با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

طراحی داخلی استارت آپ ها و نکاتی که باید در مورد آن ها بدانید

دفتر استارت آپ شما، مرکز اصلی کسب و کارتان است. پس ضروری است که طراحی داخلی استارت آپ شما به شکلی باشد که بتواند اهداف شرکت شما را پوشش دهد و به عنوان یک محل آرام و در عین حال الهام‌بخش، در خدمت تیمتان باشد.

طراحی داخلی استارت آپ چیزی از فراتر خرید چند میز و صندلی است. دفتر استارت آپ، به صورت مستقیم روی بهره‌وری، انگیزه و جریان کار تیم شما تاثیرگذار است. در عین حال روی نظر افرادی که برای اولین بار از دفتر بازدید می‌کنند نیز تاثیر دارد. به همین خاطر، این‌که طراحی داخلی استارت آپ شما به چه شکلی باشد، نقش مهمی در موفقیت کسب و کار دارد. در این مطلب قصد داریم در مورد نحوه طراحی صحیح دفتر استارت آپها با مخاطبان الوند صحبت کنیم.

اهمیت طراحی داخلی استارت آپ ‌ها | مبلمان اداری الوند

چرا طراحی داخلی استارت آپها مهم است؟

طراحی دفتر کار نقش موثری روی روحیه، خلاقیت و حتی سلامت کارکنان دارد. براساس تحقیقات، بیش از ۴۶ درصد از افراد حرفه‌ای عقیده دارند که طراحی دفتر کار نقش موثری در بهبوه بهره‌وری آن‌ها دارد. اگر موسس یا مدیر یک استارت آپ هستید، مطمئنا شما هم دوست دارید که تیمتان با بیشترین ظرفیت ممکن فعالیت نماید. به همین خاطر طراحی داخلی استارت آپ از اهمیت ویژه‌ای برای کسب و کارهای نوپا برخوردار است.

محدودیت‌های طراحی داخلی استارت آپ‌ها

استارت آپ‌ها در زمینه طراحی نیز مانند دیگر زمینه‌ها با محدودیت‌های متعددی روبرو هستند. یکی از این موارد، بودجه محدودی است که در اختیار دارند. معمولا بسیاری از استارت آپ‌ها ترجیح می‌دهند به جای هزینه برای طراحی داخلی و دکوراسیون، روی موضوعات دیگری که از نظرشان مهم‌تر است سرمایه‌گذاری کنند. اما لازم است بدانید که طراحی داخلی استارت آپ نیز به اندازه بخش‌های دیگر توسعه کسب و کار مهم است و به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود.

در صورتی که بودجه محدودی دارید و نمی‌توانید تمام بودجه خودتان را روی طراحی داخلی دفتر کارتان سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید از پلن‌های طراحی پله پله استفاده کنید. در این نوع پلن نیازی نیست که طراحی تمام قسمت‌های کسب و کار را به صورت یک‌جا انجام دهید، بلکه می‌توانید آن را به صورت مرحله به مرحله انجام دهید تا در بودجه خودتان نیز صرفه جویی کنید.

شاخص‌های مهم برای طراحی داخلی استارت آپ

حتما این سوال مهم را از خود پرسیده‌اید که برای طراحی یک محیط داخلی جذاب و کاربردی، باید چه نکاتی را در نظر داشت؟ با ما همراه باشید تا این نکات را مورد بررسی قرار دهیم.

۱انعطاف‌پذیری را در نظر داشته باشید

کسب و کار شما در سال‌های اول دچار تغییرات زیادی خواهد شد. به همین خاطر اگر نمی‌خواهید که هر ماه دفتر کار خودتان را تغییر دهید، باید طراحی آن را تا جای ممکن به صورت منعطف انجام دهید تا در صورت رشد بتوانید باز هم از همان طراحی استفاده کنید. ممکن است در حال حاضر یک تیم نسبتا کوچک داشته باشید اما با رشد کسب و کارتان، تعداد کارکنان شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

برخی افراد ترجیح می‌دهند از طراحی‌های Open-Office استفاده کنند که انعطاف‌پذیری و توسعه‌پذیری بیشتری دارند. با وجود اینکه این طرز فکر تا حدودی صحیح است اما دفتر کارهایی که به صورت باز طراحی می‌شوند، معمولا پر سر و صدا و شلوغ هستند.

این موضوع می‌تواند تا حدودی باعث کاهش بهره‌وری کارکنان شما شود. به جای این کار شما می‌توانید با استفاده از پارتیشن آلومینیومی یا پارتیشن ام دی اف یک دفتر کار انعطاف‌پذیر طراحی کنید. پارتیشن‌های اداری را می‌توانید به راحتی جابجا کنید تا بخش‌های مختلف دفتر کار شما بتوانند هم‌راستا با تغییرات، به روز شوند. همچنین در صورت نیاز می‌توانید این پارتیشن‌ها را به صورت کامل بردارید تا یک دفتر کار Open داشته باشید.

در هر صورت نکته مهم این است که به عنوان یک کارآفرین موفق، باید بتوانید برای آینده هم برنامه‌ریزی کنید. به همین دلیل نباید پتانسیل دفتر کار خودتان را با طراحی‌های ثابت محدود نمایید.

مطلب مرتبط  همه چیز درباره چیدمان دکوراسیون اداری | 3 ویژگی مهم

۲استفاده از فضای مشترک را فراموش نکنید

کارکنان شما برای اینکه بتوانند به صورت مستقل و بدون مزاحمت کار کنند، به مبلمان اداری مستقل نیاز دارند. علاوه بر این، آن‌ها به فضایی که داخل آن بتوانند استراحت کنند یا با دیگر همکارانشان هم‌فکری کنند نیز احتیاح خواهند داشت. تقویت همکاری بین اعضای تیم باعث تقویت ارتباط بین آن‌ها می‌شود و کمک می‌کند با هم‌فکری یکدیگر بتوانند ایده‌هایی که دارند را به پروژه‌هایی سودآور تبدیل کنند.

فضاهای مشترک باید تا جای ممکن صمیمی بوده و تمامی مواردی که کارکنان شما ممکن است در حین جلسه نیاز دارند را داشته باشند. این موارد شامل فضای نشستن به اندازه کافی، میز مناسب، تخته برای برنامه‌ریزی پروژه و دیگر تجهیزات سخت‌افزاری ضروری مثل کامپیوتر، پرینتر و پروژکتور هستند.

در صورتی که فضای لازم را در اختیار دارید، می‌توانید بیش از یک فضای مشترک طراحی کنید تا لازم نباشد تیم‌های مختلف برای برگزاری جلسات خودشان در صف بمانند. این موضوع باعث تقویت بهره‌وری می‌شود و کمک می‌کند کارکنانتان فرسوده نشوند. در صورت امکان می‌توانید از فضاهای آزاد هم استفاده کنید تا کارمندهای شما بتوانند جلسات خودشان را در فضای باز برگزار کنند.

۳طراحی را براساس نیازهای انسان انجام دهید

کارکنان شما قبل از اینکه کارمند باشند، یک انسان معمولی هستند که نیازهای اجتماعی و فیزیکی متعددی دارند. پس در هنگام طراحی دفتر کار خودتان باید حتما به این نکته توجه داشته باشید.

نورپردازی صحیح یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی داخلی استارت آپ است زیرا به صورت مستقیم روی بهره‌وری، سلامت روان و سلامت فیزیکی افراد تاثیر می‌گذارد. تا جای ممکن از نورپردازی طبیعی استفاده کنید اما هرجایی که امکان استفاده از نورپردازی طبیعی را ندارید، نورهای مصنوعی را برای جبران به‌کار بگیرید. بسته به احساسی که می‌خواهید منتقل کنید از نورهای گرم یا سرد برای قسمت‌های مختلف دفتر کار خودتان استفاده کنید.

راحتی یکی دیگر از مواردی است که به صورت مستقیم روی سلامتی کارکنان شما تاثیر دارد. افراد مجبورند چندین ساعت از طول روز را در دفتر کار خودشان بنشینند که در طولانی مدت باعث بروز مشکلات جسمانی مثل کمردرد یا درد گردن می‌شود.

به همین دلیل لازم است از میز و صندلی‌های ارگونومیک استفاده کنید. ایده‌های نوآورانه‌ای مثل میزهای ایستاده نیز می‌توانند نقش موثری در افزایش سلامت کارکنان شما داشته باشد و بخشی از مشکلات پشت میزنشینی را برطرف نماید.

بازتاب هویت برند |‌ مبلمان اداری الوند

۴از دفتر کار برای بازتاب هویت برند خودتان استفاده کنید

طراحی داخلی استارت آپ شما باید بازتاب‌دهنده تمامی اهداف برند شما باشد. این امر مهم، از رنگ‌های مورد استفاده گرفته تا چیدمان اجزای مختلف دفتر را شامل می‌شود. متریال مورد استفاده برای میز کار گروهی و دیگر میزها، اشياء دکوری روی دیوار وهمگی باید بازتاب دهنده فرهنگ و هویت کسب و کار شما باشند. با این کار، افرادی که برای شما کار می‌کنند ارزش‌های شما را به خوبی می‌شناسند و می‌توانند طرز فکر شما را درک کنند.

اگر برای شما سوال پیش آمده که میز کار گروهی چیست، مقاله مرتبط را اینجا بخوانید.

شما ممکن است با مشتری‌ها و سرمایه‌گذارهای احتمالی نیز در دفتر کار خودتان ملاقات داشته باشید. این افراد باید به محض ورود به دفتر کار، با هویت بصری برند شما آشنا شوند. برای این منظور، لوگوی خودتان را در مکانی قرار دهید که به راحتی قابل دیدن باشد و از یک طراحی استفاده کنید که منتقل کننده تصویر برند شما است. برای مثال در صورتی که یک برند دوست‌دار محیط زیست دارید، در طراحی داخلی آن نباید به‌صورت عمده از پلاستیک استفاده کنید.

۵طراحی هر واحد باید براساس اهداف شغلی آن باشد

برخی از کارکنان در محیط‌های آرام بهتر می‌توانند کار کنند اما برخی دیگر ممکن است فضاهای باز را ترجیح دهند تا بتوانند با دیگر اعضای تیم هم فکری و مشورت داشته باشند. به همین خاطر باید نیازهای تیم خودتان را به خوبی بشناسید و به نیازها و سبک کاری آن‌ها توجه کنید.

مطلب مرتبط  چگونه یک دفتر کار شیک و مدرن داشته باشید؟

فضای کار استارت آپ خودتان را به شکلی طراحی کنید که افراد ساکت‌تر بتوانند به اندازه افراد پرانرژی در آن احساس راحتی کنند. این نوع طرز فکر نشان می‌دهد که شرکت شما به تنوع افراد احترام می‌گذارد و نیازهای کارکنان، مهم‌ترین اولویت آن است. بنابراین باید تفاوت فضای کار گروهی و فضای کار فردی را به‌خوبی در نظر داشته باشید و در طراحی اعمال کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای طراحی داخلی استارت آپ

برای اینکه کارکنان شما بتوانند کار خودشان را به درستی انجام دهند، باید به تجهیزاتی که نیاز دارند فکر کنید. تجهیزات اداری مناسب مانند میز کارگروهی باعث می‌شود که مدیریت کارهای اداری به درستی انجام شود و بتوانید کارهای روزانه خودتان را به صورت روان مدیریت کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از ضروری‌ترین تجهیزات موردنیاز برای هر کسب و کاری را مورد بررسی قرار دهیم.

  • مبلمان اداری

خرید صحیح مبلمان اداری به چند دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. اول از همه اینکه استفاده از مبلمان اداری مناسب باعث می‌شود که دفتر کار شما دلپذیر و دوست‌داشتنی به نظر برسد. با استفاده از مبلمان درست، دفتر کار شما به یک محیط راحت و در دسترس برای کارکنان و مشتری‌ها تبدیل خواهد شد.

مبلمان اداری باید بازتاب‌دهنده ویژگی‌های کسب و کار شما باشد. مبلمانی که ظاهر زیبایی دارد، تاثیر مثبتی روی بازدیدکننده‌ها خواهد گذاشت و کمک می‌کند که برند شما قابل اعتمادتر به نظر برسد. در زمان خرید مبلمان اداری حتما فضای دفتر کار خودتان را در نظر داشته باشید و وسایلی بخرید که باعث می‌شود دفتر شما بزرگتر و دسترس‌پذیرتر به نظر برسد.

برخی از تجهیزاتی که در بخش مبلمان اداری به آن نیاز دارید به شرح زیر هستند:

میز و صندلی اداری

میز و صندلی اولین بخش از مبلمان اداری است که هر کسب و کاری به آن نیاز دارد. در مورد تنوع میز و صندلی، شما هزاران گزینه در اختیار دارید اما بهتر است که قبل از خرید در مورد نوع میز و صندلی و نیازهای کسب و کار خودتان تحقیق کنید.

با توجه به‌ این‌که میز و صندلی رایج‌ترین وسایل مبلمان اداری هستند، به دلیل تنوع بالا، انتخاب آن ممکن است کمی سخت باشد. در زمان خرید میز و صندلی شما باید روی دو موضوع مهم تمرکز داشته باشید:

  • راحتی: مبلمان اداری باید برای استفاده کارکنان شما راحت باشد. در مورد میز اداری می‌توانید میزهایی که دارای پارتیشن هستند را انتخاب کنید تا فضای شخصی لازم را در اختیار کارکنان شما قرار دهد. صندلی نیز باید به شکلی باشد که در صورت استفاده طولانی‌مدت، کاربر احساس خستگی نکند. در صورتی که میز و صندلی به اندازه کافی راحت نباشند، کارمند شما نیز نمی‌تواند بهره‌وری لازم را داشته باشد چرا که دقایقی از وقت او صرف تنظیم میز و صندلی می‌شود.
  • ارگونومی: انتخاب میز و صندلی ارگونومیک یک موضوع فوق‌العاده مهم است که روی بهره‌وری کارکنان شما در محیط کار تاثیر مستقیمی دارد. خرید صندلی اداری مناسب روی سلامت فیزیکی و سلامت روان کارکنان شما تاثیر دارد. انتخاب مبلمان با کیفیت باعث می‌شود کارکنانتان احساس رضایت بیشتری داشته باشند که به صورت مستقیم روی میزان بهره‌وری آن‌ها تاثیرگذار است.

تجهیزات اتاق کنفرانس | مبلمان اداری  الوند

مبلمان راحتی

معمولا کارمندها در طول روز استراحت‌های کوتاهی دارند. این موضوع تاثیری روی بهره‌وری آن‌ها ندارد اما باعث افزایش احساس رضایتشان خواهد شد. استراحت کوتاه روزانه کمک می‌کند رضایت شغلی کارمندها افزایش پیدا کنید و در نتیجه نرخ فرسایش پرسنل شرکت کاهش پیدا می‌کند.

استراحت کردن در حین کار به یکی از فرهنگ‌های سازمانی استارت آپ‌ها تبدیل شده است و به همین دلیل طراحی یک فضا که کارمندهای شما بتوانند داخل آن استراحت کنند باعث بهبود برند کارفرمایی شما خواهد شد. شما می‌توانید با استفاده از کاناپه، بین‌بگ، میز و صندلی‌های کوچک و وسایلی مثل چای‌ساز و قهوه‌ساز یک فضای استراحت مناسب برای کارکنان خودتان خلق کنید.

مطلب مرتبط  مولفه‌های تاثیرگذار بر طراحی اتاق انتظار مطب

تجهیزات اتاق کنفرانس

صرف‌نظر از اینکه اندازه کسب و کار شما چقدر است، به یک فضا برای برگزاری جلسات، هم‌فکری با اعضای تیم و ملاقات با مشتری‌های احتمالی نیاز دارید. بهتر است برای این فضا میز و صندلی‌های نسبتا بزرگی تهیه کنید. همچنین میز کنفرانس بهتر است که امکان اتصال لپ‌تاپ و ویدئو پروژکتور را داشته باشد.

صندلی‌های مورد استفاده در این فضاها بهتر است بزرگتر و بلندتر از صندلی‌هایی باشند که در فضاهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی این فضا باید تا جای ممکن با درنظر گرفتن راحتی افراد انجام شود تا ذهن‌ آن‌ها بتواند در حین جلسه فعال باشد.

تجهیزات کافه‌تریا

یکی از بخش‌های مهم استارت آپ‌های ایرانی، کافه‌تریا است. کافه تریا محل صرف ناهار، صبحانه یا چای وسط روز و در عین حال یک محل مناسب برای برگزاری جلسات غیر رسمی‌تر است. معمولا بخش‌های مختلف کسب و کار شما داخل کافه‌تریا با هم ارتباط برقرار می‌کنند و این تعاملات، می‌تواند فرهنگ سازمانی شما را بهبود ببخشد.

نکته‌ای که در مورد مبلمان کافه‌تریا وجود دارد این است که در طراحی آن راحتی خیلی مهم نیست و بیشتر کاربری آن مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل نیازی نیست خیلی نگران موضوعاتی مثل طراحی و تنوع باشید. هر میز و صندلی‌ای در کافه‌تریا قابل استفاده است اما معمولا از میزهای شیشه‌ای گرد و صندلی‌های معمولی در این بخش استفاده می‌شود.

پارتیشن اداری

همان‌طور که در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم، طراحی داخلی استارت آپ باید تا جای لازم منعطف باشد تا بتوانید در صورت نیاز به راحتی آن را تغییر دهید. یکی از روش‌هایی که می‌توانید از طریق آن یک فضای کار منعطف طراحی کنید، استفاده از پارتیشن‌های اداری است. در ادامه برخی از پارتیشن‌هایی که می‌توانید برای داشتن یک فضای کار منعطف از آن‌ها استفاده کنید را معرفی خواهیم کرد:

  • پارتیشن شیشه‌ای: پارتیشن‌های شیشه‌ای در دو مدل تمام قد و نیمه قد به بازار عرضه می‌شوند و به دلیل طراحی ساده‌ای که دارند مورد استقبال خیلی از کسب و کارها قرار می‌گیرند. این نوع پارتیشن عملکرد بسیار خوبی در کاهش نویز دارد و در عین حال اجازه می‌دهد که نور به خوبی وارد تمامی قسمت‌های دفتر کار شما شود. این نوع پارتیشن با فریم‌های آلومینیومی یا به صورت بدون فریم در بازار موجود است.
  • پارتیشن ام‌ دی اف: همانطور که از اسم پارتیشن ام‌ دی اف مشخص است، برای تولید این پارتیشن از چوب ام دی اف استفاده می‌شود. پارتیشن‌های ام دی اف در برابر رطوبت و خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار است و یک عایق صوتی بسیار خوب نیز محسوب می‌شود. به همین خاطر می‌توانید فضاهای مختلف را با استفاده از آن ایزوله کنید.
  • پارتیشن ام دی اف و شیشه: در این محصول از ام دی اف به عنوان چارچوب پارتیشن استفاده می‌شود و یک لایه شیشه نیز برای پر کردن این چارچوب تعبیه می‌گردد. این نوع پارتیشن پرکاربردترین نوع پارتیشن اداری است و علاوه بر ایجاد فضای اختصاصی، کمک می‌کند کارکنان بیرون از فضای کار خودشان را هم ببینند.

پارتیشن ام دی اف و شیشه | مبلمان اداری الوند

جمع‌بندی

دفتر کار شما به عنوان مقر اصلی کسب و کارتان نقش مهمی در موفقیت برندتان دارد و می‌تواند روی نظر مشتری‌ها، کارکنان و حتی سرمایه‌گذارها تاثیر داشته باشد. دفتر کار مناسب برای یک استارت آپ باید به نحوی طراحی شود که باعث افزایش بهره‌وری کارکنان شود و تمامی نیازهایی که دارند را برآورده نماید.

گروه مبلمان اداری الوند با اجرای صفر تا صد طراحی، تجهیز دکوراسیون و تامین مبلمان استارت آپ‌ها، پیشنهادات زیادی برای شما در هنگام راه اندازی انواع فضای کار دارد.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *