با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

5 تفاوت میز منشی و کانتر

اولین چیزی که توجه مراجعین مختلف را در هنگام ورود به اداره یا دفتر کار شما به خود جلب می‌کند، میز کانتر و یا میز منشی است. اغلب مراجعه‌کنندگان در زمان ورود، به سراغ میز منشی یا کانتر می‌روند و درخواست خود را به شخصی که پشت آن میز نشسته است، اعلام می‌کنند تا راهنمایی شوند. از همین رو، شما باید وسواس خاصی را برای انتخاب یک میز مناسب در این زمینه به خرج دهید تا بتوانید مناسب‌ترین و بهترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه به بررسی تفاوت میز منشی و کانتر و همچنین تعاریف موجود برای هرکدام می‌پردازیم.

میز منشی چیست؟

قسمت لابی و یا سالن انتظار ادارات مختلف و دفاتر کار را می‌توان یکی از مهم‌ترین بخش‌ها دانست که به ‌عنوان قسمت خوش‌آمد گویی نیز شناخته می‌شود. میز منشی نقطه عطف این محیط است که در بدو ورود افراد، به چشم می‌خورد.

این میز برای چک کردن بازدیدها و همچنین استقبال از ارباب‌رجوع مورد استفاده قرار می‌گیرد و بدون استثنا در تمام محیط‌های اداری، وجود دارد.

ویژگی‌های میز منشی

آنچه باعث بروز تفاوت میز منشی و کانتر می‌شود، ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها است. میز منشی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که در این قسمت به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ارگونومیک بودن میز منشی

شما به عنوان مدیر یک مجموعه، باید به سلامت کارمندان خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. منشی شما تمام ساعات کاری خود را پشت میز منشی سپری می‌کند؛ پس لازم است که یک میز استاندارد و ارگونومیک برای او تهیه کنید تا کمترین فشار به جسم او وارد شود.

داشتن ارتفاع و ابعاد استاندارد یکی از پارامترهای ارگونومیک بودن میز منشی است که حتما باید رعایت شود. همچنین وجود یک میز ارگونومیک، باعث کاهش خستگی منشی می‌شود.

به صورت کلی، این میز شبیه به میز تحریر و سایر میزهای کارمندی بوده و باید از کیفیت ساخت بالایی نیز برخوردار باشد.

  • فضاسازی کاربردی

می‌دانیم که منشی در طول روز با مدارک، نامه‌ها و اسناد گوناگونی سر و کار دارد. در برخی از دفاتر مانند مطب پزشک، هزینه ویزیت مراجعین نیز توسط منشی دریافت می‌شود؛ این در حالی است که میز کانتر تنها برای راهنمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس یک فرق میز منشی و کانتر، در فضای موجود بر روی آن‌ها است.

میز منشی باید دارای فضای کافی برای قرار دادن اسناد و مدارک باشد. همچنین در راستای حفظ امنیت این مدارک، لازم است تا تمام کمدها و کشوهای میز منشی، قابلیت قفل شدن داشته باشند.

مطلب مرتبط  تفاوت فوم سرد و فوم گرم در صندلی اداری و نحوه تشخیص

از طرف دیگر، این میز باید فضای کافی برای قرار دادن کامپیوتر، تلفن و سایر اکسسوری ها مانند گلدان و … را در اختیار فرد قرار دهد.

  • طراحی زیبا

از دیگر ویژگی‌های مخصوص میز منشی، می‌توان به طراحی زیبای آن اشاره کرد. میز منشی باید سبک و به‌روز بوده و با سایر المان‌های دکوراسیون سالن انتظار، سازگاری بالایی داشته باشد.

امروزه در ساخت و طراحی میز منشی، تنوع بسیار زیادی وجود دارد؛ از همین رو شما می‌توانید یک میز منشی شیک و جذاب برای دفتر کار خود خریداری کنید.

ویژگی‌های میز منشی | مبلمان اداری الوند

مزایا و معایب میز منشی

قرار دادن میز منشی در سالن انتظار و استفاده از آن دارای مزایا و معایب گوناگونی است. از اصلی‌ترین مزایای استفاده از چنین میزی، می‌توان به تفکیک منشی از سایر کارمندان اشاره کرد.

در این حالت، ارباب‌رجوع می‌تواند منشی اداره و یا دفتر کار شما را به راحتی تشخیص داده و به محض ورود به او مراجعه کند.

در صورتی که یک میز منشی در ابعاد بزرگ انتخاب کنید، مجبور می‌شوید که فضای زیادی از سالن انتظار خود را به آن اختصاص دهید. این موضوع را می‌توان به ‌عنوان یکی از معایب استفاده از میز منشی دانست.

میز کانتر چیست؟

برای اینکه بتوانیم بیشتر به فرق میز منشی و کانتر پی ببریم، لازم است که بدانیم میز کانتر چیست و یک تعریف کلی از میز کانتر نیز در ذهن داشته باشیم تا به مقایسه آن‌ها با یکدیگر بپردازیم. میز کانتر بیشتر در ادارات و سازمان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که خدمات مختلفی را به مراجعین خود ارائه می‌دهند.

این میز مانند یک جداکننده بین مشتریان و کارمندان عمل می‌کند و شرایطی را فراهم می‌سازد تا کارمندان پشت کانتر بتوانند به مشتریان، خدمات لازم را ارائه دهند.

میز کانتر نیز زیرمجموعه‌ای از میزهای اداری بوده و بیشتر در بیمارستان‌ها، هتل‌ها، دفاتر هواپیمایی‌، ادارات دولتی مختلف، کلینیک‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های میز کانتر

در این قسمت به معرفی اصلی‌ترین ویژگی‌های میز کانتر می‌پردازیم تا بتوانیم به تفاوت میز منشی و کانتر برسیم. این میز دارای دو بخش است که عبارتند از:

  • بخش مربوط به کارمندان

کانتر یک جداکننده میان کارمندان و مراجعین است؛ پس یک طرف آن مخصوص کارمندان بوده و باید فضایی داشته باشد تا آن‌ها بتوانند لوازم و وسایل مورد نیاز خود را در آن قرار دهند.

این تقسیم‌بندی فضا باید به‌گونه‌ای باشد که کارمندان بتوانند کامپیوتر، مدارک و پرونده‌ها، تلفن و سایر لوازمشان را به راحتی جای دهند.

  • بخش مربوط به مشتری

میز کانتر از طرف دیگر مربوط به مراجعین و مشتریان است. طراحی این سمت میز کانتر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و باید زیبا و به‌روز باشد.

مطلب مرتبط  بررسی 4 تفاوت میز کارمندی و مدیریت

میز کانتر توجه مراجعین را در بدو ورود، به خود جلب می‌کند؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که طراحی منحصر به فرد آن می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. بنابراین یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این میز، زیبایی طراحی آن در سمت مشتری است.

از دیگر ویژگی‌هایی که در زمان خرید میز کانتر می‌توان به ارتفاع بلند آن‌ها اشاره کرد. معمولا بر روی بدنه این میز، لگو و یا نام شرکت مربوطه حک شده است.

در برخی از موارد، کانترها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که می‌توان محصولات برند و یا شرکت را بر روی آن‌ها به نمایش گذاشت. به ‌صورت کلی، در اختیار داشتن یک کانتر جذاب و زیبا، می‌تواند کلاس کاری شما را به میزان قابل ‌توجهی ارتقا دهد.

ویژگی‌های میز کانتر | مبلمان اداری الوند

مزایا و معایب میز کانتر

میز کانتر برای شرکت‌ها و محیط‌هایی که به ارائه خدمات مختلف می‌پردازند، یک نیاز ضروری بوده و باعث می‌شود که بتوانند به دسته‌بندی خدمات مختلف خود بپردازند.

کارمندانی که پشت کانتر مشغول به کار هستند، می‌توانند مراجعین را راهنمایی کنند و از سردرگمی آن‌ها در بدو ورود، جلوگیری نمایند.

از طرف دیگر، وجود یک کانتر منحصربه‌فرد در چنین محیط‌هایی، می‌تواند به اعتبار مجموعه بیفزاید و کلاس کاری آن‌ها را بالا ببرد. موارد ذکرشده، از اصلی‌ترین مزایای میز کانتر به حساب می‌آیند.

بزرگ‌ترین عیب میز کانتر را می‌توان ابعاد بزرگ آن دانست که فضای زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. از آنجایی که این میزها معمولا طراحی پیچیده‌تری نسبت به سایر میزهای اداری دارند، جای زیادی را در دفتر کار شما اشغال می‌کنند. پس در صورتی که با محدودیت فضا روبه‌رو هستید، توصیه می‌کنیم که از خرید میز کانتر خودداری کنید.

تفاوت میز کانتر و منشی

بعد از معرفی کامل میز منشی و کانتر و همچنین بررسی ویژگی‌های اصلی هرکدام، نوبت به بررسی فرق میز منشی و کانتر می‌رسد.

قطعا با بیان ویژگی‌های این دو میز اداری، متوجه تفاوت‌های آن‌ها به‌ صورت نسبی شده‌اید؛ اما در این قسمت قصد داریم به‌ صورت دقیق‌تر به بیان تفاوت میز منشی و کانتر بپردازیم.

  1. عملکرد اصلی کانتر، به ‌عنوان پیشخوان برای ادارات مختلف است؛ در حالی که میز منشی یک میز اداری معمولی مانند میز سایر کارمندان بوده که به شخص منشی متعلق دارد.
  2. دومین تفاوت میز منشی و کانتر، مربوط به نحوه طراحی آن‌ها است. معمولا میز کانتر طراحی خاص و پیچیده‌ای دارد؛ در حالی که میز منشی به مراتب ساده‌تر بوده و بسیار شبیه به میز اداری معمولی است.
  3. مراجعین پشت میز کانتر می‌ایستند و جواب سؤالات خود را می‌گیرند یا اینکه خدمات مورد نظرشان را دریافت می‌کنند؛ اما میز منشی میزی است که منشی شرکت پشت آن می‌نشیند و به وظایف خود عمل می‌کند. می‌توان گفت میز منشی، یک نوع میز کارمندی است که منشی کارهای خود را پشت آن انجام می‌دهد و به راهنمایی مراجعین نیز می‌پردازد.
  4. کانتر ها بسته به کاربرد و محلی که قرار می‌گیرند، می‌توانند در طول و عرض و ابعاد متنوعی ساخته شوند. در صورتی که ابعاد میز منشی از یک استاندارد مشخص پیروی کرده و نمی‌تواند از آن تجاوز کند.
  5. از آنجایی که مراجعین به صورت ایستاده پشت میز کانتر قرار می‌گیرند، ارتفاع آن باید بین 90 تا 15 سانتی‌متر باشد تا آن‌ها بتوانند به ‌راحتی با کارمندان سمت دیگر کانتر در ارتباط باشند. در حالی که میز منشی ارتفاعی مشابه با یک میز تحریر معمولی یعنی بین 70 تا 100 سانتی‌متر دارد.
مطلب مرتبط  تفاوت و مقایسه دیوارکوب MDF و دیوارکوب PVC

در جدول زیر به طور خلاصه تفاوت میان میز کانتر و منشی را برای شما بیان کرده‌ایم.

میز کانتر میز منشی
طراحی پیچیده، خاص و منحصربه‌فرد طراحی ساده مشابه با میز تحریر
تنوع در ابعاد و اندازه اندازه استاندارد بدون تنوع
ارتفاع بین 90 تا 150 سانتی‌متر برای مراجعین ایستاده ارتفاع میز تحریر معمولی بین 90 تا 100 سانتی‌متر
مخصوص دریافت خدمات از کارمندان و کارایی به ‌عنوان پیشخوان میز کار منشی برای انجام وظایف

جمع‌بندی

انواع میز اداری وجود دارد که دو نمونه از مهم‌ترین‌های آن‌ها، میز منشی و میز کانتر هستند. این دو میز معمولا در سالن ادارات، شرکت‌ها و محیط‌های کاری مختلف قرار گرفته و توجه مراجعین را در بدو ورود به سمت خود جلب می‌کنند. به همین خاطر در بیشتر مواقع برای انتخاب این دو مدل میز وسواس و دقت زیادی به کار گرفته می‌شود. در قسمت‌های قبلی به معرفی کامل میز منشی و میز کانتر و همچنین ویژگی‌های هرکدام و مزایا و معایب استفاده از آن‌ها پرداختیم. در نهایت نیز تفاوت میز منشی و کانتر را به صورت کامل بررسی کردیم تا شما بتوانید به ‌راحتی آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داده و هنگام خرید میز اداری دچار سردرگمی نشوید.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *