با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

میز کانتر چیست؟ + آشنایی با انواع کانتر اداری

آیا می‌دانید میز کانتر چیست ؟ و ابعاد میز کانتر اداری چقدر است؟ همه‌ی ما در نخستین مواجهه با هر سازمان و شرکتی، چه کوچک و چه بزرگ، با بخش پذیرش آن روبه‌رو می‌شویم.

در بخش پذیرش نیز اولین چیزی که می‌تواند بر ما اثر بگذارد، میز پذیرش است. بنابراین بسیار مهم است فضایی که قرار است، راهنمای مراجعین باشد به شکل اصولی دکور شود. مبلمان اداری این فضا، باید با دقت نظر و بر مبنای نیازها، انتخاب شود. در میان مبلمان اداری فضای پذیرش، میز اداری آن با اهمیت‌تر است.

میز پذیرش یا میز کانتر اداری (کانتر واژه‌ی مصطلح در حوزه مبلمان اداری است) نه‌تنها باید ارگونومی و استاندارد باشد، بلکه باید شکیل نیز باشد و به زیبایی محیط کمک کند.

در مقاله‌ای مجزا تفاوت میز منشی و کانتر را بیان کردیم و حال در این نوشتار به طور مفصل به این می‌پردازیم که میز کانتر چیست و انواع کانتر اداری کدام است. هم‌چنین در مورد ابعاد میز کانتر اداری صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

میز کانتر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

در پاسخ به این پرسش که میز کانتر چیست؟ باید گفت یک مدل از انواع میز اداری است که طراحی ویژه‌ای دارد. ظاهر این میز با دیگر میزهای اداری تفاوت دارد؛ چون کاربرد آن نیز متفاوت است.

میز پذیرش یا کانتر، نقطه‌‌ی کانونی هر فضایی است که در آن قرار دارد. طراحی متفاوت و خاص آن برای این است که جلب توجه کند. هر فردی، حتی وقتی برای اولین بار به فضای پذیرش وارد می‌شود، با یک نگاه، تشخیص می‌دهد که کجا باید برود.

مهم‌ترین ویژگی که در انواع کانتر اداری مشترک است، وجود پیشخوان است. پیشخوان، یک بخش کابردی است که بر روی صفحه‌ی اصلی میز قرار می‌گیرد.

کاربرد اول پیشخوان، استفاده از سطح آن برای مراجعین است. افرادی که به هر دلیلی به میز پذیرش مراجعه می‌کنند، در حالت ایستاده می‌توانند از صفحه‌ی میز برای نوشتن استفاده کنند. از سوی دیگر وجود پیشخوان باعث می‌شود تا فضای میز محصور شده‌ و کاربر آن، و سایر وسایل روی میز در معرض دید نباشند.

پنهان ماندن وسایل میزی که در یک فضای عمومی قرار گرفته‌، از نظر زیبایی مهم است. محفوظ بودن‌ فضای کاری و داشتن‌ حریم خصوصی در یک فضای پر رفت و آمد‌ و شلوغ، برای کاربر میز، از نظر روانی تأثیر مثبت دارد.

ویژگی دیگر آن تنوع طرح است. از آن‌جا که ظاهر این میز می‌تواند متفاوت از سایر میزهای اداری باشد، اغلب طراحان، آن را به شکلی خاص و ویژه طراحی می‌کنند. برای انتخاب رنگ نیز محدودیتی وجود ندارد.

مطلب مرتبط  مبلمان اداری شیک 2023 از کجا بخریم؟

در انتخاب رنگ میز اداری یک نکته بسیار مهم است، همان‌گونه که قبلاً گفتیم این میز نخستین تأثیر را بر روی مخاطب دارد؛ برای همین مهم است انتخاب رنگ آن بر اساس فرهنگ شرکت و در راستای سیاست‌های برند باشد. ابعاد کانتر اداری نیز، منعطف است و بر اساس برخی پارامترها می‌توان دست به انتخاب زد. در ادامه بیش‌تر در مورد ابعاد میز کانتر اداری ، صحبت خواهیم کرد.

انواع کانتر اداری از نظر شکل ظاهری

حالا که متوجه شدیم میز کانتر چیست؟ وقت آن است که به معرفی انواع کانتر اداری بپردازیم. کانتر اداری از نظر شکل ظاهری به چهار دسته تقسیم می‌شود که در ادامه توضیح خواهیم داد.

میز کانتر تک سطحی

این مدل از کانترها، دارای یک سطح میز با ارتفاع استاندارد برای کاربر یا کاربران و یک پیشخوان سرتاسری برای استفاده مهمانان است. ابعاد این مدل، بنا بر کاربرد آن متفاوت است.

مدل‌های بزرگ برای استفاده‌ی چند کاربر و هم‌چنین استفاده در فضاهای وسیع، طراحی شده‌اند. مدل‌های کوچک‌تر، برای یک کاربر مناسب است. معمولاً در مغازه‌ها و فروشگاه‌های نه چندان بزرگ نیز از همین مدل‌های کوچک استفاده می‌شود.

میز کانتر ال شکل

هنگامی که ال به یکی از انواع میز اداری ، اضافه می‌شود، یعنی فضای بیش‌تری به کاربر داده‌ می‌شود تا بتواند وسایل، اسناد و مدارک خود را سازمان‌دهی کند. این موضوع در مورد انواع کانتر اداری نیز صدق می‌کند.

کانتری که با ال طراحی می شود، در مقایسه با میز بدون ال، معمولاً بزرگ‌تر است. البته نکته‌ی مهم این است که برخی از میزهای کانتر که با ال طراحی شده‌اند، آن‌قدر کوچک هستند که برای یک کاربر و استفاده در فضاهای کوچک مناسب باشند.

ال یک بخش مجزا برای کانتر اداری است و برای همین بسته‌ به طرح میز، گاهی می‌توان آن را در هر سویی که مناسب است، قرار داد. چنان‌چه کانتر، طراحی خاصی داشته باشد و نتوان ال آن را در هر دو سو قرار داد، باید هنگام سفارش مشخص کنید که قرار است ال را در کدام سمت قرار دهید.

کانتر U شکل و گرد

فرم کانترهای U شکل و گرد، همان‌طور که از نامشان مشخص است، منحنی است و این یعنی در مقایسه با دو مدل دیگر، سایز بزرگ‌تری دارند. این دو مدل نیز دارای یک سطح با ارتفاع استاندارد و پیشخوانی محدب برای استفاده‌ی مهمانان است.

از آن‌جا که سطح میز اصلی منحنی است و طول زیادی دارد، استفاده‌ی هم‌زمان چند کاربر از آن، بلامانع است. در میان انواع کانتر اداری ، طراحی کانترهای U شکل و گرد، معمولاً چشم‌نوازتر است و در جلب نظر بیننده موفق‌تر عمل می‌کند.

مطلب مرتبط  تفاوت فوم سرد و فوم گرم در صندلی اداری و نحوه تشخیص

برای همین اگر به دنبال یک کانتر اداری خاص هستید و البته فضای بزرگی نیز در اختیار دارید، این کانترها، گزینه‌ی مناسبی هستند.

کانتر دو سطحی

در منابع انگلیسی یک مدل از میزهای پذیرش، با‌عنوان میزهای پذیرش ADA (ADA reception desk) معرفی شده‌اند. متأسفانه در برخی مقالات فارسی که درباره انواع کانتر اداری است، همین عبارت، و لغت به لغت، ترجمه و به کار رفته‌ است.

مشکل این‌ است که برای مخاطبان و البته فعالان حوزه مبلمان اداری این عبارت معنا و مفهومی ندارد. ما نام کانتر دو سطحی بر روی این مدل گذاشته‌ایم؛ چرا که دارای دو سطح متفاوت است.

در این مدل، یک میز با ارتفاع سطح استاندارد وجود دارد و پیشخوان نیز دارد. تفاوت آن با مدل تک سطحی در این است که پیشخوان بر روی سرتا سر سطح میز اصلی قرار ندارد و بخشی از میز بدون پیشخوان است.

فکر می‌کنید دلیل این اتفاق برای میز کانتر چیست ؟ پاسخ این سوال به یک قانون به‌نام ADA برمی‌گردد. ADA مخفف (American Disability Act) به معنای”قانون ناتوانی آمریکایی” است.

این قانون که در سال 1990 توسط جورج دبلیو بوش تصویب شد، بر این تأکید دارد که مناطق عمومی برای همه قابل دسترسی باشد. از این رو میزهای کانتری طراحی شدند تا حتی آن‌ها که ناتوانی حرکتی دارند و بر روی ویلچر هستند نیز بتوانند از بخش پذیرش، بهینه استفاده کنند.

ابعاد میز کانتر اداری

میز کانتر اداری در ابعاد متفاوت در بازار وجود دارد و می‌توانید بر اساس نوع کسب و کار، نیازها و بودجه، دست به انتخاب بزنید. ما در این‌جا به یک‌سری نکات کلیدی در مورد ابعاد میز کانتر اداری اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند فارغ از شکل و فرم و جنس، بتوانید تخمین بزنید که کانتر با چه ابعادی برای شما مناسب است.

  • ارتفاع

 فاصله سطح میز اصلی که برای کاربر است، از زمین 75 سانتی‌متر است. ارتفاع پیشخوان حداقل 25 سانتی‌متر است. چنان‌چه قرار باشد مانیتور در قسمت انتهایی میز و زیر پیشخوان قرار بگیرد، حداقل ارتفاع پیشخوان باید 45 سانتی‌متر باشد.

  • عرض

عرض میز اصلی عددی میان 70 تا 80 سانتی‌متر است و البته که نباید کم‌تر از 70 سانتی‌متر باشد. عرض بیش از 80 سانتی متر نیز قابل اجرا است؛ اما در این صورت، دسترسی کاربر به همه‌ی سطح میز، مشکل است. عرض پیشخوان نیز حداقل 20 سانتی‌متر است.

  • طول

قابل تغییرترین بخش در ابعاد میز کانتر اداری ، طول آن است که بسته‌ به نیاز و فضا می‌توان آن را تعیین کرد. مهم این است که بدانید حداقل طول مناسب برای هر کاربر 100 سانتی‌متر است.

مطلب مرتبط  آشنایی با مناسب ترین مبلمان دفتر وکالت

 

جنس انواع کانتر اداری

در کنار ابعاد میز کانتر اداری، جنس‌های آن نیز در بازار ایران متنوع هستند. در ادامه به متریال‌های پر مصرف در ساخت کانترهای اداری می‌پردازیم.

  • ام دی اف

متداول‌ترین متریال مورد استفاده برای ساخت کانتر اداری، ام دی اف است. از آن‌جا که طرح و رنگ ام دی اف بسیار زیاد است و برخی از انواع آن در مقابل خط و خش، مقاومت بالایی دارند، گزینه‌ی پرطرفداری است.

  •  چوب طبیعی

یکی از گران‌ترین متریال‌ها برای ساخت یک کانتر اداری، چوب است. چوب طبیعی، جلوه‌ای ویژه و حس گرمابخشی برای محیط دارد. انتخاب چوب برای کانتر بخش پذیرش مکان‌های لوکس و اشرافی، گزینه‌‌ی خوبی است.

  • سنگ

برای آن‌هایی که به دنبال متریال خاص هستند، استفاده از سنگ می‌تواند رضایت‌بخش باشد. استفاده از سنگ گرانیت یا مرمر در ساخت صفحه میز کانتر و سایر بخش‌ها، به آن جذابیتی ویژه می‌بخشد.

استفاده از سنگ، باعث بالا رفتن هزینه‌ی تمام شده‌‌‌ی کانتر می‌شود. راه حل دیگر برای کسانی که به سنگ علاقه دارند، استفاده از ام دی اف طرح سنگ است که هم هزینه را کاهش می‌دهد و هم از وزن میز می‌کاهد.

  • شیشه

از شیشه‌های ضخیم و مقاوم، می‌توان در ساخت صفحه انواع کانتر اداری استفاده کرد. شیشه نیز زیبایی خاصی به کانتر می‌دهد؛ اما نباید از یاد برد که اثر دست بر روی آن می‌ماند و تمیز کردنش به سادگی ام دی اف نیست.

سخن پایانی

میز کانتر در بخش پذیرش مؤسسات مختلف و فروشگاه‌ها استفاده می‌شود و نقطه کانونی محیطی است که در آن قرار گرفته‌ است. با این‌که کانترها از لحاظ طرح و فرم، گوناگون هستند، اما نخستین وظیفه‌ی همه آن‌ها جلب توجه است. میز کانتر باید در یک نگاه، نظر مراجعین را به خود جلب کند تا فرد با ورود به یک محیط کاری، دچار سردرگمی نشوند.

در این نوشتار در ابتدا به پرسش میز کانتر چیست ، پاسخ دادیم و در ادامه به معرفی انواع آن پرداختیم. انواع کانتر اداری را از نظر شکل ظاهری در چهار گروه جای دادیم و در مورد ویژگی‌های کلی این محصول کاربردی، صحبت کردیم. هم‌چنین نکاتی در مورد ابعاد میز کانتر اداری مطرح کردیم که با دانستن آن‌ها، حتی پیش از خرید میز کانتر نیز می‌توانید، مشخص کنید ابعاد کانترتان چه اندازه باید باشد. در پایان مثل همیشه یادآور می‌شویم کارشناسان ما در مبلمان اداری الوند، آماده‌اند تا پاسخ‌گو و راهنمای شما باشند. با ما تماس بگیرید.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *