با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

اهمیت شگفت‌انگیز در نورپردازی دفتر کار

هنگام طراحی یک محیط اداری موارد زیادی باید در نظر گرفته شود. از چیدمان مبلمان اداری متناسب با پلان ساختمان گرفته تا ویژگی‌های کمتر شناخته شده مثل نورپردازی. البته نورپردازی دفتر کار در محیط‌های اداری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که هم در ظاهر و هم در کاربری فضای اداری نقشی تعیین‌کننده دارد اما به صورت سنتی، بسیاری از افراد خود را ملزم به رعایت اصول نورپردازی نمی‌دانند و با چند لامپ معمولی، فضا را صرفا روشن می‌کنند.

همین ابتدا به این نتیجه رسیدیم که طراحی نورپردازی اداری، فقط برای ایجاد روشنایی نیست. بلکه در رابطه با خلق اتمسفری الهام‌بخش نیز هست. با این حال، مانند هر نوع طراحی برای نورپردازی، استانداردها و معیارهای خاص خود را دارد. در این مقاله، ما به برخی از متداول‌ترین سوالات در این رابطه پاسخ خواهیم داد. مثلا چرا نور خوب در محل کار مهم است؟ یا نور ضعیف چگونه بر رونق یک کسب و کار تاثیر می‌گذارد؟ و برای روشنایی مناسب و کافی دفتر کار باید به چه نکاتی توجه کرد؟

 اصول روشنایی محیط اداری | مبلمان اداری الوند

 اصول روشنایی اداری چیست؟

نورپردازی به عنوان یک ویژگی مهم در طراحی شناخته می‌شود. همچنین، عاملی مهم برای سلامت و ایمنی مناسب در محیط کار هم هست. در واقع، یک محیط تاریک می‌تواند یک فضای خطرناک باشد. هرچه کار و وظایف موجود پیچیده‌تر باشد، به روشنایی بیشتری نیاز است. همانطور که در بخش بهداشت، ایمنی و رفاه مقررات محل کار آمده است، هر محل کاری باید نور مناسب و کافی داشته باشد. «مناسب و کافی» متغیری است که کاملا به چیدمان و ویژگی‌های یک محل کار بستگی دارد. بنابراین، باید در مرحله طراحی برای تامین روشنایی، این استاندارد ارزیابی شود.

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون اداری

برای اطمینان از روشنایی مناسب و کافی، چندین جنبه از روشنایی محل کار باید در نظر گرفته شود. این موارد شامل طراحی نورپردازی دفتر کار، نوع کار، محیط آن، جنبه‌های بهداشتی و الزامات فردی هستند.

محیط‌های کاری باید هر زمان که لازم است روشن باشند تا حاضران در آن محیط بتوانند دید کافی به فضا داشته باشند. در قسمت‌هایی همچون میز پیشخوان اداری ، نور هرگز نباید زیاد باشد که باعث تابش خیره‌کننده شود. تابش خیره‌کننده می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر عملکرد کارکنان داشته باشد. طراحان دکوراسیون اداری، شاخصی را محاسبه می‌کنند که به آن رتبه بندی یکپارچه تابش نور(UGR) می‌گویند. رتبه توصیه شده UGR با توجه به منطقه محل کار متفاوت است اما وشنایی عمومی دفتر باید بالاتر از عدد 19 قرار بگیرد.

مطلب مرتبط  مهمترین نکات در طراحی محیط کار اشتراکی

نور ضعیف چگونه بر یک کسب و کار تاثیر می‌گذارد؟

وقتی نوبت به انتخاب طرح نورپردازی دفتر کار می‌رسد، تشخیص اینکه چه چیزی نورپردازی اداری را بد و چه چیزی آن را بهتر می‌کند، مهم است. نور بد با اثرات نامطلوبی مانند خستگی چشم، سردرد، مشکلات وضعیتی و اختلالات اسکلتی- عضلانی (MSDs) مرتبط است. این بیماری‌ها تاثیر مستقیمی بر سلامت روحی و جسمی کارمندان دارند. به همین علت، می‌توانند باعث افزایش میزان مرخصی از کار، غیبت و کاهش بهره‌وری شوند.

در نهایت، این موارد در صوت عدم کنترل باعث کند شدن گردش کار شده و منجر به کاهش سود و از دست دادن کارکنان و مشتریان گردد.

 استاندارد نور در محیط کار | مبلمان اداری الوند

استاندارد نور در محیط کار

روشنایی اداری و بهره‌وری انرژی

هنگامی که روشنایی در مورد محل کار مورد بحث قرار می‌گیرد، صرفه‌جویی در انرژی و استفاده بهینه از آن هم مطرح می‌شود. بهینه‌سازی انرژی یک عامل کلیدی است که باید در هنگام انتخاب تجهیزات و سیستم نورپردازی دفتر کار مورد توجه قرار بگیرد.

دفتر کار، معمولا فضایی بزرگ‌تر از محل سکونت است. این فضا توسط بسیاری از افراد برای مدت زمان طولانی استفاده می‌شود. در چنین حالتی قطعا مصرف برق بالا خواهد بود و نیاز است تا با روش‌های اصولی، در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. در ادامه به دو مورد از این روش‌های کاربردی برای کاهش میزان مصرف برق اشاره می‌کنیم:

  • یکی از اقدامات اصلی صرفه‌جویی در مصرف انرژی با توجه به تعداد چراغ‌های دفتر، تجهیز چراغ‌ها به سنسورهای حرکتی است. این چراغ‌ها هنگام ورود فرد به فضا یا اتاق روشن می‌شوند و مدت کوتاهی پس از رفتن او خاموش می‌گردند.
  • روش کاربردی دیگر جا انداختن فرهنگ خاموش کردن چراغ‌ها در دفتر کار توسط خود کارمندان است. یعنی کارمندان هر بار که اتاق را ترک می‌کنند و تا حداقل 5 دقیقه بعد قصد بازگشت ندارند، باید این کار را انجام ‌دهند.
  • جایگزینی لامپ‌های مدرن مثل LED و SMD با لامپ‌های رشته‌ای یا حتی لامپ‌های کم‌مصرف هم که دیگر یک اصل رایج است و بیشتر به آن نمی‌پردازیم.

4 اشتباه رایج در نورپردازی

همانطور که می‌دانید، برای هر نوع فضایی، گزینه‌های روشنایی بی‌شماری در دسترس هستند. هر فضای اداری نیازهای نوری خاص خود را دارد. متاسفانه، اشتباهات رایجی وجود دارد که مردم در مورد نورپردازی دفتر کار خود انجام می‌دهند. در ادامه مطلب، چهار اشتباه پرهزینه‌ای که افراد هنگام انتخاب نورپردازی اداری مرتکب می‌شوند را با هم مرور می‌کنیم.

  • انتخاب اشتباه نوع نورپردازی دفتر

هنگام انتخاب تجهیزات نورپردازی برای فضاهای اداری، باید به این موضوع توجه کنید که در هر بخش از فضای اداری و انواع سبک دکوراسیون دفتر کار ، به نورپردازی خاصی نیاز است. به عنوان مثال، بخش ورودی ممکن است به نور متفاوتی نسبت به قسمت پذیرش یا دفتر مدیریت نیاز داشته باشد. انتخاب درست میزان توان روشنایی محیط با هدف خلق محیط کاری سازنده و مثبت بسیار مهم است. اگر توان (که با واحد وات سنجیده می‌شود) فضا بیش از حد تاریک خواهد بود. در سوی مقابل، هنگامی که توان لامپ بیش از حد بالا باشد، نور تند و آزاردهنده‌ای را شاهد خواهیم بود.

  • انتخاب منابع نوری بدون بررسی کافی

به منظور انتخاب نوع روشنایی صحیح، بسیار مهم است نوع نورپردازی دفتر کار خود را تعیین کنید. در قدم اول همه عواملی را که ممکن است بر انتخاب شما تاثیر بگذارند، فهرست کنید. به عنوان مثال، کدام بخش‌ها از به نور بهتری نیاز دارند؟ همچنین، برای جلوگیری از هزینه‌های بیش از حد، برنامه‌ریزی داشته باشید و میزان روشنایی و بودجه آن را تعیین کنید. وجود یک استراتژی و صرف زمانی برای بررسی گزینه‌های مختلف به شما کمک می‌کند تا بهترین منبع نور را با بهینه‌ترین قیمت برای فضای کاری خود انتخاب کنید.

  • عدم استفاده از نور طبیعی

اشتباه رایجی که مردم در مورد نورپردازی دفتر کار مرتکب می‌شوند، استفاده نکردن از نور طبیعی روز است. در نظر گرفتن میزان نور طبیعی برای فضا باعث ایجاد محیطی راحت و سالم برای کارمندان و مشتریان می‌شود.

مطلب مرتبط  مبل چسترفیلد اداری برای چه فضایی مناسب است؟

اولا نور طبیعی باعث صرفه‌جویی هزینه‌های انرژی و کاهش این هزینه‌ها خواهد شد و ثانیا کارکنان اداراتی که در معرض نور طبیعی قرار می‌گیرند، سالم‌تر، شادتر و هوشیارتر هستند. پس اگر پنجره‌هایی در محیط کار و دفتر وجود دارد، حتما کارکنان را تشویق به استفاده از آنها کنید و با کمترین هزینه و صرف زمان، از بهره‌وری بالاتر شرکت خود لذت ببرید.

 تجهیزات نورپردازی | مبلمان اداری الوند

  • نصب نادرست تجهیزات نورپردازی

در ابتدای این مقاله گفتیم که بسیاری از افراد نورپردازی را جدی نمی‌گیرند و صرفا با چند لامپ به فکر روشن کردن محیط هستند. این عادت که طبیعتا اشتباه است اما یک عادت اشتباه دیگر، دست به کار شدن برای نصب تجهیزات توسط افراد غیرمتخصص است. شاید برای افراد دست به آچار نورپردازی یک دفتر کار جذاب باشد اما به صورت کلی توصیه می‌شود نصب را به افراد کاربلد بسپارید. گاهی اوقات ممکن است چراغ‌ها به شیوه‌ای اشتباه نصب شوند. سپردن کار نصب و راه‌اندازی تجهیزات نورپردازی به دست افراد متخصص باعث می‌شود با خطرات احتمالی مانند سوختگی، شوک و برق گرفتگی مواجه نشویم. نصب نادرست روشنایی حتی می‌تواند منجر به از کار افتادن کلی سیستم روشنایی شود.

  • عدم توجه به دمای نور لامپ

دمای نور که با واحد کلوین شمارش می‌شود، تاثیر بسیار زیادی در نورپردازی هر محیطی دارد. به صورت کلی در بازار فروش محصولات الکتریکی، از نظر دمای نور با دو نوع اصلی لامپ مواجه می‌شویم؛ مهتابی و آفتابی. حالا شما در هنگام نورپردازی دفتر کار، حتما باید به تاثیرات هر لامپ از این بابت توجه کنید. مثلا لامپ‌های آفتابی با حدود 2500 کلوین، فضایی گرم را ایجاد می‌کنند و البته کمی خواب‌آور هم هستند. در طرف دیگر وقتی به 5500 کلوین برسیم، قطعا دمای نور سرد خواهد بود. شاید بهترین ایده، استفاده از لامپ‌هایی با کلوین متوسط (حدود 4000) باشد اما در این صورت اصلا نورپردازی جذابی را در محیط پیاده نکرده‌اید. مطمئن باشید بهترین ایده، توجه به نیاز کاربران در هر فضاست. در این صورت، یک متخصص می‌توانند به شما بهترین راهنمایی را بدهد تا برای هر فضایی، به سراغ چه دمای نوری بروید.

مطلب مرتبط  طراحی بیوفیلیک چیست؟

 نور مناسب محیط اداری | مبلمان اداری الوند

جمع بندی

نکات و استانداردهایی که ذکر شد همگی خوب و مفید هستند اما در قدم اول اینکه بفهمیم نورپردازی دفتر کار به طور کلی چیست و چه چیزی بهترین نتیجه را برای دفتر کاری ما ارائه می‌دهد، اهمیت زیادی دارد. در این مطلب، سعی کردیم درباره نور مناسب و اشتباهات رایج نورپردازی نکاتی کاربردی و کارآمد را ذکر کنیم. به خاطر داشته باشید، در هنگام نیاز به خرید تجهیزات نورپردازی دفتر کار، کارشناسان شرکت الوند آماده ارائه مشاوره تخصصی به شما هستند. به این ترتیب، می‌توانید بهترین انتخاب را برای محیط کار خود داشته باشید.

همچنین برای خرید مبلمان اداری می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *