با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

معرفی 5 مورد از انواع فضاهای اداری

دفتر کار یکی از محیط‌هایی است که بسیاری از افراد، بخش زیادی از روز را در آن‌جا سپری می‌کنند. در سال‌های گذشته، این فضاها دست‌خوش تغییر شده‌اند و ده‌‌ها نوع دفتر کار مختلف خلق شده است. با وجود انواع فضای اداری، ممکن است انتخاب یکی از آن‌ها برای کسب و کارتان کمی سخت باشد. به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله در مورد انواع فضاهای اداری و مزایا و معایب هرکدام صحبت کنیم تا بتوانید به راحتی سبک مناسب برای دکوراسیون دفتر کار خودتان را انتخاب کنید. این مقاله از مجله الوند را تا انتها دنبال کنید.

فضای اداری سنتی  | مبلمان اداری الوند

انواع فضاهای اداری

همان‌طور که گفته شد، روش‌های متعددی برای طراحی و سازمان‌دهی دفتر کار وجود دارد. این شما هستید که ترجیح می‌دهید با توجه به نیازها، علایق و بودجه، سبک دکوراسیون اداری خود را انتخاب کنید. اما لازمه این انتخاب، شناخت درست انواع دفاتر کار است. در ادامه، برخی از پرطرفدارترین انواع فضاهای اداری را به شما معرفی می‌کنیم.

  • فضای اداری سنتی

این نوع فضا معمولا در دفاتر کار رسمی، دفاتر مهندسی یا اداره‌های دولتی دیده می‌شود و شامل اتاق‌های کار خصوصی، اتاق کنفرانس و اتاق‌های عمومی است. از مهم‌ترین مزایای این نوع دفتر کار می‌توان به برخورداری افراد از حریم خصوصی، امنیت و جو رسمی آن اشاره کرد اما در سمت مقابل به فضای بیشتری نیاز دارید و هزینه‌های نگهداری آن نیز بیشتر است.

مزایای فضای اداری سنتی

  • امنیت: دسترسی و محافظت از فضای دفتر کار، اطلاعات و تجهیزات در این نوع دفاتر به صورت کامل در اختیار خود شما قرار دارد. همچنین می‌توانید اطلاعات حساس را با ضریب محرمانگی بالاتری با دیگر افراد به اشتراک بگذارید.
  • حواس‌پرتی کمتر: کارکنان شما می‌توانند بدون توجه به سر و صدا و فعالیت‌های دیگران در یک فضای نسبتا راحت، با تمرکز بالایی کار کنند.

معایب فضای اداری سنتی

  • نیاز به بودجه زیاد: شما باید برای هزینه‌هایی مثل اجاره، خرید تجهیزات و مبلمان انبوه، نگهداری ساختمان، نظافت و دیگر هزینه‌های مربوط به کسب و کار آماده باشید. این موضوع برای کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌ها ممکن است چندان آسان نباشد.
  • اجاره ثابت و طولانی: قرارداد اجاره دفاتر سنتی معمولا به صورت چندساله ثبت می‌شود و تا پایان مهلت قرارداد باید به قرارداد پایبند باشید. این موضوع می‌تواند انعطاف‌پذیری و تطبیق‌پذیری شما با تغییرات بازار یا نیازهای کسب‌و‌کار را محدود کند.
  • هزینه‌های نگهداری: شما باید هزینه‌های مربوط به نگه‌داری فضای دفترکار و تاسیسات آن را پرداخت کنید که گاهی اوقات ممکن است خیلی زیاد باشد.

فضای دفتر کار مهندسی، الزامات و ویژگی‌هایی دارد که با مطالعه مقاله دکوراسیون دفتر کار مهندسی به آن‌ها پی خواهید برد.

  • فضای اداری مدرن

یکی دیگر از انواع فضای اداری، فضاهای بر پایه سبک مدرنیسم و مینیمالیسم هستند. به شکلی طراحی می‌شوند که بتوانند خلاقیت، همکاری و نوآوری را در بین کارکنان پرورش دهند. در این نوع فضاها معمولا از ترکیب دکوراسیون کلاسیک و اپن آفیس استفاده می‌شود و دارای مبلمان منعطف، نور طبیعی و دکوراسیون رنگی هستند. این نوع طراحی فضای کار می‌تواند خلاقیت و خلق‌و‌خوی کارکنان شما را بهبود ببخشد مهمترین مزایا و معایب این نوع فضا نیز در ادامه ذکر شده است.

مزایای فضای اداری مدرن

  • طراحی و زیرساخت‌های به‌روز: شما می‌توانید از طراحی‌های زیبا و جذاب در این فضاها استفاده کنید که بازتاب‌دهنده هویت برند شما و ارزش‌های آن است. همچنین امکان استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها و تجهیزات مرتبط با کار خودتان را نیز به‌راحتی خواهید داشت.
  • جذب و نگه‌داری راحت‌تر نیرو: به دلیل استفاده از طراحی و دکوراسیون چشمگیر، این فضاها توانایی بیشتری در جذب نیروهای جوان دارند. همچنین این فضاها به کارکنان شما انگیزه لازم برای عملکرد بهتر را می‌دهند و باعث می‌شوند که مدت بیشتری با شما همکاری داشته باشند.
  • تقویت فرهنگ همکاری: شما می‌توانید یک فرهنگ همکاری و هم‌فکری در بین کارکنان خودتان گسترش دهید و آن‌ها را ترغیب کنید که دانش، مهارت‌ها و نظرات خودشان را با شما به اشتراک بگذارند تا در صورت امکان بتوانید روی اهداف مشترک با هم همکاری داشته باشید.
مطلب مرتبط  طراحی اداری بیوفیلیک چیست و چه مزایایی در فضای کار دارد

شما می‌توانید با مطالعه مقاله دکوراسیون مینیمال دفتر اداری ، با ویژگی‌های این سبک دکوراسیون دفاتر کار بیشتر آشنا شوید.

فضای اداری اشتراکی | مبلمان اداری الوند

معایب فضای اداری مدرن

  • حواس‌پرتی بیشتر: در این فضاها تمرکز کردن برای کارکنان سخت‌تر خواهد شد چرا که بخش قابل‌توجهی از فضای دکوراسیون به صورت باز طراحی شده است و در حالی که یک نفر در حال کار کردن است فرد دیگر ممکن است در حال صحبت کردن باشد.
  • امنیت کمتر اطلاعات: در چنین فضایی کنترل کمتری روی امنیت اطلاعات و تجهیزات خودتان خواهید داشت.
  • فضاهای کاری اشتراکی

فضاهای اشتراکی یا Co-Work یکی از جدیدترین انواع سبک‌های اداری هستند که توسط افراد مختلف یا کسب و کارهای مختلف به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. افراد در این فضا می‌توانند به تنهایی یا به صورت اشتراکی با دیگران کار کنند. در فضاهای کار اشتراکی، حاضرین به امکانات رفاهی مختلف دسترسی دارند و می‌توانند از فرصت شبکه‌سازی با سایرین هم بهره ببرند.

مزایای فضای کار اشتراکی

  • قیمت مناسب: در این فضاها شما فقط هزینه فضا و خدماتی که از آن‌ها استفاده می‌کنید را پرداخت خواهید کرد و نیازی نیست که نگران هزینه‌های ثابت یا طولانی مدت مثل هزینه قبوض یا شارژ باشید.
  • انعطاف‌پذیری بالا: در فضاهای اشتراکی این امکان را خواهید داشت که فضای متناسب با نیازها و علایق خودتان را انتخاب کنید. همچنین میزان اجاره و فضایی که اشغال می‌کنید هم بسته به نیازها و علایق شما متفاوت خواهد بود. هر زمانی که نیاز داشتید می‌توانید خدمات دریافتی را گسترش یا کاهش دهید و نیازی نیست که نگران جریمه یا دردسر‌های مرتبط با آن باشید.
  • امکان گسترش همکاری: در این فضاها امکان پذیرش و گسترش فرهنگ همکاری در بین اعضای تیم شما خیلی زیاد است و می‌توانید از دانش، مهارت‌ها و نظرات اعضای تیم بیشترین استفاده را ببرید.

معایب فضای کار اشتراکی

  • تمرکز دشوار: به دلیل شلوغی زیاد این قبیل فضاها، تمرکز روی انجام وظایفی که دارید سخت است. هم‌چنین برخی اوقات ممکن است حین کار افراد غریبه از شما درخواست‌هایی داشته باشند و یا بخواهند با شما صحبت کنند.
  • رقابت بالا: ممکن است کسب‌و‌کارهای دیگری که در همان مجموعه حضور دارند شما را به چشم رقیب ببینند و بخواهند شما را به چالش بکشند.
  • امنیت پایین: زمانی که در یک دفتر کار اشتراکی حضور دارید، کنترل خیلی کمتری روی امنیت اطلاعات و تجهیزات خودتان خواهید داشت و ممکن است امکان گم شدن تجهیزات یا وسایل شما نیز وجود داشته باشد.
  • دفتر کاری اپن آفیس

به فضاهای کاری و دفاتری که هیچگونه دیوار یا پارتیشنی ندارند و یا تعداد کمی دیوار و پارتیشن در آن‌ها به کار رفته است، اپن آفیس یا باز گفته می‌شود. هدف این نوع طراحی این است که فضای کاری منعطف و مقرون‌به‌صرفه‌ای ایجاد شود اما ممکن است بهره‌وری و رضایت شغلی کارکنان را تحت تاثیر قرار دهد.

مزایای دفتر کار باز

  • برقراری ارتباط بهتر بین کارکنان: طراحی اپن آفیس می‌تواند ارتباطات و همکاری بین اعضای تیم را افزایش دهد. همچنین دسترسی به مدیران نیز برای کارکنان راحت‌تر خواهد بود و می‌تواند یک فرهنگ کار گروهی را در سازمان ایجاد نماید.
  • مقرون به صرفه: دفترهایی که از دکوراسیون اپن آفیس استفاده می‌کنند به فضا و منابع کمتری نسبت به دفاتر سنتی نیاز دارند و به همین خاطر هزینه‌های آن‌ها نیز به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. شما می‌توانید در این دفاتر کارکنان بیشتری را در یک فضای کوچک جای دهید که این نکته، نیاز به توسعه یا جابه‌جایی را کاهش می‌دهد.
  • انعطاف‌پذیری: شما می‌توانید به راحتی تغییرات موردنیاز خودتان را در دفاتر اپن آفیس اعمال کنید زیرا چندان خبری از پارتیشن اداری و دیوارهای ثابت نیست و می‌توانید به راحتی مبلمان را جابه‌جا نمایید.
مطلب مرتبط  کاربرد پارتیشن متحرک در فضای اداری 2024

معایب دفتر کاری اپن آفیس

  • عدم وجود حریم خصوصی: در دفاتر کاری اپن آفیس کارکنان همیشه در معرض سر و صدا هستند و ممکن است دیگر کارکنان مزاحم آن‌ها شوند. این موضوع باعث کاهش تمرکز خواهد شد.
  • مشکلات سلامتی: طراحی اپن آفیس باعث افزایش سرعت پخش شدن آلودگی در بین کارکنان می‌شود چرا که ارتباط بیشتری با هم دارند و بیماری‌ها ممکن است با سرعت بیشتری در فضای اداری پخش شوند.
  • دفتر کار خانگی

فضای فیزیکی این نوع دفتر کار، در واقع همان خانه شما است. دفتر کار خانگی یا همان هوم آفیس، در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شود و در عین حال، می‌توانید تصویری حرفه‌ای از خودتان ارائه دهید. با این وجود به دلیل مجازی بودن و اینکه همکاران شما به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند، خبری از ارتباط چهره‌ به چهره نیست و کنترلی روی محیط نخواهید داشت.

در این فضاها هزینه‌ جدیدی برای اجاره، تجهیزات، مبلمان، نظافت و دیگر موارد مربوط به دفاتر کار پرداخت نخواهید کرد. همچنین در هزینه‌های رفت و آمد و زمان خودتان نیز صرفه‌جویی می‌شود. ضمنا شما می‌توانید در هر زمانی که دوست دارید کار کنید.

در مقابل، در دفتر کار خانگی شما نمی‌توانید ارتباط لازم را با کارکنان، مشتری‌ها، شرکا و تامین‌کننده‌های خودتان برقرار کنید و ممکن است مزایای مربوط به ارتباطات اجتماعی و احساسی در فضاهای فیزیکی را از دست بدهید. برای اطلاع بیشتر از ویژگی‌های این نوع دفتر کار، حتما مقاله دکوراسیون هوم آفیس را مطالعه کنید.

دفتر کاری اپن آفیس  | مبلمان اداری الوند

مبلمان مناسب برای انواع فضای اداری

اکنون که با انواع فضاهای اداری آشنا شدیم، زمان آن رسیده که در مورد مبلمان مناسب برای هر یک از این فضاها صحبت کنیم. شما می‌توانید بسته به فضایی که در اختیار دارید از مبلمان‌های زیر استفاده کنید.

مبلمان مناسب برای فضای اداری سنتی

در ابتدای مقاله هم اشاره شد که دفاتر کار با سبک سنتی، فضایی رسمی دارند و به همین دلیل باید مبلمان انتخابی نیز هم‌راستا با همین موضوع انتخاب شوند. برای مثال می‌توانید از میز مدیریت چوبی به همراه انواع صندلی اداری چرم استفاده کنید و در کنار آن‌ها نیز یک کتابخانه و فایل یا کردنزا قرار دهید. استفاده از مبلمان انتظار برای بازدیدکننده‌های احتمالی هم مورد دیگری است که می‌تواند به کارایی و زیبایی فضای شما بیفزاید. به صورت کلی برای انتخاب مبلمان مناسب برای فضای اداری سنتی باید فاکتورهای زیر را در نظر داشته باشید.

  • کیفیت: مبلمان انتخابی باید مقاوم، بادوام و باکیفیت باشد چرا که نشان‌دهنده اعتبار و حرفه‌ای بودن شما است. برای اطمینان بیشتر، بهتر است مبلمانی را انتخاب کنید که دارای گارانتی است تا در صورت نیاز بتوانید مشکلات احتمالی را به سادگی و با هزینه کمتری برطرف کنید.
  • راحتی: مبلمان مورد استفاده در فضاهای سنتی عموما از نوع راحتی و بزرگ هستند. مثلا برای ست مبلمان می‌توانید از سبک چستر استفاده کنید. همچنین این مبلمان باید فضای لازم را نیز در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید اسناد و وسایل لازم برای کار خودتان را داخل آن‌ها قرار دهید.
  • سبک طراحی: باید مبلمانی را انتخاب کنید که با هویت برند و ارزش‌های شما سازگار است چرا که اولین چیزی که مشتری‌های احتمالی از کسب‌و‌کار شما می‌بینند دکوراسیون مورد استفاده در آن است.
مطلب مرتبط  چگونه یک دفتر کار شیک و مدرن داشته باشید؟

مبلمان فضای کاری مدرن

این فضا همانطور که از اسم آن مشخص است معمولا به صورت مدرن طراحی می‌شود و به همین دلیل باید مبلمانی هم برای آن انتخاب کنید که بازتاب‌دهنده همین سبک طراحی است. میز کامپیوتر ساده به همراه انواع صندلی اداری ارگونومیک، کتابخانه و فایل رنگی و یک دست مبلمان انتظار مدرن با کوسن‌های رنگی می‌تواند انتخاب مناسبی برای چنین فضاهایی باشد. همچنین می‌توانید از اکسسوری‌‌هایی مثل آباژور، گل و گیاه و پوستر هم برای زیباتر شدن محیط استفاده کنید. فاکتورهایی که باید برای این فضاها در نظر بگیرید به شرح زیر هستند:

  • کاربردپذیری: مبلمانی که در فضاهای کاری خلاقانه مورد استفاده قرار می‌گیرد باید منعطف، ماژولار و تطبیق‌پذیر باشد تا بتواند از فرآیند کاری و نیازهای شما پشتیبانی کند. همچنین وجود چرخ، دراور و شلف نیز در جابه‌جایی راحت مبلمان و نگهداری از تجهیزات مختلفی که دارید به شما کمک می‌کند.
  • ایجادکننده فرصت همکاری: باید مبلمانی انتخاب کنید که امکان همکاری، برقراری ارتباط و ارتباط اجتماعی را در اختیار کارکنان شما قرار دهد. هم‌چنین وسایلی مثل میز، صندلی، مبل راحتی و… نیز باید از سبک مدرن پیروی کنند چرا که در ایجاد یک محیط کاری هماهنگ و دلپذیر بسیار موثر هستند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت میز اداری مدرن ، اینجا را مشاهده کنید.

مبلمان مناسب برای فضای اداری اپن آفیس و اشتراکی

هنگام انتخاب مبلمان برای فضاهایی که دارای طراحی اپن آفیس هستند باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • ارگونومی: مبلمان فضای کاری باید به شکلی طراحی شود که سلامتی و راحتی کارکنان را تامین کند و از آسیب دیدن وی در حین کار جلوگیری نماید. مبلمان ارگونومیک باید تمامی قسمت‌های بدن کاربر را پوشش دهد و قابل تنظیم باشد تا هر کاربر بتواند بسته به نیازهای خودش آن را تنظیم نماید.
  • تطبیق‌پذیری: مبلمان اداری مناسب برای اپن آفیس باید در قسمت‌های مختلف دفتر قابل استفاده باشد و بتوانید به راحتی آن را از بخشی به بخش دیگر منتقل کنید.
  • هزینه: شما باید بتوانید بدون فدا کردن کیفیت یا مقاومت، مبلمانی انتخاب کنید که در محدوده بودجه خودتان قرار دارد. همچنین بهتر است مبلمان انتخابی برای این فضاها به‌نحوی باشد که در صورت نیاز بتوانید به راحتی آن را تعمیر کنید.

شما می‌توانید انواع مبلمان اداری مناسب هرگونه فضای کاری را در وبسایت شرکت مبلمان اداری الوند مشاهده کنید. هم‌چنین با مراجعه به شوروم مرکزی یا فروشگاه الوند در خیابان حافظ تهران، این محصولات را از نزدیک بررسی و خریداری نمایید.

مبلمان مناسب برای فضای اداری | مبلمان اداری الوند

جمع‌بندی

امروزه فضاهای اداری مختلفی به وجود آمده‌اند که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و شما می‌توانید براساس بودجه، نیازها و علایقی که دارید می‌توانید پس از بررسی انواع فضاهای اداری، گزینه موردنظر خودتان را انتخاب کنید.

در این مقاله، ما در مورد انواع این فضاها و مزایا و معایبی که دارند صحبت کردیم. همچنین تلاش کردیم که مبلمان مناسب برای هر کدام از این موارد را نیز معرفی کنیم. در صورتی که در مورد هرکدام از این موارد سوالی دارید از طریق بخش نظرات همین مطلب با کارشناسان الوند در ارتباط باشید.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *