با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

5 روش خلاقانه برای چیدمان کتاب در کتابخانه

آیا انبوهی از کتاب‌ها در سراسر خانه یا محل کار دارید؟ آیا تا به حال شده که بخواهید بعد از دیدن فیلم، رمانی را دوباره بخوانید و می‌دانید که نسخه‌ای از آن دارید، اما نمی‌توانید آن را پیدا کنید؟ آیا میراث‌دار تعداد زیادی کتاب از آشنایان هستید؟ آیا انبوه زونکن‌ها و پوشه‌های اداری، تمرکز شما در هنگام کار را از بین برده است؟

چه کتابخانه اداری داشته باشید چه خانگی، اکنون زمان سازماندهی کتاب‌هایتان است! چند جعبه خالی از خواروبارفروشی تهیه کنید، یک دفترچه یادداشت، برگه یادداشت‌های پشت چسب‌دار و یک خودکار بردارید و بیایید شروع کنیم! می‌خواهیم با هم نحوه چیدمان کتاب در کتابخانه را یاد بگیریم.

مراحل چیدمان کتاب در کتابخانه | مبلمان اداری الوند

مرحله اول: چیدمان کتاب در کتابخانه را به مراحل کوچک‌تر تقسیم کنید

برای شروع، سراغ یک اتاق و یک قفسه مشخص بروید و قفسه‌ها را بررسی کنید. کتاب‌ها را به چهار دسته قابل نگهداری، دور انداختنی، فروشی و اهدایی تقسیم کنید. کتاب‌های مرتب شده را روی زمین وسط اتاق انباشته کنید. از خود بپرسید: آیا قرار است این یکی را دوباره بخوانم؟ اگر هنوز آن را نخوانده‌اید، فکر می‌کنید آن را خواهید خواند؟ اگر جواب نه است، بهتر است آن را اهدا کنید یا بفروشید.

به یاد داشته باشید که به احتمال خیلی زیاد همیشه می‌توانید نسخه جدیدی از این کتاب را بخرید و یا حتی نسخه صوتی آن ‌را دانلود کنید. اعضای خانواده، دوستان و همسایگان را دعوت کنید تا عناوینی را که تصمیم به کنار گذاشتنشان دارید، برای کادو دادن به آنها پیشنهاد دهید. سپس کتاب‌هایی را که قرار است اهدا کنید را داخل جعبه‌ کرده و مستقیما به صندوق عقب ماشین‌تان انتقال دهید.

همینجا باید تاکید کنیم کتاب‌هایی را که در شرایط نامناسب ظاهری هستند و البته ارزش زیادی ندارند، دور بریزید. وقتی این عناوین حذف شده را از دید خارج می‌کنید، پروژه چیدمان کتاب در کتابخانه، بهتر مدیریت خواهد شد.

مطلب مرتبط  مزایای فضای کار اشتراکی و مبلمان اداری مناسب آن

مرحله دوم: استفاده از وسایل منزل برای سازماندهی کتاب‌ها

هنگامی که تکلیف دسته‌بندی کتاب‌ها مشخص شد و آنها را به اتاق‌هایی که می‌خواهید در آن نگهداری کنید منتقل کرده‌اید، ممکن است بخواهید کتاب‌هایتان را دقیق‌تر دسته‌بندی کنید.

اگر قفسه‌های کتاب شما قابل تنظیم نیستند، ممکن است مجبور شوید بسته به ابعاد استاندارد کتابخانه و ارتفاع، کتاب‌ها را مرتب و قفسه‌بندی کنید. کتاب‌های بسیار بلند را در قفسه‌های بلندتر قرار دهید. کتاب‌ها را بیش از حد روی هم قرار ندهید یا اجازه ندهید که کتاب‌ها به یکدیگر تکیه دهند. به این ترتیب، به ستون فقرات قفسه‌ها فشار وارد نمی‌شود و کتاب‌ها خراب نمی‌شوند. به خاطر داشته باشید با استفاده از وسایلی مانند سبدهای بافته‌شده و طبقه‌های قفسه‌بندی کوچک‌تر هم می‌توانید کتاب‌ها را سروسامان دهید.

سازماندهی کتاب‌ها | مبلمان اداری الوند

5 روش برای سازماندهی کتابخانه اداری

از زمانی که در دهه هفتاد انیمیشن دیو و دلبر یا هری پاتر را دیدیم، بسیاری از افرادی که کتاب‌های زیادی دارند رویای کتابخانه خانگی با قفسه‌های کتاب از کف تا سقف را در سر داشته‌اند. با این حال، چیدمان کتاب در کتابخانه اداری هم یک موضوع بسیار مهم است. در اینجا، پنج روش برای چیدمان کتاب در کتابخانه آورده‌ایم که هم برای چیدمان کتاب در کتابخانه اداری کاربرد دارد و هم مناسب به‌کارگیری در کتابخانه‌های خانگی هستند.

  • گروه‌بندی کتاب‌ها بر اساس ژانر

 به طور معمول، وقتی در حال و هوای خواندن کتاب خوب هستیم، می‌دانیم به دنبال چه نوع ژانر یا گونه موضوعی هستیم. به همین دلیل است که سازماندهی بر اساس ژانر یا موضوع کتاب برای ما بسیار منطقی است. یک راه ساده برای دسته‌بندی بصری مجموعه کتاب‌های‌تان با توجه به ژانر، استفاده از اتیکت‌های افقی در هر بخش برای نوشتن نام موضوعات است. به این ترتیب، چشم شما می‌تواند به سرعت موضوع هر قفسه را تشخیص دهد.

  • مرتب‌سازی بر اساس حروف الفبا

 اگر مجموعه کتاب بزرگ و پرشماری دارید، بهتر است به مرتب‌سازی کلاسیک الفبایی پایبند باشید. این مرتب‌سازی می‌تواند بر اساس نام خانوادگی نویسنده یا عنوان کتاب باشد. اگر در کلیه مراحل از یک سیستم استفاده کنید، زمان زیادی صرفه جویی می‌شود.

  • چیدمان رنگین کمانی کتاب‌ها

سازماندهی کتاب‌ها بر اساس رنگ، برای افرادی که حافظه تصویری قوی دارند، بسیار خوب عمل می‌کند. اگر به خاطر سپردن عنوان کتاب روزها طول می‌کشد، اما به یاد آوردن ظاهر جلد آن سخت نیست، در هر طبقه چند کتاب شاخص را به عنوان کتاب کد قرار دهید و بعد آدرس کتاب‌ها را به همان ترتیب به ذهن بسپارید. این روش برای نگهداری کتاب در کتابخانه‎‌های کودکان جالب توجه و کاربردی است.

مطلب مرتبط  نقش مبلمان اداری در دکوراسیون اداری دفتر کار | 8 نقش ویژه

سازماندهی کتابخانه اداری | مبلمان اداری الوند

  • کتاب‌های «برای خواندن» را جدا کنید!

اگر در دریایی از کتاب‌ها قرار گرفته باشید، پیگیری کتاب‌هایی که قصد خواندن آن‌ها را دارید ممکن است دشوار باشد. با جدا کردن کتاب‌هایی که می‌خواهید بخوانید و قرار دادن آن‌ها در نزدیکی میز کار خود، به احتمال زیاد لیست مطالعه کاملی را در دسترس دارید.

روش‌های غیرمعمول و خلاقانه برای ذخیره و نمایش کتاب‌ها

بعد از خرید کتابخانه اداری پس از مرتب کردن فضای قفسه‌ها، ممکن است بخواهید کتاب‌های خود را بیشتر دسته‌بندی کنید. کتاب‌های کودکان را از کتاب‌های بزرگسالان و داستان‌ها را از غیرداستانی جدا کنید. کتا‌ب‌های غیرداستانی مانند (باغبانی، طراحی، ورزش، حیوانات) را از انواع دیگر غیرداستانی (تاریخ، هنر، زندگی‌نامه) در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار دهید.

سپس به سراغ داستانی‌ها بروید و آنها را با نام خانوادگی نویسنده به ترتیب حروف الفبا مرتب کنید. حتی می‌توانید یک ابزار آنلاین برای سازماندهی کتابخانه خانگی پیدا کنید. راهنمای انجمن کتابخانه آمریکا فهرستی از این منابع را برای سازماندهی مجموعه کتاب‌های شخصی گردآوری کرده است. این سایت‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • LibraryThing : این وب‌سایت با همین نام به شما امکان می‌دهد کاتالوگ کتابخانه خانگی خود را ایجاد کنید و کتاب‌های شخصی امانت داده شده را پیگیری کنید.
  • Libib : این وب سایت هم نسخه استاندارد رایگان دارد و به شما امکان خلق مجموعه شخصی کتاب‌ها و فیلم‌ها، موسیقی و بازی‌های ویدیویی را می‌دهد.

نمایش کتاب‌ها در کتابخانه | مبلمان اداری الوند

جمع‌بندی

سعی کنید هرس کردن علف‌های هرز کتابخانه خود را سالیانه انجام دهید. در این صورت حتی متوجه خواهید شد که تصمیم‌گیری برای کنار گذاشتن برخی از کتاب‌ها نه تنها آسان بلکه لذت‌بخش است.

مطلب مرتبط  طراحی داخلی استارت آپ ها و نکاتی که باید در مورد آن ها بدانید

برای نظم‌دهی به انبوهی از کتاب‌های ارزشمندتان فقط کافی است روش‌های چیدمان کتاب در کتابخانه که بالاتر به آن اشاره کردیم را مرور کنید. در انتها باید بگوییم اگر کتاب‌ها را تمام‌و‌کمال مرتب کردید و به درستی در قفسه‌ها چیدید، باز هم امکان دارد که جا برای اضافه کردن کتاب یا زونکن جدید نداشته باشید. در این صورت، زمان خرید فایل اداری فرا رسیده است. شما باید متناسب با دکوراسیون محل کار خود، دست به انتخابی شایسته برای کتاب‌ها و پوشه‌های تازه وارد بزنید.

اگر چنین نیازی داشتید، روی کمک کارشناسان فروش شرکت الوند حساب ویژه باز کنید. با طیف گسترده‌ای از کتابخانه‌های اداری چوبی و انواع کتابخانه فلزی، قطعا کتابخانه جدیدتان را مطابق با سلیقه و نیاز شما تامین خواهیم کرد تا تجربه‌ای شیرین از چیدمان کتاب در کتابخانه برایتان رقم بخورد.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *