با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

پارتیشن یا پاراوان ؛ کدام مناسب فضای اداری یا خانگی هستند؟

ممکن است با شنیدن نام پارتیشن یا پاراوان سئوالات زیادی در مورد تفاوت این دو ذهن  شما را به خود درگیر کند. این روزها در طراحی پلن باز، ایده های مختلفی برای جداسازی فضاهای اداری یا خانگی وجود دارد. پاراوان و پارتیشن از عناصر مهمی هستند که به عنوان جدا کننده در دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف استفاده می شوند. پاراوان بیشتر در طراحی دکوراسیون خانگی کاربرد دارد در حالی که پارتیشن ها بیشتر در فضای اداری استفاده می شوند. در ادامه این مطلب از مجله الوند، به نکات مهم و کاربردی در مورد این دو المان و تفاوت های آنها اشاره می کنیم.

پارتیشن و پاراوان چه تفاوتی دارند

پاراوان و پارتیشن هر دو در طراحی دکوراسیون داخلی برای جدا سازی فضای مختلف استفاده می شوند ولی تفاوت هایی با یکدیگر دارند. مهم ترین تفاوت پارتیشن و پاراوان در متحرک بودن پاراوان است. پاراوان در حقیقت نوعی پارتیشن متحرک با وزن سبک است و به راحتی جا به جا می شود. پارتیشن یا پاراوان، علاوه بر جنبه کاربردی جنبه زیبایی هم دارند ولی با این وجود جنبه زیبایی شناختی این دو با یکدیگر متفاوت است.

در بعضی مواقع پاروان ها جنبه کاربردی ندارند و فقط به منظور زیبایی دکوراسیون استفاده می شوند در صورتی که جنبه کاربردی پارتیشن بیشتر است. در مقایسه بین پارتیشن یا پاراوان می توان گفت، پاروان معولاً در خانه ها و فضاهای کوچک کاربرد دارد. در صورتی که پارتیشن برای تقسیم بندی فضاهای اداری و شرکت ها استفاده می شود. پاراوان با توجه به متحرک بودن در هر فضایی قابل استفاده است و کاربرد بیشتری در مقایسه با پارتیشن دارد.

مطلب مرتبط  آشنایی با 6 سبک مبلمان اداری

پارتیشن یا پاراوان

پارتیشن یا پاراوان چیست و در چه فضایی کاربرد دارد؟

پاراوان و پارتیشن هر دو نوعی جداکننده هستند که برای تقسیم فضا و ایجاد حریم خصوصی استفاده می‌شوند. با این حال، بین این دو تفاوت‌هایی نیز وجود دارد:

پاراوان:

  • متحرک و تاشو است، به همین دلیل به راحتی می‌توان آن را جابجا کرد و جمع کرد.
  • سبک‌تر و ظریف‌تر از پارتیشن است و فضای کمتری اشغال می‌کند.
  • کاربردهای متنوعی دارد، از جمله جداسازی فضای کار و استراحت، ایجاد اتاق پرو در مغازه، پوشاندن برخی از قسمت‌های نامرتب و …
  • از جنس‌های مختلفی مانند چوب، ام دی اف، پارچه، شیشه و … ساخته می‌شود.

معرفی انواع پارتیشن اداری متحرک و کاربرد آنها

پارتیشن:

نکات مهم در طراحی و اجرای پارتیشن بندی اداری
نکات مهم در طراحی و اجرای پارتیشن بندی اداری
  • ثابت است و به سقف و یا زمین متصل می‌شود.
  • سنگین‌تر و محکم‌تر از پاراوان است و عایق صدا و حرارت نیز می‌باشد.
  • بیشتر برای فضاهای اداری و تجاری استفاده می‌شود.
  • از جنس‌های مختلفی مانند شیشه، ام دی اف، گچ‌بری و … ساخته می‌شود.

پارتیشن یا پاراوان در چه فضایی کاربرد دارند؟

  • خانه: آپارتمان‌های کوچک، اتاق‌های خواب مشترک، حمام و سرویس بهداشتی
  • محل کار: ادارات، شرکت‌ها، مطب‌ها و …
  • مغازه: بوتیک‌ها، مزون‌ها و …
  • مکان‌های عمومی: سالن‌های انتظار، رستوران‌ها و …
پاراوان مدرن اداری
پاراوان مدرن اداری

انتخاب بین پاراوان و پارتیشن:

انتخاب بین پاراوان و پارتیشن به نیاز شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک جداکننده متحرک و کم‌جا هستید، پاراوان گزینه مناسبی است. اما اگر به دنبال یک جداکننده ثابت و محکم هستید، پارتیشن را انتخاب کنید.

با پاراوان میشه فضای ورودی رو محدود کرد

پاراوان‌ها یک روش موثر برای محدود کردن و تقسیم فضای ورودی هستند. این سازه‌ها معمولاً از موادی مانند شیشه، پلی‌کربنات یا نانومواد ساخته می‌شوند و به صورت شفاف یا نیمه‌شفاف قرار می‌گیرند. با استفاده از پاراوان‌ها، می‌توان فضای ورودی را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کرده و هر بخش را برای استفاده‌های مختلف مانند پذیرایی، انتظار، یا اطلاع‌رسانی مشخص کرد. این ابزارها همچنین می‌توانند به عنوان محافظت کننده‌های از حریم خصوصی عمل کرده و از دید عابران جلوگیری کنند، در عین حال اجازه می دهند تا نور و ارتباطات طبیعی و ارتباطات

مطلب مرتبط  نحوه تمیز کردن مبلمان اداری

نکات مهم:

  • قبل از خرید پاراوان یا پارتیشن، فضای مورد نظر خود را به دقت اندازه بگیرید.
  • به جنس، رنگ و طرح پاراوان یا پارتیشن توجه کنید.
  • پارچای پاراوان را باید به طور مرتب شستشو داد.
  • پارتیشن‌ها را باید به طور مرتب تمیز کرد.

نکات مهم و کلیدی برای خرید پارتیشن اداری ارزان

کاربردهای پارتیشن یا پاراوان

در صورتی که بین انتخاب پارتیشن یا پاراوان دو دل هستید، بهتر است متراژ محیط را در نظر بگیرید. اگر قصد قسمت بندی و جداسازی یک فضای بزرگ مانند یک اداره و دفتر کار را دارید، بهتر است پارتیشن را انتخاب کنید. پاراوان ها، جدا کننده های متحرکی هستند که بیشتر برای تفکیک فضای داخلی خانه استفاده می شوند و متشکل از 3 یا 4 لنگه هستند. ابعاد استاندارد پاراوان به عرض 40 تا 60 سانتی متر و ارتفاع 185 سانتی متر است. در ادامه به مهم ترین کاربردهای پاراوان و پارتیشن اشاره می کنیم.

  • اصلی ترین کاربرد پاراوان محدود کردن فضای ورودی خانه است. اگر می خواهید در زمان باز و بسته شدن در خانه، فضای خانه مشخص نشود بین پارتیشن یا پاراوان، پاراوان را انتخاب کنید.
  • کاربرد دیگر پاراوان تفکیک فضاهای داخلی خانه است. با استفاده از پاراوان می توانید فضای اتاق غذا خوری را از اتاق نشیمن یا سالن پذیرایی جدا کنید.
  • در صورتی که کار شما در منزل است، پاراوان گزینه خوبی برای ایجاد فضایی مخصوص کار برای شما است. ممکن است برای ایحاد فضای کار، بین انتخاب پارتیشن یا پاراوان تردید کنید ولی بدون شک انتخاب پاراوان به نفع شما است. پاراوان با توجه به متحرک بودن این امکان را به شما می دهد هر زمان که اراده کردید، آن را جمع کنید.
  • پارتیشن ها، فضای بیشتری را پوشش می دهند و فضایی منظم و یکنواخت برای شما ایجاد می کنند. پارتیشن یا پاراوان هر دو برای تفکیک فضا استفاده می شوند، ولی پارتیشن در فضای اداری بیشتر کاربرد دارد.
مطلب مرتبط  3 ایده در طراحی فضای اداری باز

پارتیشن یا پاراوان

جمع بندی

مهم ترین فاکتوری که در انتخاب پارتیشن یا پاراوان  باید در نظر بگیرید، اداری بودن یا مسکونی بودن محیط است.  پارتیشن و پاراوان هر دو از متریال و سبک های مختلف ساخته می شوند و در هر سبک دکوراسیونی قابل استفاده هستند. قیمت این دو عنصر دکوراسیون به عواملی مانند ابعاد، جنس و سبک آن بستگی دارد و شما می توانید با توجه به نوع دکوراسیون خود، بهترین مدل را انتخاب کنید.

فروشگاه الوند با ارائه انواع پارتیشن اداری  یکی از بهترین مراکز برای خرید هر گونه تجهیزات دکوراسیون لست.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *