با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

مکانیزم تیلت چیست؟

صندلی‌های اداری، با مکانیزم‌های مختلف تنظیمی شناخته می‌شوند. در واقع، چیزی که این صندلی‌ها را از سایر صندلی‌ها متمایز می‌کند، همین بهره‌مندی آن‌ها از امکان تنظیمات مختلف برای هماهنگی بهتر با بدن کاربر است. مکانیزم تیلت یک نوع مکانیزم است که در برخی صندلی‌های اداری و به منظور تنظیم زاویه پشتی از آن استفاده می‌شود.

مکانیزم تیلت صندلی اداری به کاربر اجازه می‌دهد که پشتی و نشیمن صندلی را به صورت همزمان به عقب و جلو حرکت دهد. با استفاده از این مکانیزم زاویه بین قسمت‌های پشتی و نشیمن همواره ثابت باقی خواهد ماند تا کاربر در هنگام تغییر زاویه پشتی، حالتی گهواره‌ای را تجربه کند.

انواع مکانیزم صندلی اداری | مبلمان اداری الوند

انواع مکانیزم صندلی اداری

در صندلی‌های اداری از مکانیزم‌های مختلفی استفاده می‌شود. هر کدام از این مکانیزم‌ها براساس کارایی که دارند در صندلی بخش‌های مختلف دفتر کار شما قابل استفاده هستند. انواع مکانیزم صندلی اداری برای تنظیم زاویه پشتی را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

  • مکانیزم L: در این مکانیزم فقط پشتی صندلی قابلیت حرکت دارد و قسمت نشیمن آن ثابت است. این مکانیزم بدون تسمه یا براکت است و تکیه‌گاه آن نیز تا حد مشخصی قابلیت خم‌شدن دارد. معمولا از این مکانیزم در صندلی‌های کامپیوتر معمولی که برای مصارف خانگی طراحی شده‌اند استفاده می‌شود.
  • مکانیزم سینکرون: در این مکانیزم، پشتی و نشیمن صندلی با هم حرکت می‌کنند اما حرکت آن‌ها به صورت همزمان نیست. در واقع در این صندلی‌ها حرکات پشتی و نشیمن معمولا با نسبت ۳:۱ انجام می‌شود. برای مثال اگر پشتی سه درجه به سمت عقب گردش کند، قسمت نشیمن یک درجه خم می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که نشیمن راحت‌تری داشته باشید و در عین حال بتوانید به راحتی تکیه بدهید.

شما می‌توانید با مطالعه مقاله مکانیزم سینکرون چیست، اطلاعات کاملی درباره این مکانیزم صندلی اداری پیدا کنید.

  • مکانیزم تیلت: پشتی و نشیمن صندلی‌هایی که از مکانیزم Tilt استفاده می‌کنند به یکدیگر متصل است و هرگز از هم جدا نمی‌شوند. این مکانیزم به کاربر اجازه می‌دهد که پشتی و نشیمن صندلی را به صورت همزمان به جلو و عقب حرکت دهد. این موضوع باعث می‌شود که زاویه بین پشتی و نشیمن صندلی همیشه ثابت باشد. از این مکانیزم در انواع صندلی کارشناسی و کارمندی اقتصادی استفاده می‌شود.
  • مکانیزم کلاچی: این مکانیزم که بیشتر یک مکانیزم قفل است، از طریق یک دسته کار می‌کند و زاویه پشتی صندلی با استفاده از این دسته کنترل می‌شود. این دسته با چرخ‌دنده‌ای که وظیفه کنترل صفحات فلزی را برعهده دارد در تماس است و با چرخاندن آن، این صفحات فلزی باز می‌شوند تا بتوانید زاویه پشتی را تغییر دهید. پس از رها کردن دسته نیز صفحات فلزی دوباره قفل خواهند شد و به صورت ثابت باقی خواهند ماند.
مطلب مرتبط  مکانیزم سینکرون یا Synchronise چیست؟

مکانیزم تیلت چیست؟

این مکانیزم تحت عنوان بدون تسمه یا بدون براکت نیز شناخته می‌شود. یعنی پشتی و نشیمن صندلی هر دو به هم متصل هستند و از یکدیگر جدا نمی‌شوند و کاربر می‌تواند بدنه صندلی را در زاویه‌ای که دوست دارد قفل کند.

استفاده از آن نیز خیلی ساده است. شما می‌توانید پس از آزاد کردن اهرم، فقط با فشار دادن پشتی صندلی را به جلو یا عقب ببرید و با جلو آمدن نیز صندلی را به حالت عادی برگردانید. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند که صندلی‌های دارای مکانیزم تیلت یک گزینه فوق‌العاده برای افرادی که چندین ساعت در طول روز پشت میز می‌نشینند محسوب شوند.

سینکرون و کلاچی | مبلمان اداری الوند

تفاوت مکانیزم تیلت با سینکرون و کلاچی

در مکانیزم تیلت صندلی اداری همانطور که گفته شد، پشتی و نشیمن صندلی به هم متصل هستند و هیچ‌وقت از هم جدا نمی‌شوند. این مکانیزم باعث می‌شود که پشتی و نشیمن صندلی به صورت همزمان با یکدیگر حرکت کنند و زاویه بین پشتی و نشیمن همیشه ثابت است.

در مکانیزم سینکرون، با وجود این‌که پشتی و نشیمن صندلی اداری به کمک براکت به‌هم متصل هستند و هم‌زمان با هم حرکت می‌کنند اما حرکت آن‌ها هماهنگ نیست و با نسبت ۱:۳ انجام می‌شود. یعنی اگر پشتی را جابه‌جا کنید نشیمن هم جابه‌جا می‌شود اما نسبت جابه‌جایی آن کمتر از میزان جابه‌جایی پشتی است.

در مکانیزم کلاچی نیز پشتی و نشیمن صندلی با استفاده از یک اهرم، تغییر زاویه پیدا می‌کند و در جای خود قفل می‌شود. در صورتی که می‌خواهید زاویه صندلی دوباره به حالت اول برگردد، کافی است این اهرم را آزاد کنید.

مطلب مرتبط  13 روش درست نشستن بر روی صندلی اداری که نمی‌دانستید

مزایا و معایب مکانیزم صندلی اداری تیلت

مکانیزم صندلی اداری تیلت هم مانند دیگر مکانیزم‌های صندلی موجود در بازار مزایا و معایب خاص خودش را دارد. به همین خاطر باید قبل از خرید صندلی نیازهای خودتان را بشناسید و براساس آن‌ها تصمیم بگیرید که آیا صندلی با مکانیزم تیلت برای شما مناسب است یا نه! برخی از مزایا و معایب مکانیزم تیلت به شرح زیر هستند:

مزایای مکانیزم Tilt

  • راحتی: با استفاده از صندلی‌هایی که دارای مکانیزم تیلت هستند، می‌تواند به راحتی پشتی را در مناسب‌ترین زاویه برای خودتان تنظیم کنید. این ویژگی باعث می‌شود که در طول روز خسته نشوید و بتوانید هرچقدر که دوست دارید روی صندلی بنشینید. هم‌چنین استفاده از این صندلی باعث می‌شود که آسیب کمتری به ستون فقرات شما وارد شود.
  • سادگی: تنظیم صندلی‌هایی که دارای مکانیزم تیلت هستند خیلی ساده است. کاربر می‌تواند فقط با فشار دادن پشتی صندلی زاویه آن را رو به عقب تنظیم کند یا با حرکت رو به جلو آن را به حالت عادی برگرداند. این باعث می‌شود تا استهلاک صندلی نیز کاهش پیدا کند.
  • قابلیت تنظیم زاویه در چند حالت: صندلی‌هایی که از مکانیزم تیلت استفاده می‌کنند می‌توانند در چند حالت زاویه تنظیم شوند. برای این کار می‌توانید از اهرمی که برای قفل زاویه در زیر صندلی تعبیه شده است استفاده کنید.

معایب  مکانیزم Tilt

  • تغییر زاویه نشیمن با پشتی: همان‌طور که گفته شد، نشیمن صندلی‌هایی که دارای مکانیزم تیلت هستند به صورت کامل با پشتی آن‌ها تغییر زاویه می‌دهد. با وجود اینکه این حالت در زوایای کم مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در زوایای شدید ممکن است باعث شود که حالت نشستن شما خیلی راحت نباشد. به‌خصوص که در این صورت، قطعا پای کاربر بر روی هوا معلق خواهد ماند.
  • عدم پشتیبانی کافی از بدن: در برخی شرایط، صندلی‌هایی که دارای مکانیزم تیلت هستند ممکن است نتوانند به صورت کافی از ناحیه کمر و ستون فقرات شما پشتیبانی کنند. به دلیل اینکه زاویه بین نشیمن‌گاه و پشتی صندلی ثابت است، کاربر نمی‌تواند به شکلی بنشیند که تمام بدن او توسط صندلی پشتیبانی شود.
مطلب مرتبط  چرا باید صندلی اداری ارگونومیک خرید | 4 ویژگی کلیدی

با مطالعه این بخش، شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که در هنگام خرید صندلی اداری، باید به چه استاندارد‌هایی توجه کرد. در این صورت از شما دعوت می‌کنیم مقاله ویژگی صندلی اداری استاندارد را مطالعه کنید.

در چه صندلی‌هایی از مکانیزم تیلت استفاده می‌شود؟

در صندلی‌های زیر می‌توان از مکانیزم تیلت استفاده کرد اما این مکانیزم فقط مختص این صندلی‌ها نیست و می‌توان صندلی‌های دیگری هم در بازار مشاهده کرد که از مکانیزم تیلت استفاده می‌کنند. لیست صندلی‌های دارای مکانیزم تیلت به شرح زیر است:

  • صندلی منشی
  • صندلی کارشناسی
  • صندلی کارمندی
  • صندلی کنفرانس

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در لیست بالا خبری از صندلی مدیریت نیست. این موضوع به این معنی نیست که در هیچ صندلی مدیریتی از مکانیزم تیلت استفاده نمی‌شود. باید گفت، مکانیزم تیلت صندلی اداری در مقایسه با دیگر مکانیزم رایج یعنی مکانیزم سینکرون از قیمت کمتری برخوردار است و بنابراین، کمتر پیش می‌آید که در صندلی‌های مدیریتی که غالبا گران‌قیمت هستند از مکانیزم تیلت استفاده شود.

هر کدام از مکانیزم‌های فوق، کمک می‌کنند تا شاخص‌های ارگونومی در صندلی بهتر رعایت شود. برای اطلاعات بیشتر حتما مقاله صندلی ارگونومی چیست را بخوانید.

شاخص‌های ارگونومی در صندلی اداری | مبلمان اداری الوند

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد مکانیزم تیلت و کاربردهای آن صحبت کردیم و ویژگی‌هایی که مکانیزم تیلت صندلی اداری برای راحتی شما اضافه می‌کند را معرفی نمودیم. در صورتی که در مورد این مقاله سوالی دارید می‌توانید از طریق قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید. کارشناسان الوند آماده‌اند به تمامی سوالات شما در مورد مکانیزم تیلت و مزایا و معایب آن پاسخ دهند.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *