با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

اصول مهمی که در طراحی اتاق استراحت اداری باید به آن توجه کرد

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که شدیدا نیاز به استراحت در محل کار پیدا کنید؟ این اتفاق تقریبا برای هر فردی رخ داده است و برای رفع این نیاز، طراحان و معماران به فکر طراحی اتاق استراحت اداری افتاده‌اند.

اتاق استراحت اداری یا اتاق رست به فضایی گفته می‌شود که کارکنان می‌توانند داخل آن از تنش‌های کاری فاصله بگیرند و به گفتگو و تفریح با همکاران خود بپردازند. وجود این فضا در ادارات و سازمان‌ها می‌تواند به افزایش رضایت، خلاقیت و عملکرد کارکنان کمک کند. در این مطلب از مجله الوند، قصد داریم در مورد طراحی اتاق استراحت اداری و شاخص‌هایی که برای طراحی این اتاق باید در نظر داشت صحبت کنیم.

رست روم | مبلمان اداری الوند

چرا وجود اتاق استراحت در شرکت‌ها ضروری است؟

وجود اتاق استراحت در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف باعث افزایش صمیمیت کارکنان در محیط کار خواهد شد. از این طریق کارکنان می‌توانند اعتماد بیشتری به یکدیگر داشته باشند و در حل مشکلات و چالش‌های کاری به یکدیگر کمک کنند.

از طرفی وجود اتاق استراحت می‌تواند باعث حفظ سلامتی کارکنان شود. کار کردن بدون وقفه باعث خستگی، افزایش استرس و کاهش تمرکز و بهره‌وری کارکنان می‌شود. وجود اتاق استراحت اداری فرصتی به کارکنان می‌دهد که چند دقیقه‌ای ریلکس کنند و ذهن و بدن خود را آرام نمایند.

پیشرفت و توسعه سریع مجموعه‌های نوپا و به‌روز بودن شرکت‌های به اصطلاح استارت‌آپی،‌ مهم‌ترین دلایل افزایش تمایل این کسب‌و‌کارها به ایجاد اتاق استراحت شده است. اگر می‌خواهید درباره ترفندهای طراحی در شرکت‌های نوپا بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله طراحی داخلی استارت آپ را مطالعه کنید.

در اتاق استراحت کارکنان می‌توانند پیشنهادات و بازخوردهای خودشان را در مورد مسائل مختلف با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این امر باعث شکل‌گیری ایده‌های جدید و حل مسائل قدیمی خواهد شد. همچنین وجود اتاق استراحت در جذب نیروهای جدید نیز به شرکت‌ها کمک می‌کند. امروزه کارجوها به دنبال کار در مجموعه‌هایی هستند که علاوه بر حقوق و مزایای مطلوب، یک فضای کار جذاب و راحت نیز برای آن‌ها تامین کند. وجود اتاق استراحت نشان دهنده این است که شرکت، به رفاه و آسایش کارکنان خود اهمیت می‌دهد.

اتاق‌های استراحت از چه زمانی ایجاد شدند؟

اطلاعات دقیقی در مورد این‌که از چه زمانی استفاده از اتاق استراحت رواج پیدا کرد وجود ندارد. با این حال به نظر می‌رسد این مفهوم در طول زمان و هم‌زمان با تغییرات فرهنگ کار و افزایش توقعات کارکنان رواج پیدا کرده است. مسلم این است که استفاده از اتاق استراحت اداری در اواخر قرن ۲۰ میلادی و با ظهور شرکت‌های تکنولوژی در غرب آمریکا و منطقه سیلیکان ولی گسترش یافته است. البته ممکن است خیلی قبل‌تر نیز نمونه‌هایی از استفاده از اتاق استراحت و رست روم وجود داشته باشد.

مطلب مرتبط  تفاوت پارتیشن اداری تک جداره و دو جداره چیست؟

از رست روم بیشتر در چه شرکت‌هایی استفاده می‌شود؟

انواع شرکت‌ها مثل موسسات مالی، تکنولوژي، کارخانه‌ها، فضاهای کار اشتراکی و … می‌توانند از اتاق استراحت استفاده کنند. به صورت سنتی بیشتر استارتاپ‌ها و به خصوص شرکت‌هایی که در زمینه تکنولوژي و فن‌آوری فعالیت دارند، از رست روم یا اتاق استراحت اداری استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید بدانید فضای کار اشتراکی چه ویژگی‌هایی دارد، مقاله فضای کاری اشتراکی چیست را مطالعه کنید.

تجهیزات ضروری اتاق استراحت | مبلمان اداری الوند

اتاق استراحت باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

بدیهی است که اتاق استراحت اداری، فضایی برای استراحت کارکنان است. نکته مهم اینجاست که این اتاق باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

اولین ویژگی یک اتاق استراحت اداری مناسب، برخورداری از صندلی‌ها و فضای نشیمن راحت و مناسب است.

این فضا باید به صندلی‌هایی متفاوت با انواع صندلی اداری که کارکنان مجبورند در ساعات کار از آن‌ها استفاده کنند، مجهز باشد. همچنین معمولا در این فضا یک یخچال با خوراکی‌های سالم و مقوی و دستگاه‌های مایکروویو، چای‌ساز، قهوه‌ساز و … تعبیه می‌شود تا کارکنان بتوانند بخشی از انرژی از دست‌رفته خودشان را بازیابی کنند. وجود یک کتابخانه یا قفسه برای قراردادن کتاب‌های مختلف در اتاق استراحت اداری نیز می‌تواند وزن فرهنگی این فضا را افزایش دهد.

برخی شرکت‌ها از بازی‌ها و فعالیت‌های سرگرم‌کننده مختلفی مثل فوتبال‌ دستی، انواع کنسول بازی، بازی‌های فکری و… نیز در این فضا استفاده می‌کنند تا کارکنان بتوانند به خوبی از فضای کار خودشان فاصله بگیرند. استفاده از گل و گیاه و پنجره‌هایی با نور و چشم‌انداز مناسب هم می‌تواند به بهبود تجربه کارکنان از یک استراحت کوتاه روزانه کمک شایانی کند.

 

طراحی اتاق استراحت

برای اینکه بتوانید اتاق استراحت خلاقانه‌ای داشته باشید که به افزایش بهره‌وری و رضایت کارکنان شما کمک کند باید نکاتی را برای طراحی اتاق استراحت در نظر داشته باشید.

مطلب مرتبط  7 ایده‌ جذاب برای تزیین پارتیشن اداری

پوشش دیوارها و کف باید با توجه به نیاز سازمان شما انتخاب شود. بسته به این‌که قرار است چه فعالیت‌هایی در اتاق استراحت انجام دهید، دیوارها و کف می‌توانند دارای پوشش قابل شست‌وشو باشند.

در این فضا بهتر است از رنگ‌هایی استفاده کنید که آرامش‌بخش هستند و تنش زیادی ایجاد نمی‌کنند. مبلمان اداری مورد استفاده در اتاق استراحت هم از این قاعده مستثنی نیست. رنگ و بافت روکش مبلمان باید با محیط سازگار باشد و یکپارچگی آن را به هم نزند. همچنین نشیمن مبلمانی که برای این فضا انتخاب می‌کنید، تا جای ممکن باید راحت باشد.

موضوع دیگری که در طراحی اتاق استراحت اداری باید مدنظر قرار دهید، ابعاد اتاق استراحت است. این اتاق باید بسته به تعداد کارمندهای حاضر در دفتر طراحی شود و فضای آن به شکلی باشد که امکان استراحت و حرکت راحت کارمندها در آن وجود داشته باشد. در غیر این صورت، کارمندهای شما احساس ناراحتی می‌کنند و نمی‌توانند استراحت کافی را داشته باشند.

بسته به نیاز شرکت‌ها و حضور افراد با دیدگاه‌ها و جایگاه‌های متفاوت، ممکن است شاهد راه‌اندازی اتاق استراحت اداری مجزا برای آقایان و بانوان و یا سطوح مختلف کارکنان مثل مدیران، کارشناسان و کارگران باشیم.

استانداردهای طراحی اتاق استراحت

برای طراحی اتاق استراحت باید به اصول استاندارد این نوع اتاق‌ها توجه کنید تا بتوانید اتاق استراحت راحت و دلپذیری برای کارکنان خودتان داشته باشید. براساس اصول معماری، هر اتاق استراحت باید حداقل ۱۰ متر مربع باشد و برای هر نفر از کارکنان، باید حداقل یک متر مربع فضا در نظر گرفت. همچنین در طول و عرض اتاق هم باید حداقل ۱.۵ متر فضای خالی وجود داشته باشد تا کارکنان شما بتوانند به راحتی رفت‌و‌آمد داشته باشند.

انتخاب مبل اداری برای اتاق استراحت نیز باید با توجه به نوع فعالیت، تعداد و نیاز کارکنان انجام گیرد. مبلمان اداری شامل مبل راحتی، مبل لم، صندلی راک، کتابخانه، میزهای بازی و … باید به‌گونه‌ای چیدمان شوند که فضای کافی برای تردد کارکنان ایجاد شود. همچنین مبلمان باید راحت، سالم، تمیز و مناسب با سبک دکوراسیون اتاق استراحت باشد. سبک طراحی اتاق استراحت اداری نیز باید با سبک غالب طراحی دفتر کار شما هماهنگ باشد.

مطلب مرتبط  کاربرد دیوارپوش چوبی در طراحی دکوراسیون اداری

روشنایی و تهویه مناسب نیز یکی دیگر از اصول طراحی استاندارد اتاق استراحت است. ترجیحا از نور طبیعی و پنجره‌های بازشو برای این فضا استفاده کنید و در صورتی که این امکان وجود ندارد، باید از سیستم تهویه مطبوع و روشنایی مصنوعی با حداکثر 4500 کلوین استفاده کنید. علاوه بر این توصیه می‌شود برای هر اتاق استراحت حداقل یک سرویس بهداشتی و یک سینک به همراه مواد شوینده، دستمال کاغذی، سطل زباله و… نیز در نظر بگیرید.

تجهیزات ضروری اتاق استراحت

تجهیزات اتاق استراحت ممکن است با توجه به نوع فعالیت، تعداد کارکنان و نیازهای آن‌ها متفاوت باشد اما به صورت عمومی تمامی اتاق‌های استراحت اداری تجهیزات زیر به چشم می‌خورد.

  • مبلمان راحتی: شامل انواع صندلی، مبل، تخت، کوسن، فرش، میز و کلیه تجهیزاتی که می‌تواند باعث ایجاد احساس آرامش و استراحت در کارکنان شود.
  • تجهیزات سرگرمی: شامل تلویزیون، پلی استیشن، ایکس باکس، میز بیلیارد، میز پینگ پونگ، فوتبال دستی، انواع بازی‌های فکری و تخته‌ای که باعث ایجاد رقابت سالم و تفریح در بین کارکنان می‌شود.
  • تجهیزات سرو خوراکی و نوشیدنی: شامل چای‌ساز، قهوه‌ساز، چایخوری، قهوه‌خوری، ظروف سرو غذا، قاشق، چنگال و کارد، گاز، یخچال، مایکروویو و سایر لوازم آشپزخانه
  • امکانات بهداشتی: حوله، صابون، دستمال کاغذی، سطل زباله و دیگر تجهیزاتی که برای تامین بهداشت در اتاق استراحت ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشید.
  • تجهیزات نظم‌دهنده: انواع قفسه، کمد کتابخانه اداری ، کمد، سبد ارگانایزر و گیره‌های آویز

ویژگی های اتاق استراحت | مبلمان اداری الوند

جمع‌بندی

اتاق استراحت فضایی است که کارکنان شما می‌توانند به فعالیت‌های سرگرم‌کننده و تفریح بپردازند. وجود این فضا می‌تواند باعث افزایش احساس رضایت، همکاری، خلاقیت و بهره‌وری در محیط کار شود. برای این فضا شما به تجهیزات مختلفی مثل مبلمان راحتی، تلویزیون و بازی‌های مختلف، انواع خوراکی‌ها و امکانات بهداشتی نیاز دارید. این تجهیزات باید بسته به نوع فعالیت و نیاز کارکنان شما تهیه شوند.

اگر به فکر طراحی اتاق استراحت اداری در محل کار خود هستید و به‌دنبال یک مرجع مطمئن برای خرید مبلمان اداری هستید، شرکت الوند همراه شماست. با تجربه‌ راه‌اندازی انواع محیط اداری در سراسر کشور، بهترین گزینه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *