با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

فاکتورهای کلیدی در طراحی اتاق انتظار

اتاق انتظار یا سالن انتظار به فضایی گفته می‌شود که افراد مختلف تا زمان شروع قرار ملاقات خودشان داخل آن منتظر می‌مانند. برای مثال در مطب پزشک، بیمار دقایقی که منتظر شروع وقت ملاقات خودش است را در اتاق انتظار سپری می‌کند.

با توجه به اینکه معمولا افراد در زمان‌های استرس‌زا در اتاق انتظار حضور دارند، طراحی اتاق انتظار باید به شکلی باشد که راحتی کامل را در اختیار آن‌ها قرار دهد تا بتوانند مدت زمان انتظار خودشان را با آرامش بیشتری سپری کنند. در این مقاله ما قصد داریم در مورد نحوه طراحی صحیح اتاق انتظار صحبت کنیم؛ پس در ادامه محتوا با ما همراه باشید.

انواع اتاق انتظار | مبلمان اداری

انواع اتاق انتظار

اتاق‌های انتظار به صورت کلی به دو دسته مختلف تقسیم می‌شود. در دسته اول افراد به صورت تک به تک آن را ترک می‌کنند. برای مثال در مکان‌هایی مثل مطب دکتر، تریاژ بیمارستان یا دفتر مدیریت یک اداره، هر فرد پس از رسیدن زمان ملاقات خودش، اتاق انتظار را ترک می‌کند. اما در مکان‌هایی دیگر مثل ایستگاه اتوبوس، فرودگاه و راه‌آهن، افراد به صورت گروهی و دسته جمعی اتاق انتظار را ترک می‌کنند.

در نمونه اول که تحت عنوان اتاق انتظار خصوصی شناخته می‌شود فقط افرادی که قرار قبلی دارند وارد خواهند شد اما در اتاق‌های انتظار عمومی، شما می‌توانید هر زمان که دوست داشتید وارد شوید. در این مقاله ما قصد داریم در مورد اتاق‌های انتظار خصوصی صحبت کنیم که به دو دسته اتاق انتظار پزشکی و اتاق انتظار اداری تقسیم می‌شوند.

آشنایی با اتاق انتظار پزشکی

نحوه طراحی اتاق انتظار مطب قطعا باید با طراحی اتاق انتظار اداری متفاوت باشد. یکی از مهمترین تفاوت‌ها، در انتخاب رنگ برای دکوراسیون اتاق انتظار مطب است. نه فقط به دلیل رنگ سفید که نماد پزشکی است بلکه به خاطر رعایت بهتر الزامات بهداشتی، رنگ دکوراسیون و مبلمان اتاق انتظار مطب باید روشن در نظر گرفته شود.

همچنین در صورتی که بخش زیادی از بیماران را کودکان تشکیل می‌دهند، طراحی اتاق انتظارتان با چیزی که باید برای بزرگ‌سال‌ها طراحی کنید متفاوت خواهد بود. سرگرم کردن کودکان قبل از اینکه توسط پزشک معاینه شوند فوق‌العاده مهم است و باعث کاهش اضطراب آن‌ها خواهد شد.

برای مثال می‌توانید از رنگ‌های بیشتری استفاده کنید تا طراحی داخلی شاداب‌تری داشته باشید. همچنین می‌توانید یک اتاق مخصوص کودکان نیز طراحی کنید تا بیماران خردسال شما فضای کافی برای بازی و تحرک داشته باشند.

صرف‌نظر از اینکه پزشک هستید یا مدیر یک کسب و کار، اولین بازخورد مراجعان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در صورتی که طراحی داخلی اتاق انتظار راحت و کاربردی و براساس نیاز بیمار باشد، بیماران شما متوجه خواهند شد که سلامتی و حال آن‌ها برای شما خیلی مهم است اما در صورتی که فضای اتاق انتظار دلگیر و غیر راحت باشد، دقیقا برعکس این احساس را به بیمار انتقال خواهید داد. همچنین بهتر است یک فضای نسبتا بزرگ طراحی کنید تا بیماران شما متوجه شوند که اولویت اول شما هستند.

مطلب مرتبط  مبل چسترفیلد اداری برای چه فضایی مناسب است؟

معرفی اتاق انتظار اداری | مبلمان اداری الوند

معرفی اتاق انتظار اداری

در صورتی که مدیر یک کسب و کار هستید، به اتاق انتظار کاملا متفاوتی نیاز خواهید داشت. مهم‌ترین موضوعی که در زمان طراحی داخلی اتاق انتظار اداری باید به آن توجه کنید، این است که هویت برند شما باید به صورت کاملا شفاف دیده شود. علاوه بر این، داشتن یک اتاق انتظار مرتب، منظم و یکپارچه باعث انتقال احساس اعتماد به نفس در مشتریان بالقوه خواهد شد. به این ترتیب می‌توانند در هنگام کار کردن با شما احساس راحت‌تری داشته باشند.

استفاده از مبلمان انتظار مناسب نیز باعث بهبود نحوه ارتباط مشتری با کسب و کار شما خواهد شد. مهم‌ترین نکته در این بخش وجود ثبات و یکپارچگی است. شما باید فضایی صمیمی ایجاد کنید و در عین حال مطمئن شوید که برندتان هم به خوبی دیده می‌شود.

اینکه از چه نوع صندلی‌هایی استفاده می‌کنید به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. صندلی انتظار نامناسب باعث می‌شود که مشتری احساس کند مدت زمان بیشتری معطل مانده است. به همین خاطر قبل از خرید صندلی انتظار بهتر است آن را تست کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله راهنمای خرید صندلی انتظار مراجعه کنید.

چرا طراحی اتاق انتظار مهم است؟

اتاق انتظار بخشی از دفتر کار یا مطب شماست که بیمارها یا مشتریان بالقوه شما قبل از زمان ملاقات داخل آن منتظر خواهند ماند. از آنجایی که معمولا این افراد استرس زیادی قبل از ملاقات دارند، طراحی صحیح اتاق انتظار خیلی مهم است. برای برخی از افراد، اتاق انتظار شبیه به یک برزخ به نظر می‌رسد. به خصوص در صورتی که منتظر یک قرار مهم یا گرفتن جواب آزمایش پزشکی خودشان باشند.

وجود یک اتاق انتظار با طراحی مناسب نقش بسیار مهمی در کاهش استرس و یا مقابله با بی‌حوصلگی دارد. به بیانی دیگر در صورتی که اتاق انتظار مطب یا دفتر کار شما از طراحی زیبایی برخوردار باشد، زمان برای افرادی که داخل آن منتظر هستند سریع‌تر می‌گذرد. هیچکس دوست ندارد وقت خودش را داخل اتاق انتظار سپری کند اما برخی اوقات مجبور هستیم که این کار را انجام دهیم؛ چه بهتر که زمان سپری شده داخل یک اتاق با طراحی زیبا باشد تا تجربه لذت‌بخش‌تری داشته باشیم.

مطلب مرتبط  مزایای فضای کار اشتراکی و مبلمان اداری مناسب آن

در طراحی اتاق انتظار، به چه چیزهایی باید توجه کرد؟

طراحی یک اتاق انتظار زیبا با بودجه نسبتا کم به هیچ عنوان کار سختی نیست. با رعایت نکات زیر به راحتی می‌توانید تجربه انتظار را برای بیماران و مشتریان خودتان به یک تجربه لذت‌بخش تبدیل کنید.

1- میز پذیرش باید در مرکز توجه باشد

میز پذیرش اتاق انتظار، بخش کانونی مبلمان اتاق انتظار شما است. به همین خاطر باید توجه بسیار زیادی به این میز داشته باشید. در صورتی که نمی‌توانید از میزهای گران‌قیمت استفاده کنید هم اصلا نگران نباشید.

کانتر پذیرش در طراحی‌های متفاوتی در بازار موجود است که با حداقل بودجه می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید و ظاهر زیبایی به دفتر کار خودتان ببخشید. برای مثال به جای خرید میزهای چوبی می‌توانید به دنبال میزهای ام دی اف بروید که روکش لمینت دارند. میزهای چوبی، عموما قیمت بالایی دارند اما میزهای ام دی اف تنوع بسیار بالایی دارند و در عین حال قیمت آن‌ها نیز خیلی زیاد نیست.

۲- از صندلی‌های زیبا و راحت استفاده کنید

به نظرتان مهم‌ترین شاخص برای صندلی انتظار چیست؟ صندلی‌ای که در اتاق انتظار قرار می‌گیرد باید دارای دو ویژگی مهم باشد؛ اول طراحی زیبا داشته باشد و دوم نشستن روی آن احساس راحتی به افراد بدهد. هر دو مورد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در عین حال می‌توانید با بودجه کم نیز صندلی‌هایی پیدا کنید که هر دو ویژگی را داشته باشند.

به جای خرید صندلی‌های پلاستیکی یا چوبی، به سراغ صندلی‌هایی بروید که دارای بالشتک هستند. نشستن روی صندلی‌های چوبی یا پلاستیکی برای مدت زیاد خیلی سخت است و باعث ناراحتی بیمار یا مشتری شما خواهد شد. همچنین می‌توانید از صندلی‌های متنوعی در اتاق انتظار استفاده کنید. برای مثال می‌توانید بخشی از صندلی‌های خودتان را به صورت دسته‌دار انتخاب کنید و برخی دیگر بدون دسته باشند.

در زمان خرید صندلی انتظار به جمعیت افرادی که قرار است در اتاق انتظار منتظر باشند نیز توجه کنید. برای مثال در صورتی که کودکان نیز بخشی از مراجعین شما را تشکیل می‌دهند، می‌توانید از مبل و کاناپه کودک به همراه یک قفسه اسباب‌بازی در فضا استفاده کنید تا بچه‌ها بتوانند با والدین خودشان منتظر بمانند. در صورتی که اتاق انتظارتان در محیط‌های پزشکی یا بیمارستانی است هم بهتر است از صندلی‌هایی استفاده کنید که تمیز کردنشان راحت است.

در مورد طراحی صندلی انتظار هم باید از صندلی‌هایی استفاده کنید که به خوبی با سبک دکوراسیون دفتر کار شما همخوانی دارند. برای مثال می‌توانید از رنگ‌های شرکت خودتان استفاده کنید و یا از رنگ‌های خنثی بهره‌مند شوید.

مطلب مرتبط  پارتیشن چوبی ثابت مناسب چه بخش‌هایی از فضای اداری است؟

اهمیت طراحی اتاق انتظار | مبلمان اداری الوند

۳- از اکسسوری‌های دکوراتیو غافل نشوید

استفاده از وسایل دکوری باعث می‌شود که یک فضا کاملا متفاوت به نظر برسد؛ فرقی نمی‌کند که برای اتاق انتظار کسب و کار خودتان از وسایل دکوری استفاده می‌کنید یا داخل اتاق نشیمن منزل خودتان.

نکته جالب در مورد وسایل دکوری این است که انواع مختلفی دارند و با هر بودجه‌ای که داشته باشید گزینه‌های مختلفی در اختیار شما قرار دارد. می‌توانید از تابلوهای هنری یا حتی یک گلدان بسیار زیبا روی کانتر پذیرش خودتان استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که در خرید وسایل دکوری زیاده‌روی نکنید.

انواع صندلی انتظار

  • صندلی معمولی: این صندلی سایز استاندارد صندلی است که به عنوان صندلی مهمان نیز شناخته می‌شود. این صندلی‌ها معمولا به صورت بدون دسته طراحی می‌شوند.
  • صندلی Bariatric: این صندلی‌ها تقریبا شبیه به صندلی مهمان هستند اما وزن بیشتری را می‌توانند تحمل کنند و برای افرادی که وزن بیشتری دارند مناسب هستند.
  • صندلی Club: صندلی‌های Club شبیه به صندلی‌های مهمان هستند اما پدگذاری بیشتری دارند. از این نوع صندلی در اتاق‌هایی استفاده می‌شود که مشتری یا بیمار مجبور است برای مدت زمان بیشتری منتظر بماند.
  • کاناپه: در صورتی که می‌خواهید اتاق انتظارتان شباهت بیشتری به خانه داشته باشد و مشتری‌ها یا بیمارانتان احساس راحتی بیشتری داشته باشند، از کاناپه در اتاق انتظار خودتان استفاده کنید. کاناپه می‌تواند تا سه نفر را در خود جای دهد. همچنین این نوع نشیمن برای اتاق‌هایی مناسب است که کاربر مجبور است مدت زمان بیشتری در آن معطل بماند.
  • نیمکت: نیمکت نیز مثل کاناپه برای نشستن چندین نفر با هم مناسب است اما به اندازه کاناپه نرم نیست. نیمکت‌ها به دو صورت پشتی‌دار و بدون پشتی طراحی می‌شوند و می‌توانند دسته داشته باشند.
  • صندلی انتظار متصل: این صندلی پرکاربردترین نوع صندلی برای اتاق انتظار است. این نوع صندلی، از چند صندلی که به هم متصل شده‌اند تشکیل شده است و شما می‌توانید در صورت نیاز به راحتی آن را جابجا کنید.

صندلی‌های Club | مبلمان اداری الوند

سخن نهایی

طراحی صحیح اتاق انتظار و استفاده از المان‌های مناسب و کاربردی از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که اتاق انتظار زیبایی داشته باشید، به کاهش استرس مخاطبین خودتان کمک می‌کنید و باعث می‌شوید در مدت زمان انتظار احساس بهتری داشته باشند. همچنین استفاده از صندلی مناسب هم باعث می‌شود که مدت زمان انتظار برای آن‌ها کوتاه‌تر به نظر برسد.

شرکت الوند با عرضه انواع صندلی انتظار از برترین تولیدکنندگان ایرانی، همراه شما در هنگام تجهیز انواع فضای انتظار است.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *