با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

آشنایی با ابعاد استاندارد میز اداری

میز یکی از اصلی‌ترین لوازم اداری است که در تمام محیط‌های اداری وجود دارد. برخی از افراد هنگام تکمیل لوازم اداری دفتر کار، تمام تمرکز خود را بر روی خرید انواع صندلی استاندارد می‌گذارند تا بتوانند صندلی‌های راحتی خریداری کنند. اما باید بگوییم که خرید میز استاندارد نیز نکات ویژه‌ای دارد که نباید نسبت به آن‌ها کم‌توجه باشید. یکی از اصلی‌ترین نکات در این زمینه، توجه به ابعاد استاندارد میز اداری است. در ادامه، به معرفی انواع میز و همچنین ابعاد استاندارد آن‌ها می‌پردازیم تا شما بتوانید مناسب‌ترین میز کار را برای خود و کارمندانتان تهیه نمایید.

خرید میز اداری | مبلمان اداری الوند

انواع میز اداری و ابعاد استاندارد آن‌ها

می‌دانیم که میزهای اداری تنوع بالایی دارند. بدیهی است که ابعاد استاندارد میز اداری در هر کدام از مدل‌ها، بسته به کاربرد آن‌ها متفاوت است. پس در این قسمت، به بررسی ابعاد استاندارد مدل‌های مختلف میز اداری می‌پردازیم. تهیه میز اداری استاندارد، تأثیر به‌سزایی در سلامتی فرد و همچنین روند کاری دارد؛ بنابراین به هیچ وجه، به سادگی از کنار این موضوع عبور نکنید.

میز مدیریت

یکی از اصلی‌ترین میزها که در تمام محیط‌های اداری وجود داشته و جزء مهم‌ترین المان‌های اداری به شمار می‌رود، میز مدیریتی است. میز مدیریتی دارای انواع بسیار زیادی بوده و از نظر طراحی ظاهری، تفاوت زیادی با سایر مدل‌های میز اداری دارد. در ساخت این میزها باید به نکات زیادی توجه کرد. میز مدیریت نباید ارتفاع زیادی داشته باشد؛ چراکه در این صورت، دسترسی به وسایل سخت می‌شود. به صورت کلی، میز مدیریتی باید متناسب با اندام فردی باشد که از آن استفاده می‌کند.

طول مدل های میز مدیریت بیشتر از سایر میزهای اداری بوده و بین 160 تا 300 سانتی‌متر است. شما بسته به اتاق مدیریت و مکانی که قصد دارید میز را در آن قرار دهید، باید اقدام به تهیه طول مناسب برای میز خود کنید. عرض این میز نیز باید بین 80 تا 150 سانتی‌متر باشد؛ در این بازه، دسترسی به لوازم و وسایل موجود روی میز ساده‌تر خواهد بود. ارتفاع مناسب برای میز مدیریتی هم بین 70 تا 160 سانتی‌متر بوده که باید بسته به قد شخص و صندلی مدیریتی انتخاب شود.

میز کار گروهی

از دیگر میزهای موجود در محیط‌های اداری می‌توان به میز کار گروهی اشاره کرد. این نوع میز، یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین تجهیزات اداری است؛ چراکه کمک می‌کند در هزینه‌های خرید میز برای تک‌تک افراد تا حد زیادی صرفه‌جویی شود. میزهای کار گروهی اغلب با توجه به تعداد کارمندان و همچنین میزان فضای محیط کار اداری انتخاب و خریداری می‌شوند. در واقع، اصول طراحی این میزها به این گونه است که با اشغال کمترین فضا، بیشترین و بهترین کارایی و استفاده را داشته باشند.

مطلب مرتبط  اهمیت مبلمان اداری در دفتر کار شما

همان‌طور که گفتیم بسته به تعداد نفرات، انواع میز کار گروهی برای 4 تا 8 نفر قابل ‌استفاده هستند. پس ابعاد استاندارد این میز نیز بسته به نفراتی که از آن استفاده می‌کنند، متغیر و متفاوت خواهد بود. در حالت حداقلی طول 140 و عرض 60 سانتی‌متری برای این میزها در نظر گرفته می‌شود. مطابق استاندارد ایزو ابعاد میز اداری، ارتفاع میز کار گروهی می‌تواند بین 70 تا 75 سانتی‌متر باشد که باید صندلی متناسب با این ارتفاع برای میز خریداری شود.

ابعاد استاندارد میز کارمندی

از آنجایی که کارمندان ساعات زیادی را در طول روز پشت میز نشسته و فعالیت جسمی چندانی ندارند، انتخاب میز برای آن‌ها باید با دقت بیشتری انجام شود. در واقع، ابعاد استاندارد میز اداری کارمندی، ارتباط کاملا مستقیمی با سلامت جسمی آن‌ها دارد. پس این میز باید مطابق با استاندارد ایزو خریداری شود تا هم راندمان کاری کارمند را افزایش دهد و هم آسیبی به سلامتی او وارد نکند.

ارتفاع استاندارد میز کارمندی اهمیت زیادی دارد؛ چراکه می‌تواند تأثیر قابل‌ توجهی بر فرم نشستن فرد بگذارد. در صورتی که ارتفاع مناسب نباشد، ممکن است باعث خارج شدن حالت بدن از وضعیت طبیعی در طولانی‌مدت شود. به ‌صورت معمول، ارتفاع یک میز کارمندی مناسب، باید حدود یک‌سوم قد فرد باشد. بر این اساس، ارتفاع این میزها را بین 75 تا 88 سانتی‌متر در نظر می‌گیرند. میز کارمندی استاندارد در کنار یک صندلی ارگونومیک قابل تنظیم، تکمیل شده و مناسب استفاده می‌شود. برخی از این میزها قابلیت تنظیم ارتفاع دارند تا کارمند بتواند ارتفاع آن را مطابق با قد خود تنظیم کند. میز کارمندی با حداقل طول 120 و عرض 80 سانتی‌متری مطابق با استاندارد ایزو طراحی و تولید می‌شود.

 

انواع میز اداری | مبلمان اداری الوند

ابعاد استاندارد میز کانتر یا پیشخوان

از دیگر میزهایی که در محیط‌های اداری به کار برده می‌شود، میز کانتر یا پیشخوان است. ابعاد و ارتفاع این میز نیز باید به صورت استاندارد طراحی و تولید شود تا بهترین کارایی را برای فرد داشته باشد؛ بدون اینکه آسیبی به سلامتی او وارد کند. ارتفاع میز پیشخوان باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که فرد هنگام کار و فعالیت، در عضلات و ماهیچه‌های خود احساس درد و ناراحتی نداشته باشد.

مطلب مرتبط  11 ویژگی خاص یک صندلی اداری مناسب نشستن طولانی

مطابق با استاندارد ایزو در طراحی و ساخت میز پیشخوان، طول استاندارد 180 سانتی‌متر و عرض استاندارد 140 سانتی‌متر است. ارتفاع قسمت پشتی برای کارمند نیز باید در حدود 75 سانتی‌متر باشد تا کارمند به راحتی پشت آن قرار گرفته و به انجام وظایف خود بپردازد. ارتفاع پیشانی میز کانتر نیز می‌تواند بین 90 تا 150 سانتی‌متر باشد که این موضوع تا حدی زیادی، به دلخواه مشتری و سبک طراحی میز بستگی دارد.

اثرات رعایت استاندارد در تولید میز اداری

در قسمت قبلی به صورت کامل با ابعاد استاندارد میز اداری در انواع مختلف آشنا شدیم. از همین رو شما می‌توانید انتخاب بهتر و بهینه‌تری در این زمینه داشته باشید و یک میز اداری کاملا استاندارد برای خود و کارمندان انتخاب کنید. در این قسمت، نوبت به آشنایی با تاثیرات رعایت استاندارد در ساخت میزهای اداری می‌رسد. در واقع، قصد داریم متوجه شویم که این میزان تأکید برای خرید میز اداری استاندارد به چه دلیل است؟

حفظ سلامت کارکنان

تولید میز اداری استاندارد، اثرات متعددی دارد که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها مربوط به سلامت جسمی کارمندان است. می‌دانیم که کارمندان درصد زیادی از زمان کاری خود را پشت میز می‌نشینند؛ پس استاندارد بودن ابعاد میز، در سلامتی جسم آن‌ها تأثیر زیادی دارد. در صورتی که ابعاد این میزها مطابق با استاندارد ایزو نباشند، بدن فرد در وضعیت نابه‌سامانی قرار گرفته و فشار زیادی به کمر، پاها، گردن و دست‌های او وارد می‌شود. پس اولین اثر طراحی و ساخت چنین میزهایی، مربوط به سلامتی کارمندان و استفاده‌کنندگان است.

بالا بردن بازده کاری

اثر دیگری که در این زمینه مورد بررسی قرار می‌دهیم، مربوط به افزایش راندمان کاری می‌شود. بدیهی است که در اختیار داشتن میز و صندلی استاندارد، باعث می‌شود کارمندان کمتر احساس خستگی کرده و با انرژی بیشتری به فعالیت بپردازند. از همین رو، راندمان کاری آن‌ها نیز به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

افزایش انگیزه کارمندان

چنانچه کارمندان شما متوجه شوند که برایشان ارزش قائل هستید و در زمینه تهیه نیازهای آن‌ها تلاش می‌کنید، قطعا با انگیزه بیشتری به کارهای خود می‌پردازند. پس از دیگر اثرات تهیه میز اداری استاندارد می‌توان به همین موضوع اشاره کرد که باعث افزایش انگیزه کارمندان و صمیمیت بیشتر آن‌ها با مدیریت می‌شود.

مطلب مرتبط  مهمترین استانداردهای صندلی آموزشی که باید بدانید

رعایت اصول بهینه سازی فضا

یک میز در ابعاد و اندازه‌های استاندارد، به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که با اشغال کمترین فضا، بیشتری کارایی را برای افراد داشته باشد؛ بنابراین، از دیگر اثرات تولید این میزها می‌توان به تاثیر آن بر بهینه‌سازی فضای موجود نیز اشاره کرد.

تشخیص استاندارد محصولات در زمان خرید

حال که با اندازه ابعاد استاندارد میز اداری و همچنین اثرات تولید و خرید چنین میزهایی به ‌صورت کامل آشنا شدیم، نوبت به بررسی مهم‌ترین نکات در زمان خرید میزهای اداری و همچنین روش‌های تشخیص محصولات استاندارد می‌رسد.

  • میز اداری باید حداقل نصف قد فرد ارتفاع داشته باشد.
  • سطح میز باید کاملا صاف و یکدست بوده و نسبت به سطح افق، زاویه 10 الی 15 درجه‌ای به سمت فرد داشته باشد.
  • ارتفاع میز اداری باید به صورتی باشد که زانوها از سطح زیرین فاصله داشته و فضای کافی برای جابه‌جایی داشته باشند.
  • طراحی کشوها و قفسه‌بندی میز بایستی به ‌خوبی و با رعایت اصول ارگونومیک انجام شده باشد.

لازم به ذکر است که هراندازه میز خریداری‌شده کیفیت ساخت بالایی داشته باشد، باز هم شما نباید طولانی‌مدت پشت آن بنشینید. برای وارد شدن کمترین میزان آسیب، توصیه می‌کنیم نرمش‌هایی را که در این زمینه وجود دارند، هنگام کار انجام دهید تا بدنتان در طولانی‌مدت دچار خشکی نشود.

میز اداری استاندارد | مبلمان اداری الوند

جمع‌بندی

در تمام ادارات خصوصی و دولتی، شاهد انواع مختلفی از میزهای اداری در سبک‌ها و رنگ‌های مختلف هستیم. هر کدام از میزهای اداری کاربردهای مختلفی داشته و بسته به این موضوع، ویژگی‌های متفاوتی نیز دارند. تمام میزهای اداری با ویژگی‌های مختلف، باید در ابعاد استاندارد و مناسبی ساخته شوند. در این مقاله به ‌صورت کامل با ابعاد استاندارد میز اداری در انواع مختلف آشنا شدیم تا شما بتوانید در زمان خرید، بر اساس این موضوع اقدامات لازم را انجام دهید. تهیه میزهای استاندارد، اثرات کاملا مثبتی بر روند کاری شما دارند که شاید نسبت به آن‌ها کم‌توجه باشید. در قسمت‌های قبلی، اثرات تهیه این میزها و همچنین مهم‌ترین نکات در زمان خرید میز اداری با ابعاد استاندارد را به‌ صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *