامل به معرفی ویژگی‌های صندلی ارگونومیک در این زمینه پرداختیم. با مطالعه این مطالب در راهنمای خرید صندلی آموزشی ، می‌توانید اقدام به خرید صندلی اداری در مدل‌های مرغوب و باکیفیت کنید که استفاده از آن‌ها به هیچ عنوان، آسیبی برای افراد به دنبال نداشته باشد.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *