با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

بررسی تاثیر فنگ شویی میز کار

فنگ‌شویی یک علم قدیمی است که از چین باستان به دنیا معرفی شده است. فنگ شویی در واقع هنر ایجاد تعادل و هماهنگی میان انرژی‌های پیرامون را به ما آموزش می‌دهد. این هنر در زمینه‌های مختلفی از جمله دکوراسیون و چیدمان اشیاء در ساختمان‌ها کاربرد دارد. در این مقاله مجله الوند قصد داریم تاثیر فنگ شویی میز کار را روی عملکرد، خلاقیت و رضایت شغلی افراد بررسی کنیم. در ابتدا به تعریف و اصول فنگ‌شویی می‌پردازیم و سپس نحوه چیدمان میز کار براساس فنگ شویی را توضیح خواهیم داد.

اصول فنگ‌شویی | مبلمان اداری الوند

اصول فنگ‌شویی

لغت فنگ شویی به معنی باد و آب است و استفاده از فنگ‌شویی در طراحی دکوراسیون به معنی این است که با استفاده از حرکت باد و آب و عناصر مادی، انرژی خوبی در زندگی ما جریان پیدا می‌کند. چینی‌ها معتقد بودن زمانی که انسان با محیط پیرامون خود هماهنگ باشد، به یک زندگی دلخواه موفق می‌رسد. هدف فنگ شویی هم رسیدن به همین موفقیت است. به صورت کلی، اصول فنگ شویی شامل موارد زیر است.

  • چی یا انرژی زندگی که باید همواره در محیط پیرامون ما جریان داشته باشد و باعث سلامتی، شادی، موفقیت و هماهنگی می‌شود. برای جریان خوب چی باید از بی‌نظمی، انباشتگی، خطوط تیز و شکسته اجتناب کرده و تا جای ممکن از خطوط منحنی و رنگ‌های مناسب استفاده کنید.
  • یین و ینگ یا دو نیروی متضاد و مکمل که شکل‌دهنده تمام زندگی هستند. این دو نیرو باید در هر محیطی تعادل داشته باشند. یین معمولا نشانگر سردی، تاریکی، زنانگی و پذیرش است. ینگ نیز نشان‌دهنده سختی، گرمی، روشنایی، مردانگی و فعالیت است.
  • پنج عنصر: براساس اصول فنگ‌شویی پنج نوع انرژی در طبیعت وجود دارد که هر کدام یک جهت را نشان می‌دهند. این عناصر عبارتند از آب (شمال)، فلز (غرب)، خاک (مرکز)، آتش (جنوب) و چوب (شرق). هر عنصر خصوصیت، رنگ، شکل و تاثیرات خاص خودش را دارد و در دو روند‌ سازنده و مخرب هم با دیگر عناصر در ارتباط است.
  • موقیعت فرمانده: بهترین مکان برای قرار دادن میز کار است. این جایگاه باید به صورت همزمان به در و پنجره دسترسی داشته باشد و از پشت نیز محافظ شده باشد. یعنی پشت میز کار فردی که در این موقعیت قرار می‌گیرد باید با دیوار یا سایر عناصر دکورسیون بسته شده باشد. این جایگاه به فرد احساس قدرت، اعتماد به نفس و امنیت می‌دهد.
  • پاکسازی فضا: هرگونه آلودگی، نابسامانی و ضایعات باید از روی میز کار حذف شود. این اتفاق باعث محو شدن اثرات منفی گذشته و جذب انرژی تازه و مثبت محیط خارجی خواهد شد.
مطلب مرتبط  تاریخچه مبلمان اداری + از ساخت اولین مبلمان تا به امروز

این موارد برخی از مهم‌ترین اصول فنگ شویی هستند که با رعایت آن‌ها می‌توانید محیط را بهینه‌سازی کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید. برای مطالعه‌ای جامع درباره این موضوع، از شما دعوت می‌کنیم مقاله فنگ شویی محل کار را با دقت مطالعه کنید.

آیا فنگ شویی میز کار تاثیری روی عملکرد افراد دارد؟

فنگ شویی میز کار می‌تواند باعث افزایش تمرکز و کارایی افراد شود. رعایت اصول فنگ شویی کمک می‌کند که فرد در محل کار خود احساس قدرت، اعتماد به نفس، آرامش و امنیت داشته باشد و بتواند به راحتی روی وظایف خود تمرکز کند.

فنگ شویی باعث جذب انرژی مثبت و دوری از انرژی منفی خواهد شد. زمانی که از گیاهان، تصاویر زیبا، عناصر دکوراتیو طبیعی مثل آب‌نما و تراریوم در کنار مبلمان اداری استفاده کنید، احساس خلاقیت و شجاعت شما افزایش پیدا می‌کند. همچنین استفاده از سایر وسایلی که نشانگر رشد، پویایی، شادی و فراوانی هستند روی میز کار توصیه می‌شود.

علاوه بر دریافت تاثیرات مثبت، تحقیقات نشان داده که رعایت اصول فنگ شویی عامل موثری در دفع آثار بد و مخرب روانی است. به‌عنوان مثال چیدن میز کار بر مبنای اصول فنگ‌شویی نقش موثری در کاهش استرس و خستگی افراد دارد. زمانی که فضا خالی از گرد و غبار باشد و عناصر غیرضروری از آن حذف شوند، می‌توانید میزکار سالم‌تر، تمیزتر و منظم‌تری داشته باشید. در این صورت، جریان چی در محل کار شما جاری می‌شود.

با توجه به این نکات می‌توان گفت که استفاده از اصول فنگ شویی در منزل و محل کار بسیار مفید است و می‌تواند در رسیدن به موفقیت شغلی به شما کمک کند.

 اصول فنگ شویی در چیدمان میز کار

حال که با مفهوم و قواعد فنگ‌شویی آشنا شدید، می‌توانید با رعایت موارد زیر، از اصول فنگ شویی در چیدمان میز کار خودتان هم استفاده کنید.

  • رنگ و جنس میز کار: اولین اصلی که در هنگام چیدن میز خودتان باید به آن توجه کنید، رنگ و جنس میز کار است که باید با اصول فنگ شویی هماهنگ باشد. به صورت کلی چوب‌های قهوه‌ای یکی از بهترین گزینه‌ها برای میز کار محسوب می‌شوند. این نوع میز به شما احساس ثبات و قدرت می‌دهد. همچنین از میزهای شیشه‌ای که شکننده هستند و انتقال دهنده انرژی منفی باید دوری کنید.
مطلب مرتبط  آشنایی با میز اداری ارگونومیک | مزایا و 7 ویژگی کلیدی

در خرید تجهیزات اداری و مبلمان با متریال ترکیبی، دقت کافی داشته باشید. میزهایی که با ترکیب فلز و چوب ساخته شده‌اند، در صورتی مطابق با اصول فنگ‌شویی هستند که دارای زوایای تیز و شکستگی‌های زیاد نباشند. استفاده از نقش و نمای چوب برای میزهای ام دی اف نیز یک نکته مثبت در راستای رعایت قوانین فنگ‌شویی است.

  • شکل میز کار: موضوع بعدی، شکل میز کار است که باید با جریان چی هم‌خوانی داشته باشد. بهتر است از انواع میز اداری دایره‌ای یا بیضی‌شکل استفاده کنید تا جریان چی بتواند به راحتی در اطراف میز کار شما حرکت کند. میزهای کاملا مستطیل یا مربع که لبه‌های تیز دارند مسدودکننده انرژی چی هستند و به همین خاطر باید تا جای ممکن از آن‌ها استفاده نکنید. اگر چاره‌ای ندارید و حتما باید از میزهای مستطیل استفاده کنید، از عناصر طبیعی بر روی میز و دیوار پشت آن حتما بهره ببرید.
  • جهت قرارگیری میز کار: در همین مقاله، موقعیت فرمانده را معرفی کردیم. معمولا توصیه می‌شود میز کار در موقعیت فرمانده قرار بگیرد اما برخی افراد ترجیح می‌دهند بسته به نوع فعالیت خودشان، جهت قرارگیری میز کار را تعیین کنند. برای مثال، اگر شغل شما نوآورانه و خلاقانه است، جهت شرق (چوب) برای شما مناسب است. اگر شغل شما مانند آشپزها با آتش سروکار دارد، جهت جنوب (آتش) برای شما مناسب است. اگر هم شغل شما با فلز سروکار دارد، مانند پزشک، آهنگر و…، جهت غرب (فلز) برای شما مناسب است.

ناگفته نماند که فنگ‌شویی به مرور زمان و با حاکم کردن اصول آن در محیط بر روی افراد اثر می‌گذارد و اگر قوانین را رعایت کردید، باید به انتظار احساس آثار مثبت فنگ‌شویی بنشینید.

  • چیدمان وسایل روی میز کار: نحوه چیدمان وسایل روی میز کار هم باید با توجه به نقش و تاثیر آن‌ها در فضای کار انجام شود. به صورت کلی باید در استفاده از وسایل غیرضروری اجتناب کنید و همیشه سعی کنید روی میز کار را عاری از گرد و غبار و نامرتبی نگه دارید. همچنین بهتر است از وسایلی مثل گل، انواع عکس‌های منظره، آینه، سنگ‌های مختلف و… که انرژی مثبت را جذب می‌کنند روی میز بهره ببرید.
مطلب مرتبط  مزایای استفاده از میز اداری مینیمال در محیط کار

شما می‌توانید برای خرید اکسسوری اداری موردنیاز میز کار خود، با استفاده از نظرات متخصصین معماری و دکوراسیون داخلی، یک خرید متناسب با اصول فنگ شویی داشته باشید.

  • استفاده از گیاهان و تصاویر مناسب: با توجه به نوع فعالیت و هدفی که دارید، بهتر است از انواع گیاه‌ها و تصاویر مرتبط استفاده کنید. گیاهان نشانگر رشد و پویایی هستند و انرژی چوب را به محل کار شما منتقل می‌کنند.

برای مثال بامبو شانس خوب را جذب می‌کند. تصاویر هم نشان‌دهنده آرزوها و اهداف شما هستند و باید بسته به جهت قرارگیری از آن‌ها استفاده شود. برای مثال از تصاویری مثل آتشفشان بهتر است در سمت جنوب که نشان دهنده آتش است و بیان‌گر احساس قدرت و شجاعت می‌باشد استفاده کنید. قرار دادن تصویر دریاچه و رودخانه در جهت شمال (آب) نیز نشانگر ثروت و فراوانی است.

خرید تجهیزات اداری | مبلمان اداری الوند

 جمع‌بندی

در این مقاله از وبلاگ الوند در مورد فنگ شویی میز کار و تاثیر آن روی عملکرد افراد مختلف صحبت کردیم. همچنین نحوه انتخاب میز کار، جهت قرارگیری آن، جنس و شکل میز کار براساس اصول فنگ شویی هم توضیح داده شد و گفتیم که استفاده از گیاهان و تصاویر مختلف می‌تواند تاثیر به‌سزایی روی فنگ شویی میز کار شما داشته باشد.

با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله، می‌توانید با رعایت اصول فنگ شویی در محل کار خودتان، انرژی مثبت را جذب کنید و تمرکز، کارایی و سلامت خودتان را هم افزایش دهید.

شما می‌توانید با دریافت مشاوره از متخصصین گروه مبلمان اداری الوند ، نه تنها میز کار، بلکه فضای دفتر کار خود را منطبق بر اصول فنگ شویی دیزاین کرده و بهترین تجهیزات اداری را برای فضای موردنظر خود تهیه کنید.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *