با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

بهترین روش صحیح نشستن روی صندلی و پشت کامپیوتر

روش صحیح نشستن روی صندلی یکی از عواملی است که می‌تواند نقش مهمی در سلامتی شما داشته باشد. خیلی از افرادی که این موضوع را نادیده می‌گیرند ممکن است همین الان یا در آینده با مشکلات متعددی مثل درد گردن، کمر، شانه و سایر قسمت‌های بدن روبرو شوند. این قبیل مشکلات نه تنها کیفیت زندگی و کار افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه ممکن است باعث بروز بیماری‌های جدی و مزمن شود.

از طرفی، با توجه به افزایش استفاده از وسایل دیجیتال، همه افراد علاوه بر روش صحیح نشستن روی صندلی، باید نحوه درست نشستن پشت کامپیوتر را نیز بدانند.

در این مقاله ما قصد داریم روش صحیح نشستن روی صندلی و نحوه درست نشستن پشت کامپیوتر را بررسی کنیم و تاثیرات عدم نشستن صحیح را بررسی کنیم. هم‌چنین به مواردی می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید الگو و سبک نشستن خودتان را اصلاح کنید و از آسیب‌های ناشی از نشستن غیرصحیح جلوگیری کنید. در نهایت نیز برخی از صندلی‌هایی که می‌توانند در اصلاح نحوه نشستن افراد موثر باشند را معرفی خواهیم کرد.

اهمیت سلامتی در حین کار | مبلمان اداری الوند

اهمیت سلامتی در حین کار

یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی کیفیت زندگی و رضایت شغلی، سلامتی در حین کار است. سلامتی در هنگام کار به معنای رعایت تعادل بین جسم، روان و اجتماع در محیط کار است. این تعادل کمک می‌کند که فرد بتواند با تمامی چالش‌ها و فشارهایی که در حین کار به وی وارد می‌شود به‌خوبی مقابله کند و بهره‌وری و خلاقیت خود را افزایش دهد.

در سمت مقابل عدم وجود تعادل نیز باعث می‌شود که فرد به اختلالات جسمانی و روانی دچار شود که علاوه بر آسیب به سلامت خود او، باعث کاهش عملکرد نیز می‌شود.

با توجه به همین نکته، سلامتی در هنگام کار هم برای فرد و هم برای سازمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شما می‌توانید با رعایت اصول ارگونومی، انتخاب صحیح مبلمان اداری مدرن یا کلاسیک، تغذیه سالم، استفاده از گل و گیاه، مدیریت زمان و استرس، تقویت روابط بین کارکنان و حل مسائل مختلف با رویکرد مثبت و هم‌دلانه، اجرای برنامه‌های آموزشی، افزایش انگیزه کارکنان و… به بهبود سلامتی آن‌ها در حین کار کمک کنید.

چرا نحوه نشستن پشت صندلی مهم است؟

همان‌طور که گفته شد، یادگیری نحوه درست نشستن پشت کامپیوتر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در صورتی که رعایت نشود ممکن است دچار درد در کمر، گردن، شانه‌ها و دیگر قسمت‌های بدن شما شود.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود ۸۰ درصد جمعیت جهان در طول زندگی خود، حداقل یک‌بار درد کمر را تجربه می‌کنند. این دردها ممکن است موقتی یا مزمن باشند اما در برخی موارد منجر به ناتوانی افراد خواهد شد.

مطلب مرتبط  13 روش درست نشستن بر روی صندلی اداری که نمی‌دانستید

عامل اصلی چنین دردی نحوه نادرست نشستن روی صندلی است. همچنین بر اثر درست نبودن الگوی نشستن ممکن است شاهد مشکلات زیر هم باشید:

  • کاهش خون‌رسانی به عضلات و بافت‌های بدن
  • افزایش فشار بر دیسک‌های میان مهره‌ای
  • تغییر شکل ستون فقرات
  • کاهش تعادل و هماهنگی عضلانی
  • کاهش تمرکز و کارایی
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و چاقی

نحوه نشستن ناصحیح ممکن است باعث بروز چه آسیب‌هایی شود؟

عدم رعایت روش صحیح نشستن روی صندلی ممکن است باعث بروز آسیب‌های موقتی یا حتی دائمی مختلفی شود. برخی از شایع‌ترین آسیب‌هایی که به دلیل نشستن ناصحیح رخ می‌دهند به شرح زیر هستند.

عدم خون‌رسانی صحیح

عدم رعایت روش صحیح نشستن روی صندلی ممکن است باعث جمع شدن مایعات در پاها و پاشنه‌ها و بروز بیماری ترومبوز ورید عمیق (DVT) شود. این بیماری جدی باعث ایجاد لخته در رگ‌ها خواهد شد و خون‌رسانی و رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به عضلات و بافت‌های بدن را کاهش خواهد داد. با این تفاسیر رعایت نکردن این موارد باعث تحت تاثیر قرار دادن سلامتی این ارگان‌ها می‌شود.

درد کمر و مشکلات مربوط به ستون فقرات

نشستن ناصحیح می‌تواند فشار زیادی به دیسک‌های میان مهره‌ای وارد کند که باعث پارگی یا بیرون زدن آن‌ها خواهد شد. این موضوع باعث بروز درد، بی‌حسی، خارش یا ضعف در پاها و کمر فرد خواهد شد و حتی ممکن است شکل طبیعی ستون فقرات را تغییر دهد و زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر بگذارد. این مشکل باعث تغییر شکل اندام فرد آسیب دیده خواهد شد و خطر بروز مشکلات جدی‌تر برای وی را نیز افزایش خواهد داد.

درد گردن

نشستن ناصحیح باعث خواهد شد که گردن، شانه و بازو در زاویه نامناسبی قرار بگیرند. نشستن طولانی مدت در این حالت باعث بروز درد، تورم، التهاب و حتی آسیب‌های عضلانی خواهد شد. در صورتی که به آن‌ها توجه نشود ممکن است به دردهایی مزمن تبدیل شوند.

اختلالات عضلانی اسکلتی

نشستن نادرست پشت کامپیوتر می‌تواند باعث بروز یا تشدید اختلالات عضلانی اسکلتی مثل آسیب تکرار شونده RSI و سندروم تونل کارپال خواهد شد. این مشکلات به دلیل قرار گرفتن در وضعیت نامطبوع یا وجود حرکات تکراری در قسمت‌های مختلف بدن بروز می‌دهند.

روش صحیح نشستن روی صندلی | مبلمان اداری الوند

روش صحیح نشستن روی صندلی

رعایت نحوه درست نشستن پشت کامپیوتر و خرید صندلی اداری مخصوص دیسک کمر می‌تواند به شکل چشم‌گیری به سلامتی ستون فقرات، عضلات و مفصل‌های شما کمک کند. برای این‌که بتوانید به شکل صحیح روی صندلی بنشینید لازم است نکات زیر را رعایت کنید.

ابتدا تصویر بالا را به‌خوبی نگاه کنید. مشخص است که برای اجرای روش صحیح نشستن روی صندلی، کمر شما باید صاف و راست نگه داشته شده و به پشتی صندلی تکیه داده شود. پشتی صندلی باید دارای برجستگی در ناحیه کمر باشد تا بتواند گودی کمر را پر کند و از فشار به ستون فقرات جلوگیری نماید. قوس‌های طبیعی بدن باید در هنگام تکیه‌دادن حفظ شوند و در صورت نبود برجستگی در قسمت پشتی صندلی بهتر است از یک بالشتک یا رول کمری استفاده شود.

مطلب مرتبط  صندلی ارگونومی چیست؟ آشنایی با استاندارد صندلی ارگونومی

پاها نیز باید به صورت صاف نگه داشته شوند و کف آ‌ن‌ها روی زمین یا زیرپایی قرار بگیرد. نحوه نشستن شما نباید به شکلی باشد که زانوها جلوتر از مچ پا قرار نگیرند و فاصله کوچکی هم بین پشت زانو و جلوی صندلی وجود داشته باشد. زانوها باید به صورت هم تراز یا پایین‌تر از نشیمن‌گاه قرار بگیرند تا خون‌رسانی به آن‌ها به سادگی انجام شود. همچنین توصیه می‌شود که در هنگام نشستن زانوها به اندازه عرض شانه باز باشند.

شانه‌ها باید تا جای ممکن ریلکس باشند و از خم‌شدن آن‌ها به سمت جلو یا عقب جلوگیری کنید. سر و گردن باید تا جای ممکن قائم و راست قرار بگیرد و به هیچ عنوان چانه را به سمت جلو، عقب یا پهلو کج نکنید. همچنین در حین کار باید بتوانید بدون فشار آوردن به گردن، به جلو نگاه کنید. آرنج‌ها و بازوها نیز بهتر است به صورت L در کنار بدن قرار بگیرد و بازوها با زاویه بیشتر از ۹۰ درجه باز نشوند.

تاثیر صندلی ارگونومیک روی نحوه درست نشستن پشت کامپیوتر

شاید ابتدا برای شما این سوال پیش بیاید که اصلا صندلی ارگونومی چیست؟ صندلی ارگونومیک یک نوع صندلی قابل تنظیم است که به شکلی طراحی شده که بتوانید آن را براساس ویژگی‌های بدن و نیازهای خودتان تغییر دهید.

استفاده از این صندلی باعث افزایش سلامت و بهره‌وری شما در حین کار خواهد شد. این صندلی‌ها امکانات تنظیمی مختلفی دارند و می‌توانید ارتفاع، عمق، زاویه، پشتی، دستی و دیگر قسمت‌های صندلی را براساس شکل و اندازه بدن خودتان تغییر دهید.

با کمک صندلی ارگونومیک شما می‌توانید وضعیت نشستن خودتان را اصلاح کنید تا فشار کمتری به ستون فقرات، کمر، گردن، شانه‌ها، مچ دست و آرنج‌های شما وارد شود. این نوع صندلی خون‌رسانی به عضلات مختلف بدن شما را افزایش می‌دهد که نتیجه آن کاهش درد، التهاب و خستگی در قسمت‌های مختلف بدن است.

بهترین صندلی‌های ارگونومیک برای اصلاح نحوه نشستن

صندلی‌هایی که در ادامه معرفی‌ می‌کنیم، برخی از صندلی‌هایی هستند که توسط شرکت الوند عرضه می‌شوند. این صندلی‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که راحتی لازم را در اختیار شما قرار دهند و بتوانید نحوه نشستن خودتان را اصلاح کنید.

1-  صندلی اداری مدیریتی اروند مدل 5516

این صندلی مدیریت از یک پشتی بلند با پوشش مش (توری) برخوردار است که باعث می‌شود کمر کاربر به خوبی حمایت شود و گردش هوای لازم نیز ایجاد گردد. مکانیزم دوحالته موجود در این صندلی ارگونومیک اداری، امکان تغییر زاویه صندلی را برای شما فراهم می‌کند.

مطلب مرتبط  مکانیزم تیلت چیست؟

این صندلی اروند از مکانیزم سینکرون برخوردار است که باعث می‌شود نشیمن و پشتی صندلی به‌شکلی حرکت کنند که زاویه بین ستون فقرات و پاها حفظ می‌شود. تکیه‌گاه دست این صندلی نیز قابل تنظیم است و می‌توانید بسته به قد خودتان آن را تنظیم کنید تا همیشه دست‌ها در راحت‌ترین زاویه ممکن قرار بگیرند.

2-  صندلی کارشناسی نیلپر مدل OCT750P

این صندلی کارشناسی نیز یکی دیگر از صندلی‌های ارگونومیک عرضه شده توسط الوند است. با توجه به بهره‌مندی این صندلی از مکانیزم اسلایدر، شما می‌توانید عمق نشیمن آن‌را بسته به نیاز خودتان تنظیم کنید. طراحی ارگونومیک این صندلی اداری نیلپر نیز باعث شده که ستون فقرات کاربر به صورت کامل پوشش داده شود و از خستگی فرد در حین کار جلوگیری گردد.

قسمت گودی کمر این صندلی نیلپر براساس قد افراد قابل تنظیم است. صندلی کارشناسی نیلپر مدل OCT750P از طراحی زیبا و شکیلی هم برخوردار است. برای رویه این صندلی از ترکیب پارچه و چرم استفاده شده که باعث می‌شود روکش صندلی در برابر پوسته پوسته شدن مقاوم باشد.

3-  صندلی اداری کارشناسی لیو مدل I72G

صندلی اداری لیو مدل I72G که جزو دسته صندلی‌های کارشناسی این برند می‌باشد، یکی از جدیدترین تولیدات این شرکت ایرانی است. این صندلی دارای یک روکش از جنس پارچه مش است که باعث می‌شود تهویه به خوبی در قسمت پشت کمر فرد برقرار شود.

دسته‌های این صندلی از نوع انتگرال هستند که باعث حمایت از دست‌ها و بازوها می‌شود و مکانیزم سینکرون نیز امکان تغییر زاویه راحت پشتی و نشیمن را به شما می‌دهد.

اصول نشستن صحیح | مبلمان اداری الوند

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی اصول نشستن صحیح پرداختیم و عوارض ناشی از نشستن ناصحیح پشت کامپیوتر را نیز بررسی کردیم.

همانطور که دیدید، در صورت عدم رعایت نحوه درست نشستن پشت کامپیوتر ممکن است دچار مشکلات متعددی شوید و به همین خاطر نشستن به شکل صحیح روی صندلی یکی از عوامل مهم و ضروری برای حفظ سلامتی است. امیدواریم این مقاله توانسته باشد نکات لازم در مورد رعایت الگوی نشستن را در اختیار شما قرار داده باشد و با کمک آن بتوانید الگوی نشستن خودتان را اصلاح نمایید.

شما می‌توانید انواع صندلی اداری ارگونومیک را از فروشگاه‌های مبلمان اداری الوند تهیه کرده و به این طریق، مهمترین ابزار روش صحیح نشستن روی صندلی را برای خود فراهم کنید. پس همین حالا برای دریافت قیمت صندلی اداری برند الوند به صفحه مربوطه مراجعه کنید و در صورت بروز هرگونه سوالی با مشاوران ما در ارتباط باشید.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *