با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

هر آنچه باید در مورد مکانیزم کلاچی در صندلی اداری بدانید

تنظیم ارتفاع، تنظیم میزان حرکت پشتی، نحوه قفل‎شدن پشتی و… همگی توسط مکانیزم‌های صندلی اداری کنترل می‌شوند. به همین خاطر نوع مکانیزم مورد استفاده در صندلی از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مکانیزم‌های پرکاربرد در صندلی‌های اداری، مکانیزم کلاچی است.

در این مقاله ابتدا به معرفی انواع مکانیزم مورد استفاده در صندلی‌های اداری خواهیم پرداخت، سپس به‌طور کامل با مکانیزم کلاچی آشنا خواهیم شد.

انواع مکانیزم صندلی اداری | مبلمان اداری الوند

انواع مکانیزم صندلی اداری

با شناخت انواع مکانیزم صندلی اداری ، می‌توانیم در هنگام خرید صندلی اداری یک انتخاب درست داشته باشیم. هر یک از مکانیزم‌های صندلی، قابلیت‌های ویژه‌ای دارند که براساس نیاز و سلیقه کاربران، خریداری می‌شوند. بسته به اینکه چه مکانیزمی در صندلی شما مورد استفاده قرار گرفته است، این قابلیت‌ها متفاوت خواهند بود.

برای مثال از مکانیزم زانویی در صندلی‌های سنگین‌تر مثل صندلی مدیریتی استفاده می‌شود. در این مکانیزم نقطه چرخش صندلی زیر پای کاربر قرار می‌گیرد و به همین خاطر تغییر زاویه صندلی راحت‌تر انجام می‌شود. برخی از پرکاربردترین مکانیزم‌های به کار رفته در صندلی‌های اداری به شرح زیر هستند:

  • مکانیزم L
  • مکانیزم تیلت
  • مکانیزم سینکرون
  • مکانیزم غیرموازی
  • مکانیزم زانویی
  • مکانیزم کلاچی

مکانیزم کلاچی چیست؟

قفل شونده‌ است که ممکن است در زمان خرید صندلی اداری اسم آن را بشنوید، عملکرد آن تقریبا شبیه به کلاچ ماشین است.

در این نوع قفل، یک سری صفحات موازی وجود دارند که مانند کلاچ ماشین عمل می‌کنند. با فشار دادن اهرم صندلی می‌توانید پشتی صندلی را در زاویه موردنظر تنظیم کنید و سپس، با رها کردن اهرم، صندلی قفل خواهد شد و در همان زاویه باقی می‌ماند. جالب است بدانید که بیشترین استفاده از مکانیزم کلاچی صندلی نیز در ماشین و برای صندلی‌ سرنشینان جلو خودروهایی است که به صورت مکانیکی (دستی) زاویه صندلی را تغییر می‌دهند.

مطلب مرتبط  اهمیت ارگونومی مبلمان اداری را جدی بگیرید

شناسایی صندلی اداری با مکانیزم کلاچی

در صورتی که روی صندلی بنشینید و بتوانید پشتی آن را در هر زاویه‌ای (80 تا 180 درجه) تنظیم کنید، می‌توان گفت که صندلی موردنظر از نوع کلاچی است. علاوه بر این، در صندلی اداری که از این مکانیزم استفاده می‌کند، در صورت آزاد کردن اهرم، پشتی صندلی به سمت جلو پرتاب می‌شود.

مهم‌ترین مشکل صندلی‌هایی که دارای مکانیزم کلاچی هستند این است که به صورت بدون تسمه طراحی شده‌اند. این نوع طراحی باعث می‌شود که پس از باز کردن قفل اگر مانعی جلوی صندلی نباشد، پشتی صندلی رو به جلو پرتاب شده و ضربه‌ای را به کاربر وارد کند.

تفاوت مکانیزم کلاچی با مکانیزم تیلت و سینکرون

مکانیزم کلاچی در واقع یک نوع قفل پشتی است. به شکلی که می‌تواند پشتی صندلی را در یک زاویه مشخص قفل کند تا صندلی همیشه در زاویه موردنظر قرار بگیرد. در سمت مقابل مکانیزم‌های تیلت و سینکرون، حرکات بخش‌های مختلف صندلی مثل قسمت نشیمن‌گاه و پشتی را کنترل می‌کنند.

در مکانیزم تیلت قسمت‌های نشیمن و پشتی به هم متصل هستند و در صورتی که به پشتی تکیه کنید، قسمت نشیمن‌گاه نیز تغییر زاویه می‌دهد و با حرکتی نرم رو به عقب می‌رود.

در مکانیزم سینکرون، حرکت نشیمن و پشتی صندلی از یکدیگر مجزا است. در صندلی با این مکانیزم، تغییر زاویه پشتی و کفی صندلی با آزاد کردن اهرم و فشار به پشتی و به صورت خیلی نرم انجام می‌شود. همزمان با افزایش زاویه پشتی صندلی، نشیمن‌گاه صندلی نیز با نسبت یک به سه دچار تغییر زاویه می‌شود.

در مکانیزم صندلی کلاچی، به محض گرفتن اهرم و آزاد کردن آن، پشتی به دلیل این‌که هیچ‌گونه درگیری‌ای ندارد، با سرعت زیاد به عقب حرکت می‌کند. مشکل بزرگتر در هنگام بازگشت صندلی به جلو است؛ چرا که با آزاد کردن مکانیزم صندلی، پشتی مانند صندلی‌ راننده خودرو، با سرعت به سمت جلو پرتاب می‌شود. اتفاقی که ممکن است برای کاربر چندان مطلوب نباشد. به همین دلیل است که با وجود قیمت پایین‌تر، برخی از خریداران تمایلی به خرید صندلی اداری با مکانیزم کلاچی نداشته باشند.

مطلب مرتبط  مکانیزم سینکرون یا Synchronise چیست؟

در نهایت این‌که حداکثر تغییر زاویه پشتی صندلی به کمک مکانیزم‌های تیلت و سینکرون، حدود 60 درجه است. یعنی پشتی صندلی در محدوده 90 درجه تا 150 درجه دچار تغییر زاویه می‌شود. این بازه در صندلی با مکانیزم کلاچی بسیار بازتر است و همان‌گونه که قبلا به آن اشاره شد، حدود 100 درجه را شامل می‌شود.

شناسایی صندلی اداری | مبلمان اداری الوند

مکانیزم کلاچی در چه شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

هرچند شاخص‌های استاندارد صندلی ارگونومی متنوع هستند اما با وجود یک مکانیزم خوب در صندلی اداری، می‌توان بسیاری از این شاخص‌ها را در صندلی رعایت کرد. یک مکانیزم خوب مثل مکانیزم کلاچی باعث بهبود حالت نشستن می‌شود و کمک می‌کند که کار با کی‌بورد راحت‌تر باشد. به همین دلیل خیلی از کاربران آن‌را یکی از بهترین مزیت‌ها برای صندلی اداری به شمار می‌آورند.

بدون وجود این قابلیت امکان تنظیم زاویه صندلی در زاویه دلخواه وجود ندارد و کاربر نمی‌تواند با آرامش و راحتی موردنیاز خودش کار کند. به همین دلیل توصیه می‌شود صندلی‌هایی برای محل کار خودتان تهیه کنید که به مکانیزم کلاچی یا مکانیزم‌های سینکرون و تیلت مجهز باشند تا کارکنان شما بتوانند با راحتی بیشتری به کارهای خودشان بپردازند.

با توجه به نکات گفته شده، مکانیزم کلاچی در تمامی محیط‌هایی که نیاز به تنظیم زاویه پشتی است می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

مکانیزم کلاچی چه مزایایی نسبت به مکانیزم‌های دیگر دارد؟

مکانیزم کلاچی، بیشترین بازه تنظیم زاویه پشتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به همین دلیل مناسب افرادی است که تمایل دارند پشتی صندلی را به حدی باز کنند که حالتی شبیه تخت به خود بگیرد. به همین دلیل است که استفاده از این مکانیزم برای صندلی‌های گیمینگ رایج است. بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای، ساعت‌های زیادی روی این صندلی می‌نشینند و حتی گاهی اوقات به حالت درازکشیده بازی می‌کنند.

مطلب مرتبط  ارگونومی چیست؟ معرفی اهداف و انواع ارگونومی

علاوه بر این افراد، برای سایر کاربران نیز این امکان وجود دارد که همچنین می‌توانند استراحت‌های کوتاه‌مدت روزانه را بر روی صندلی خود تجربه نمایند.

مکانیزم کلاچی در چه صندلی‌هایی استفاده می‌شود؟

ویژگی صندلی استاندارد اداری، بهره‌مندی آن از یک مکانیزم باکیفیت است و تقریبا هیچ منعی برای استفاده از این مکانیزم در صندلی‌های اداری مختلف وجود ندارد. بنابراین می‌توان از مکانیزم کلاچی نیز مانند سایر مکانیزم‌های تنظیم زاویه پشتی در انواع صندلی مدیریت، صندلی کارشناسی، صندلی کارمندی و صندلی کنفرانس استفاده کرد. علاوه بر این، همان‌طور که اشاره شد، استفاده از مکانیزم کلاچی در صندلی‌های گیمینگ نیز بسیار رایج است.

مکانیزم کلاچی با مکانیزم تیلت  | مبلمان اداری الوند

جمع‌بندی

مکانیزم کلاچی یکی از مکانیزم‌های پرکاربرد در صندلی‌های اداری محسوب می‌شود. این مکانیزم امکان تنظیم زاویه صندلی در حالت دلخواه کاربر با بیشترین بازه انتخاب را به او می‌دهد. به همین دلیل کاربر می‌تواند در راحت‌ترین زاویه ممکن بنشیند یا حتی روی صندلی دراز بکشد.

در هنگام خرید انواع صندلی اداری، می‌توانید با بررسی فروشگاه اینترنتی الوند، انواع نمونه‌ها را بررسی و صندلی با مکانیزم دلخواه خود را انتخاب نمایید. مشاورین الوند در این مسیر، همراه شما هستند.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *