با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

بررسی چهار علت پایین رفتن جک صندلی و راهکارهای رفع آن

جک تنظیم ارتفاع، یکی از مهم‌ترین قطعات صندلی اداری است که وظیفه تنظیم ارتفاع صندلی و نگه داشتن آن در ارتفاع تنظیم شده را برعهده دارد. این قطعه با استفاده از فشار هوا یا گاز کار می‌کند و ممکن است پس از استفاده طولانی‌مدت دچار خرابی شود و عملکرد اولیه خودش را از دست بدهد.

این موضوع علاوه بر اینکه باعث ناراحتی کاربر در حین نشستن خواهد شد، ممکن است سلامتی شما را نیز به خطر بیاندازد. به همین خاطر در این مقاله از مجله الوند، قصد داریم در مورد علت پایین رفتن جک صندلی و راهکارهای رفع این مشکل صحبت کنیم.

دلایل پایین رفتن جک صندلی | مبلمان اداری الوند

دلایل پایین رفتن جک صندلی

اغلب اوقات زمانی که جک صندلی بدون اعمال فشار زیاد پایین می‌رود، خیلی از افراد تصور می‌کنند که صندلی پس از آن قابل استفاده نیست، اما این موضوع اصلا صحت ندارد. پایین رفتن جک صندلی به هیچ عنوان به این معنی نیست که صندلی غیرقابل استفاده است بلکه در اکثر موارد می‌توانید با تعمیر سیلندر نصب شده زیر صندلی، مجددا از آن استفاده کنید.

سیلندر وظیفه اتصال نشیمن‌گاه یا قسمت بالایی صندلی به قسمت‌های پایینی آن را بر عهده دارد و با مقدار مشخصی از گاز نیتروژن پر شده است.

زمانی که اهرم صندلی را می‌کشید، گاز نیتروژن محبوس در سیلندر، آن را به سمت بالا هدایت می‌کند. از آنجایی که این سیلندر با گاز پر شده است به اتصالات و واشرهای مناسب نیاز دارد تا از خروج گاز جلوگیری کند و صندلی بتواند به صورت طبیعی کار کند. با این وجود به دلیل استفاده طولانی مدت ممکن است سیلندر دچار نشتی شود. زمانی هم که گاز داخل سیلندر تخلیه گردد، صندلی نمی‌تواند در ارتفاع موردنظر شما بایستد و پایین می‌رود. مهم‌ترین دلایل خالی شدن گاز سیلندر صندلی به شرح زیر است:

  • تمام شدن طول عمر جک صندلی: در صورتی که این اتفاق بعد از چند سال استفاده از صندلی برای شما رخ داده، دلیل آن اصطکاک و گشاد شدن استوانه‌های سیلندر است که باعث شده جک صندلی فرسوده شود و نتواند عملکرد مناسبی از خود نشان دهد.
  • پریدن روی صندلی و خالی شدن گاز سیلندر: اگر در حالتی که جک صندلی بالا است روی آن بپرید و یا فشار زیادی روی آن اعمال کنید، گاز محبوس داخل صندلی به صورت ناگهانی تخلیه می‌شود و باعث پایین رفتن صندلی می‌شود.
  • شکستن بلبرینگ و واشر: به دلایلی مانند ضربه دیدن صندلی یا چرخیدن زیاد آن، واشر داخلی جک ممکن است خرد شود. همچنین داخل جک یک بلبرینگ قرار دارد که وظیفه برقرار کردن تعادل صندلی را برعهده دارد. در صورت شکستن این بلبرینگ هم جک نمی‌تواند ارتفاع صندلی را تنظیم کند.
  • خرابی اهرم بالابر: برخی اوقات خراب شدن اهرم بالابر، ممکن است باعث پایین رفتن صندلی اداری شود. این اهرم ممکن است در ارتفاع خاصی گیر کرده و یا به صورت آزاد حرکت کند و اجازه تغییر ارتفاع صندلی را به شما ندهد. شکستگی یا قطع شدن اهرم از سیلندر نیز یکی دیگر از دلایل پایین رفتن صندلی اداری محسوب می‌شود.
مطلب مرتبط  شش راهکار مهم برای افزایش طول عمر میز اداری

کدام صندلی‌ها دچار این مشکل می‌شوند؟

به صورت کلی تمامی صندلی‌هایی که دارای اهرم متحرک هستند و ارتفاع آن‌ها توسط اهرم و سیلندر گازی تنظیم می‌شود ممکن است دچار خرابی سیلندر و پایین رفتن جک صندلی شوند. این مشکل ممکن است برای انواع صندلی اداری که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند به وجود بیاید و تفاوتی نمی‌کند از صندلی مدیریتی استفاده می‌کنید یا صندلی کارمندی. در صورتی که صندلی شما دچار این مشکل شده است در بخش بعدی روش برطرف کردن آن را بررسی خواهیم کرد.

جک تنظیم ارتفاع | مبلمان اداری الوند

 

روش برطرف‌کردن مشکل پایین رفتن جک صندلی

اکنون که علت پایین رفتن جک صندلی را متوجه شدیم، زمان آن رسیده است که در مورد نحوه رفع این مشکل با هم صحبت کنیم. به صورت کلی با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این مشکل را به صورت همیشگی یا موقت برطرف کنید.

۱- تعویض سیلندر صندلی اداری

در میان انواع مکانیزم صندلی اداری، جک تنظیم ارتفاع از همه آسیب‌پذیرتر است و بنابراین زیاد خراب می‌شود. موثرترین و بهترین روش برای تعمیر جک صندلی اداری، تعویض کامل سیلندر گاز آن است. با این روش مشکل پایین رفتن صندلی اداری به صورت کامل برطرف می‌شود و می‌توانید چند سال دیگر هم از آن استفاده کنید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم به جای روش‌های دیگر از همین روش برای رفع علت پایین رفتن جک صندلی استفاده کنید.

ممکن است تصور کنید که تعویض سیلندر صندلی کار هزینه‌بری است اما با بررسی قیمت صندلی اداری ، شاید به این نتیجه برسید که کار به‌صرفه‌تری است. شما می‌توانید از تعمیرکار صندلی اداری بخواهید که تعویض جک صندلی را برای شما انجام دهند و یا با خرید کیت تعویض سیلندر، خودتان سیلندر معیوب را با سیلندر جدید تعویض کنید. خوشبختانه فرآیند تعویض سیلندر صندلی کار چندان دشواری نیست.

مطلب مرتبط  چند نکته و ترفند برای نظافت و تمیز کردن صندلی اداری

به همراه کیت خریداری شده یک دفترچه راهنما نیز عرضه می‌شود که تمام نکات تعویض سیلندر داخل آن نوشته شده است. با دنبال کردن دستورالعمل‌های موجود در دفترچه راهنما، شما می‌توانید به راحتی سیلندر صندلی را تعویض کنید و چندین سال دیگر هم از صندلی استفاده نمایید.

۲- استفاده از رابط دست‌ساز

این روش به عنوان یک روش موقتی برای رفع علت پایین رفتن صندلی به شمار می‌رود و برای انجام آن به صرف هزینه زیادی نیاز ندارید. برای این کار یک تکه لوله PVC را به اندازه مورد نیاز خودتان ببرید و سیلندر را با آن بپوشانید. اندازه لوله PVC باید به اندازه ارتفاعی باشد که می‌خواهید صندلی بالا بماند.

با انجام این روش، ارتفاع صندلی ثابت خواهد ماند و نمی‌توانید آن را برحسب نیاز خودتان تنظیم کنید. همچنین امکان شکسته شدن لوله PVC هم وجود دارد اما می‌تواند به صورت موقتی مشکل صندلی اداری شما را برطرف نماید. پس از مدتی لوله PVC خراب می‌شود و دوباره باید به دنبال برطرف کردن مشکل پایین رفتن صندلی اداری باشید. به همین دلیل بهتر است در صورت امکان سیلندر گاز صندلی را تعویض کنید.

۳- استفاده از بست فلزی

یکی دیگر از روش‌های موقتی برای برطرف کردن مشکل پایین رفتن صندلی اداری، استفاده از بست فلزی است. این روش هم به صورت موقتی مشکل را در انواع مکانیزم صندلی اداری برطرف می‌کند. برای این کار یک بست فلزی نسبتا بزرگ تهیه کنید و آن را دور جک صندلی قرار دهید.

با این کار از پایین رفتن یا افتادن صندلی جلوگیری خواهید کرد. می‌توانید بست را در ارتفاع موردنظر خودتان قرار دهید تا صندلی را به صورت ثابت در همان ارتفاع نگه دارد. پس از قرار دادن بست و سفت کردن آن، دور آن را با نوار چسب بپوشانید تا از پایین آمدن بست جلوگیری کند.

مطلب مرتبط  آموزش کامل نحوه تعمیر دسته صندلی اداری

روش‌های جلوگیری از خراب شدن جک صندلی اداری

خوشبختانه با مراقبت از صندلی اداری و نگهداری صحیح آن می‌توانید از آسیب‌دیدگی جک تنظیم ارتفاع صندلی جلوگیری کنید. برای این امر موارد زیر را حتما رعایت نمایید.

  • از صندلی اداری با کیفیت به همراه جک مقاوم استفاده کنید: تمامی صندلی‌های اداری موجود در بازار شبیه به هم نیستند و تفاوت‌های زیادی با هم دارند. در برخی صندلی‌ها از جک‌های ضعیف یا بی‌کیفیت استفاده می‌شود. به همین خاطر در زمان خرید باید مطمئن شوید که حتما صندلی‌ موردنظر شما، جک با کیفیتی دارد و با استفاده از متریال‌ مقاوم تولید شده است.
  • به محدودیت وزنی صندلی توجه کنید: اکثر صندلی‌های اداری ظرفیت مشخصی دارند و نمی‌توانند وزنی بیشتر از آن را تحمل کنند. در صورت نشستن فردی با وزن بیشتر از حد تحمل صندلی، فشار زیادی به جک صندلی وارد می‌شود و ممکن است آسیب ببیند. همچنین از پریدن روی صندلی یا تکیه‌دادن زیاد به آن هم جلوگیری کنید.
  • صندلی را به صورت مرتب تمیز و روغن‌کاری کنید: صندلی اداری ممکن است به مرور زمان به دلیل اصطکاک، خوردگی، زنگ‌زدگی یا کثیف شدن توان اولیه خود را از دست بدهد. برای جلوگیری از این مشکل، توصیه می‌شود که صندلی را به صورت منظم روغن‌کاری کنید و قسمت‌های مختلف آن را با استفاده از یک دستمال تمیز کنید. برای روغن‌کاری جک صندلی اداری می‌توانید از روغن، گریس یا اسپری‌های روغن‌کاری استفاده کنید.

روغن‌کاری جک صندلی اداری | مبلمان اداری الوند

جمع‌بندی

اگر متوجه شدید که صندلی اداری شما دچار مشکل شده است و در ارتفاع تنظیم شده توسط شما باقی نمی‌ماند، لزوما نیازی به تعویض صندلی و دور انداختن آن نیست. شما می‌توانید به راحتی جک صندلی موردنظر خودتان را تعمیر کنید و مجددا سال‌ها از آن استفاده کنید.

شرکت الوند، با عرضه انواع صندلی اداری تولیدشده توسط برترین برندهای ایرانی، ارائه‌دهنده محصولاتی باکیفیت به همراه گارانتی و خدمات پس از فروش است.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *