با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

9 ویژگی‌ صندلی اداری استاندارد

در محیط‌های اداری مختلف، اکثر کارمندان بیشتر وقت را بر روی صندلی نشسته و به وظایف خود عمل می‌کنند. از همین رو می‌توان صندلی اداری را یکی از پرکاربردترین لوازم اداری در محیط‌های کاری دانست؛ در نتیجه، این صندلی‌ها باید بهصورت کاملا استاندارد طراحی شده باشند تا در استفاده‌های طولانی‌مدت هیچ آسیبی به جسم افراد نرسانند. بنابراین، آگاهی از انواع ویژگی صندلی استاندارد و انتخاب صندلی مناسب، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که مدیران باید انجام دهند تا سطح راندمان کاری فعالیت خود را افزایش دهند. در ادامه به بررسی ویژگی صندلی اداری استاندارد می‌پردازیم تا شما بتوانید بهراحتی صندلی‌های مناسبی را در این زمینه انتخاب کنید.

ویژگی صندلی اداری استاندارد | مبلمان اداری الوند

ویژگی‌ صندلی استاندارد

امروزه اکثر سازمان‌ها و مراکز اداری، برای سلامت جسمی کارمندان خود اهمیت زیادی قائل هستند و تلاش می‌کنند که شرایط راحتی آن‌ها تا حد خوبی فراهم شود. تهیه صندلی اداری استاندارد نیز یکی از همین اقدامات است که در راستای سلامت جسمانی کارمندان انجام می‌گیرد. صندلی‌های استاندارد، دارای ویژگی‌های مختلف و منحصربه‌فردی هستند که در ادامه قصد داریم به معرفی چند نمونه از آن‌ها بپردازیم.

  • ارتفاع کلی صندلی

معمولا صندلی‌های اداری، دارای ارتفاع‌های مختلفی هستند و به همین دلیل توصیه می‌شود که بسته به اندازه قد افراد انتخاب شوند. این ارتفاع باید با ارتفاع میز کار نیز متناسب باشد؛ از همین رو امروزه تولید صندلی‌های اداری با قابلیت تنظیم ارتفاع، بسیار رواج پیدا کرده است. کارمندان می‌توانند با استفاده از این ویژگی صندلی استاندارد اداری، آن را در راحت‌ترین وضعیت برای خود تنظیم کرده و سپس مشغول به کار شوند. توجه داشته باشید که این ارتفاع باید به‌گونه‌ای باشد که کف پای کاربر هنگام استفاده، بهصورت کامل بر روی زمین قرار بگیرد.

  • ارتفاع تکیه‌گاه صندلی اداری

از دیگر ویژگی‌های یک صندلی اداری استاندارد، ارتفاع تکیه‌گاه آن است. به طور کلی، پشتی یا همان تکیه‌گاه، باید دارای ویژگی‌های مختلفی باشد تا بتواند عنوان استاندارد را دریافت کند. ارتفاع این قسمت باید به گونه‌ای باشد که قسمت انحنای آن، بهصورت کامل گودی کمر فرد را پر کند. در این حالت فشار به‌مراتب کمتری به کمر فرد وارد می‌شود و می‌تواند در وضعیت راحت‌تری قرار بگیرد. در چنین حالتی ستون فقرات در وضعیت طبیعی خود قرار می‌گیرد. از همین رو بهتر است که قسمت تکیه‌گاه نیز قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد تا افراد بتوانند بسته به قد بالاتنه خود، آن را تنظیم کنند.

  • عمق نشیمنگاه صندلی
مطلب مرتبط  مزایای نصب پارتیشن اداری و تاثیر آن بر بهره‌وری تیم

از دیگر ویژگی‌ صندلی اداری استاندارد، عمق نشیمن آن است. با توجه به ابعاد استاندارد صندلی اداری طراحی عمق صندلی بهصورت استاندارد، باعث می‌شود تا فشار کمتری به پاها و کمر وارد شود و بنابراین خستگی کمتری را در ساعت‌های طولانی برای افراد به دنبال دارد. در حالت استاندارد، باید پشت زانوها تا لبه صندلی در حدود 4 میلی‌متر فاصله داشته باشند تا ماهیچه‌های این قسمت، دچار فشردگی نشوند. در چنین حالتی زانوها و کمر، در بهترین وضعیت خود قرار می‌گیرند.

  • عرض کلی صندلی

شاید فکر کنید که عرض صندلی در دسته ویژگی صندلی استاندارد قرار نمی‌گیرد، اما باید بگوییم که تمام ویژگی‌های مختلف یک صندلی اداری، در استاندارد و ارگونومیک بودن آن تأثیر می‌گذارند. عرض صندلی نیز باید به‌گونه‌ای باشد که فرد بتواند بهراحتی بر روی آن نشسته و برخیزد، بدون اینکه با مشکلی روبه‌رو شود. در همین راستا توصیه می‌کنیم که عرض صندلی اداری هر کارمند، کمی بیشتر از عرض باسن او باشد تا بتواند به‌ راحتی درون آن جای بگیرد. در این حالت، فرد هنگام نشستن می‌تواند وزن خود را بهصورت یکسان در قسمت‌های مختلف نشیمن پخش کند و کمر و لگنش را در وضعیت متعادل و خوبی قرار دهد.

  • جنس روکش

جنس روکش صندلی نیز از دیگر ویژگی صندلی اداری استاندارد به شمار می‌رود که باید به آن توجه داشته باشید. بدیهی است که هیچ‌کس دوست ندارد بعد از نشستن طولانی بر روی صندلی، لباسش از عرق، خیس شده باشد. پس می‌توان نتیجه گرفت که انتخاب جنس پارچه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید به آن کم‌توجهی کرد. همچنین پارچه انتخابی باید دوام و طول عمر بالایی باشد تا در کوتاه‌مدت دچار فرسودگی نشود.

بدون شک هر اندازه که جنس پشتی و نشیمن صندلی، نرم‌تر و راحت‌تر باشد، فرد در نشستن‌های طولانی‌مدت، کمتر دچار خستگی و آسیب‌های جسمی می‌شود. بر همین اساس جنس فوم بهکار رفته در لایه‌های صندلی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند راحتی فرد را بهصورت کامل تأمین کند.

ویژگی صندلی اداری استاندارد | مبلمان اداری الوند

  • زاویه بین نشیمن و تکیه‌گاه

این زاویه تأثیر بسیار زیادی بر روی میزان فشار واردشده بر کمر، لگن و ران‌ها دارد. همین امر باعث شده است که تنظیم آن بسیار مهم باشد. پس دیگر ویژگی صندلی اداری استاندارد را می‌توان مربوط به زاویه نشیمن و تکیه‌گاه دانست. این زاویه به هیچ عنوان نباید کمتر از 90 درجه باشد؛ چراکه در این حالت، فشار واردشده بر کمر، لگن و ران‌ها، در بیشترین میزان خود قرار می‌گیرد و می‌تواند آسیب‌های جسمی جدی را برای فرد به دنبال داشته باشد. پس دقت داشته باشید که یک صندلی اداری استاندارد، باید قابلیت تنظیم زاویه پشتی را داشته باشد تا از این طریق هر کارمند بتواند آن را در محدوده مورد نیاز خود، ثابت کند. در غیر این صورت ممکن است با قرارگیری در زاویه‌های نامناسب، افراد درگیر مشکلات ستون فقرات شوند.

  • چرخ ها و پایه صندلی
مطلب مرتبط  میز اداری ایستاده چیست | کاربردها و 6 مزیت فوق العاده

هدف شما از انتخاب یک صندلی اداری چرخ‌دار، این است که حداقل برای جابه‌جایی‌های کوتاه، از روی صندلی بلند نشوید و آزادی عمل بیشتری داشته باشید. پس این صندلی باید به‌گونه‌ای طراحی شود که بتواند شما را به این خواسته برساند. چرخ‌ها باید کاملا روان حرکت کنند و هیچ‌گونه محدودیت حرکتی در چرخش به اطراف نداشته باشند.

در ساخت این چرخ‌ها لازم است که از متریال و مواد اولیه استاندارد و مناسب استفاده شود تا استحکام و مقاومت کافی را داشته باشند. در صورتی که صندلی مورد نظر شما بدون چرخ است نیز باید در ساخت آن از پایه‌های مستحکم و استاندارد استفاده شود تا در استفاده‌های طولانی‌مدت، فرد احساس راحتی بر روی آن داشته باشد.

  • ارتفاع دسته‌ها

دیگر ویژگی صندلی استاندارد، مربوط به دسته‌های آن است. دسته، بخش بسیار مهمی از یک صندلی اداری را تشکیل می‌دهد که باید به آن توجه داشته باشید. زمانی که قصد خرید یک صندلی اداری ارگونومیک را دارید، باید ویژگی‌های مختلف دسته‌های آن را نیز مورد بررسی قرار دهید. بهصورت کلی، دسته‌ها وظیفه پشتیبانی از عضلاتبالاتنه مانند دست‌ها، شانه‌ها و گردن را بر عهده دارند و به فرد کمک می‌کنند تا بتواند بهصورت کاملا ایمن، بر روی صندلی نشسته و از روی آن بلند شود. برای آشنایی با صندلی ارگونومی چیست به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

از مهم‌ترین ویژگی‌های دسته صندلی اداری، می‌توان به ارتفاع آن اشاره کرد. این ارتفاع باید به میزانی باشد که هنگام نشستن، آرنج‌ها بدون کمترین فشار بر روی آن قرار بگیرند. طول دسته نیز باید بهصورت استاندارد طراحی شده باشد که در عینحال بتواند ساق‌ها را بر روی خود جای دهد و همچنین باعث محدودیت حرکتی فرد نیز نشود.

  • فاصله میان دسته‌ها
مطلب مرتبط  نقش مبلمان اداری در دکوراسیون اداری دفتر کار | 8 نقش ویژه

فاصله بین دسته‌ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و باید به نحوی باشد که فرد بتواند بدون کوچک‌ترین مشکل، از روی صندلی بلند شده و بر روی آن بنشیند. توجه داشته باشید که این فاصله نباید از حدی بیشتر شود؛ زیرا در این صورت باعث وارد شدن فشار بر روی شانه‌ها می‌شود. در این راستا شما می‌توانید به سراغ صندلی‌هایی که قابلیت تنظیم فاصله دسته دارند بروید تا بتوانید بهترین حالت را متناسب با بدن خودتان برای آن‌ها انتخاب کنید.

تأثیر استفاده از صندلی استاندارد بر سلامتی جسمی کارمندان

هر شغلی، وسایل و لوازم مخصوص به خود را دارد که افراد باید برای تهیه آن‌ها اقدام کنند. صندلی اداری، یکی از اصلی‌ترین تجهیزات کاری شغل کارمندی است که باید خریداری شود. از همین رو  ویژگی صندلی اداری استاندارد و اهمیت آن در دکوراسیون اداری کلاسیک ، نیز از میزان اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ضمن اینکه بیشتر کارها و فعالیت‌های اداری، بهصورت نشسته انجام می‌شوند؛ به همین دلیل، تهیه یک صندلی اداری استاندارد برای کارمندان اهمیت زیادی دارد.

ویژگی صندلی استاندارد، باید به‌گونه‌ای باشد که فرد با نشستن بر روی آن کاملا احساس راحتی داشته باشد و تمام عضلات و ماهیچه‌های بدن، در راحت‌ترین حالت ممکن قرار گرفته باشند. در این حالت، از وارد شدن فشارهای زیاد به جسم فرد جلوگیری شده و هیچ‌گونه خللی در سلامتی او به وجود نمی‌آید. بدیهی است که فرد سالم و بدون دردهای جسمانی، می‌تواند راندمان کاری بالاتری داشته باشد. بهصورت کلی، تهیه صندلی اداری استاندارد، یک نوع ارزش‌گذاری برای کارمندان و اهمیت دادن بهسلامتی آن‌ها محسوب می‌شود.

ویژگی صندلی اداری استاندارد | مبلمان اداری الوند

جمع‌بندی

صندلی اداری را می‌توان یکی از اصلی‌ترین المان‌ها در تمام محیط‌های اداری دانست. این صندلی‌ها انواع مختلفی دارند، اما آنچه بین آن‌ها مشترک بوده، ویژگی صندلی اداری استاندارد است. در قسمت‌های قبلی تلاش کردیم که به معرفی تمام ویژگی‌های یک صندلی استاندارد و انواع صندلی اداری و مناسب بپردازیم تا شما اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را به دست آورید. با آگاهی داشتن نسبت به این ویژگی‌ها می‌توانید بدون سردرگمی، به انتخاب یک صندلی اداری استاندارد بپردازید. انتخاب و خرید این دسته از صندلی‌ها، می‌تواند تأثیری کاملا مستقیم بر سلامت جسمی کارمندان داشته باشد؛ بنابراین حتما به این موضوع به طور ویژه توجه کنید.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *