با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

چطور با عوارض نشستن طولانی مدت پشت میز مقابله کنیم؟

بدن ما بزرگ­ترین سرمایه زندگی ما است و باید تلاش کنیم همیشه سلامتی و شادابی آن را حفظ کنیم. یکی از جدی­ترین مواردی که سلامتی ما را تهدید می­کند نشستن طولانی مدت پشت میز یا کامپیوتر است. در چنین شرایطی بدن برای مدت طولانی در یک وضعیت ثابت می­ماند. مشکلات قلبی، عضلانی و مفصلی شایع­ترین عوارض نشستن طولانی مدت پشت میز هستند. استفاده از صندلی و میز استاندارد قطعی­ترین راه برای حل این مشکل است.

جلوگیری از عوارض نشستن طولانی | مبلمان اداری الوند

عوارض نشستن طولانی مدت پشت میز

عوارض نشستن طولانی مدت پشت میز به حدی می‌تواند شدید باشد که حتما باید آن‌ها را شناخت و برای جلوگیری از بروز این عوارض دست به کار شد.

به­ طور طبیعی قلب برای خون­رسانی به همه نقاط نیاز به تحرک کافی دارد. علاوه بر این، عملکرد قلب بستگی به فعالیت بدنی ما دارد. به همین دلیل، نشستن طولانی مدت باعث اختلال در فعالیت قلب می­شود. همچنین، آسیب‌های کمر، گردن و ستون فقرات که اکثر بزرگسالان با آن درگیر هستند، نتیجه اشتباه نشستن است. در صورتی که این نشانه­ها را جدی نگیرید در آینده­ای نه چندان دور با بیماری‌های زیادی مواجه خواهید شد. در ادامه به بررسی مهم­ترین عوارض نشستن طولانی­ مدت می‌پردازیم.

کمردرد

کمردرد رایج­ترین عارضه نشستن طولانی است. این مشکل در اوایل میانسالی بروز می‌کند. بسیاری از افراد هنگام نشستن روی صندلی کمر خود را خم می­کنند. این کار باعث تغییر شکل استاندارد ستون فقرات می‌‌شود و آسیب شدیدی به عضلات کمر وارد می­کند. همچنین، در طولانی مدت باعث کیفوز یا قوز کمر می­گردد. در اینجا استفاده از یک صندلی استاندارد که حالت بدن شما را حفظ کند کلیه این عوارض را از بین می­برد. بنابراین، اگر کارمند هستید حتما در انتخاب صندلی اداری مناسب دقت کنید.

گرفتگی گردن

وقتی برای مدت طولانی گردن را در یک وضعیت نامناسب قرار می­دهید، با یک حرکت ناگهانی گردن دچار انقباض شدید می­شود. این انقباض درد زیادی را به همراه دارد و باعث تحلیل ماهیچه­ها می­شود. ارتفاع نامناسب میز کار و نشستن طولانی مدت پشت میز از اصلی­ترین دلایل این مشکل هستند. استفاده از میز کار استاندارد بخش زیادی از این مشکلات را رفع می­کند. ارتفاع قابل تنظیم میز مهم­ترین ویژگی است که باید به آن توجه داشته باشید.

تغییر شکل لگن

عادت­های غلط نشستن مانند خم شدن یا تمایل بدن به یک سمت باعث از بین رفتن هم­ترازی ستون فقرات می­شود. در نتیجه، فشار بیشتری به لگن وارد می­شود و باعث تغییر شکل آن می­شود. تغییر شکل لگن یکی از جدی­ترین عوارض نشستن طولانی مدت پشت میز است. این عارضه مشکلات زیادی را در راه رفتن ایجاد می­کند. تکیه دادن دست­ها به دسته صندلی در هنگام نشستن علت اصلی این مشکل است. به همین دلیل، استفاده از صندلی اداری بدون دسته یا دسته قابل تنظیم این عارضه را کاهش می­دهد.

مطلب مرتبط  پارتیشن فریم لس چیست؟

بیماری­های قلبی- عروقی

وقتی برای مدت طولانی در یک حالت می­نشینید، فشار بیشتری به اندام­های شکمی و قلب شما وارد می‌شود. این عامل باعث افزایش فشار خون شده و در صورت عدم کنترل باعث ایجاد سکته قلبی خواهد شد. مشکلات قلبی باعث اختلال در خون­رسانی به مغز می‌شوند. اختلال در عملکرد مغز عوارض زیادی دارد که از جمله مهم‌‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردردهای مزمن
  • آلزایمر
  • کاهش بهره­وری کاری
  • از بین رفتن تمرکز

افزایش وزن بدن

یکی از شایع­ترین عوارض نشستن طولانی مدت پشت میز افزایش وزن بدن و چاقی است. افراد زیادی به واسطه شغل خود ساعت زیادی را روی صندلی می­نشینند و تحرک کافی ندارند. نشستن طولانی باعث کوفتگی و خستگی بدن می­شود. این خستگی مانع انجام فعالیت­های بدنی بعد از کار می­شود. این عوامل در کنار تغذیه ناسالم سبب افزایش وزن می‌گردد. افزایش وزن بدن عوارض زیادی همچون دیابت، فشار خون و مشکلات تنفسی به همراه دارد.

آسیب به عضلات گلوتئال

عضلات ساق پا و گلوتئال (عضلات باسن) جز مهم­ترین عضلات بدن هستند. این عضلات در راه رفتن و حفظ وضعیت بدن نقش حیاتی دارند. نشستن طولانی روی صندلی باعث تضعیف این عضلات می­شود. تحلیل رفتن این ماهیچه­ها باعث می­شود در هنگام ورزش فشار بیشتری را تحمل کنید. همچنین، تضعیف این عضلات احتمال آسیب­دیدگی ناشی از زمین خوردن را افزایش می­دهد.

راهکارهای کاهش عوارض نشستن طولانی مدت پشت میز

همانطورکه مشاهده کرده‌اید، مشکلات ناشی از نشستن طولانی مدت کلیه عضلات و اندام­های بدن را به نحوی درگیر می­کند. بنابراین، لازم است عوارض نشستن طولانی مدت پشت میز را جدی بگیرید و راهکارهای کاهش این عوارض را بشناسید.

راهکارهای عملی بسیاری در این زمینه وجود دارد و شما می‌توانید از تجهیزات استاندارد و فعالیت­های بدنی مناسب بهره بگیرید. تنوع بالای این روش­ها باعث می­شود تا هر فرد براساس وضعیت خود راهکار مناسب را انتخاب کند.

مطلب مرتبط  10 صندلی اداری عجیب و غریب که تا به حال ندیده اید

بسیاری از این راه­حل­ها ساده و بدون هزینه هستند و فقط لازم است درحین کار یا استراحت آنها را انجام دهید. در صورت عوارض شدیدتر لازم است درمان تخصصی­تر انجام دهید. اثرات این راهکارها در طولانی مدت بخش زیادی از مشکلات شما را رفع می‌کند. در ادامه، مهم­ترین راهکارهای کاهش عوارض نشستن طولانی مدت پشت میز را بررسی می­کنیم.

فعالیت بدنی مناسب | مبلمان اداری الوند

فعالیت بدنی مناسب

با توجه به این که زمان زیادی مشغول کار هستید، ورزش و فعالیت بدنی نقش مهمی در زندگی دارد. زندگی کارمندی باعث شده افراد زیادی از اهمیت ورزش غافل شوند. به­ طوری که زمان­های استراحت خود را نیز در حالت نشسته سر کنند. استفاده از همین زمان­های کوتاه و هدر ندادن آنها فرصت خوبی برای شما برای بازسازی بدن شما هست.

همچنین، ورزش کردن به شما انرژی کافی برای ادامه روز را می‌دهد. به عنوان مثال، می­توانید بخشی از مسیر محل کار خود را پیاده طی کنید. همچنین، در محیط کار می­توانید فعالیت خود را افزایش دهید. به عنوان مثال، در صورتی که با همکار خود کار دارید به جای تماس یا ایمیل، حضوری نزد او بروید. نکته مهم این است که بعد از 30 دقیقه نشستن حتما کمی قدم بزنید. یکی از راهکارهای موثر دیگری که می­توانید از آن بهره ببرید، انجام حرکات کششی است.

استفاده از میز و صندلی استاندارد

مهم­ترین و تاثیر­گذارترین راه کاهش عوارض نشستن طولانی مدت پشت میز، استفاده از صندلی و میز اداری استاندارد است. شما باید میز و صندلی‌ای که مطابق وضعیت بدن شما طراحی شده را استفاده کنید. تجهیزات استاندارد محیط کار به شما این امکان را می­دهد تا بهره­وری کار خود را افزایش دهید.

همچنین، صندلی با طراحی ارگونومی باعث می­شود در نشستن­های طولانی مدت آسیب کمتری به کمر و گردن شما وارد شود. ارگونومی به معنای طراحی­ اصولی لوازم کار است. به طوری که هنگام کار کمترین آسیب به بدن فرد وارد می‌شود. در گروه الوند تلاش می­کنیم تا مبلمان اداری‌ای  که از لحاظ طبی و ظاهری کامل هست را طراحی و تولید کنیم.

ویژگی­های صندلی مناسب نشستن طولانی مدت

صندلی­های استاندارد ویژگی‌­های خاصی دارند. این صندلی­ها از مواد اولیه مرغوب ساخته شده­اند. طراحی مدرن و طبی صندلی نیز ویژگی مهمی است که باید آن را در نظر بگیرید. به­ طور کلی، افراد مختلف استانداردها و نحوه صحیح نشستن بر روی صندلی متفاوتی دارند. به عنوان مثال، برخی صندلی­های با پشتی بزرگ و نرم را انتخاب می­کنند. عده دیگری به ارتفاع و انعطاف­‌‌پذیری اهمیت می‌دهند. با ­این حال، صندلی خوب کلیه این ویژگی‌­ها را کنار هم دارد. از جمله مهم‌­ترین ویژگی­های صندلی استاندارد برای کاهش عوارض نشستن طولانی مدت پشت میز را در ادامه بررسی می­کنیم.

مطلب مرتبط  پاف مبل اداری چیست و چه کاربردی در فضای کار دارد

متریال مرغوب

صندلی­های اداری اغلب از فوم ساخته شده­اند. صندلی­های استاندارد یک پشتی مشبک دارند. به این ترتیب، از کمر شما حمایت بیشتری می‌شود. صندلی­های مشبک­دار مزایای بسیاری دارند. به علت بافت اسفنجی این ماده جریان هوا در پشت و زیر صندلی جریان دارد و مانع عرق کردن شما می­شود.

قابلیت تنظیم

شاید بتوان گفت مهم­ترین ویژگی یک صندلی خوب قابلیت تنظیم آن است. زیرا ویژگی‌های بدنی افراد مختلف با هم متفاوت است. در این نوع صندلی شما می­توانید به راحتی ارتفاع صندلی و دسته­های آن را تنظیم کنید. صندلی قابل تنظیم شامل موارد زیر می­شود:

  • ارتفاع قابل تنظیم
  • دسته قابل تنظیم
  • مکانیزم تغییر زاویه پشتی
  • مکانیزم تنظیم عمق صندلی

گنجایش وزن

در هنگام خرید صندلی استاندارد باید به محدودیت وزن نیز توجه کنید. در صورتی که صندلی متناسب با وزن خود را انتخاب نکنید، آسیب شدیدی به صندلی و بدن شما وارد می­شود. اکثر صندلی­های اداری تا 130 کیلوگرم را به‌خوبی تحمل می­کنند.

تکیه‌­گاه کمر

در اکثر صندلی­های استاندارد بالشت مخصوص پشتیبان کمر وجود دارد. این ویژگی کمک می­کند فشارهای وارد شده به کمر و گردن به حداقل برسند. در برخی مدل­ها امکان تنظیم بالشت پشتیبان نیز وجود دارد.

اگر نمی‌دانید صندلی ارگونومی چیست؟ حتما این مقاله را مطالعه کنید.

ویژگی­های صندلی مناسب |‌ مبلمان اداری الوند

جمع بندی

کمردرد و گردن­درد از شایع­ترین مشکلات عضلانی هستند. علت اصلی این دردها نشستن طولانی مدت است. بسیاری از افراد اکثر وقت خود را پشت میز و کامپیوتر می­گذرانند بدون اینکه از عوارض آن آگاه باشند.

بیماری­های قلبی، آسیب لگن و افزایش وزن از جمله دیگر عوارض نشستن طولانی مدت پشت میز هستند. استفاده از یک صندلی مناسب و استاندارد به شما کمک می­کند تا این عوارض را به حداقل برسانید. تیم الوند متخصص طراحی و تولید مبلمان اداری است. در الوند متخصصان بسیاری مشغول کار هستند تا با جدیدترین متدهای روز میز و صندلی اداری باکیفیتی تولید کنند. بنابراین، اگر شما هم از کمردرد خسته شده­اید و به دنبال یک صندلی مناسب هستید، به صفحه صندلی اداری الوند مراجعه کنید.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *