با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

مولفه‌های تاثیرگذار بر طراحی اتاق انتظار مطب

اتاق انتظار مطب جایی است که بیماران قبل از دیدن پزشک زمان خودشان را آن‌جا صرف می‌کنند. طراحی و دکوراسیون این فضا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باعث می‌شود که احساس رضایت و آرامش مراجعه کننده‌ها افزایش پیدا کند. در این مقاله از مجله الوند، قصد داریم در مورد طراحی اتاق انتظار مطب و نکات مهمی که برای طراحی آن باید رعایت شود صحبت کنیم.

انواع مطب‌های پزشکی  | مبلمان اداری الوند

انواع مطب‌های پزشکی

براساس تخصص پزشک و در نتیجه نوع مراجعین، طراحی داخلی مطب، نوع مبلمان مورد استفاده و کاربرد صندلی انتظار متفاوت است. اتاق انتظار مطب پزشک‌های مختلف نباید شبیه به هم باشند بلکه با توجه به تخصص پزشک موردنظر و نوع بیماران باید طراحی آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشد. برای مثال طراحی اتاق انتظار مطب کودکان با طراحی اتاق انتظار مطب روانپزشک یا پوست و مو متفاوت است. صرف‌نظر از تخصص پزشک، طراحی اتاق انتظار باید با نوع بیماری و حالات روحی بیماران نیز هم‌خوانی داشته باشد.

برای این منظور، می‌توان انواع مطب‌های پزشکی را در دسته‌های زیر تقسیم نمود تا طراحی‌های متفاوتی را برای آن‌ها در نظر گرفت. در ادامه همراه ماباشید که هر آنچه لازم است در طراحی اتاق مطب‌های گوناگون به آن توجه کرد را بررسی کنیم.

اتاق انتظار مطب کودکان

برای طراحی داخلی اتاق انتظار کودکان، باید یک فضای شاد و رنگی برای مراجعین خودتان فراهم کنید. استفاده از الگوهای کودکانه، فراهم کردن بازی‌های ساده، کتاب‌های تصویری و تلویزیون با برنامه‌های مناسب کودکان می‌تواند به آرامش بیشتر مراجعین کمک کند. علاوه بر این نباید استفاده از صندلی مناسب با قد کودکان، روشنایی مناسب و استفاده از رنگ‌های شاد و گرم را هم فراموش کرد. این موضوع باعث می‌شود که مراجعینی که اغلب کودک هستند، قبل از دیدن پزشک استرس کمتری داشته باشند.

اتاق انتظار مطب دندانپزشکی

معالجه دندان، یک عمل استرس‌زا برای افراد است. به همین دلیل اتاق انتظار دندانپزشک باید یک فضای روشن، شاد، تمیز و بهداشتی باشد تا بتواند تا جای ممکن ترس و استرس را از بیماران دور کند.

برای طراحی این نوع اتاق انتظار می‌توانید از رنگ‌هایی مثل آبی، سبز، بنفش و صورتی پاستیلی استفاده کنید که سرد و آرامش‌بخش هستند. علاوه بر این می‌توانید از تصاویر، پوسترها و بنرهای آموزشی نیز در اتاق انتظار مطب استفاده کنید. مبلمان مورد استفاده در اتاق انتظار مطب دندانپزشک باید تا جای ممکن راحت باشد و بتوانید نظافت آن را نیز به راحتی انجام دهید.

صندلی انتظار مدرن به همراه یک جلومبلی کاربردی و ساده می‌تواند گزینه مناسبی برای این فضا باشد. نورپردازی اتاق انتظار دندانپزشک هم باید متناسب با رنگ دیوارها باشد و تا جای ممکن از نور طبیعی استفاده کرد.

مطلب مرتبط  پارتیشن اداری متحرک چیست و چه کاربردی دارد؟

اتاق انتظار مطب پزشک عمومی

اتاق انتظار مطب پزشک باید فضایی گرم، دلپذیر و ساده باشد. در طراحی اتاق انتظار پزشک‌های عمومی می‌توانید از رنگ‌های گرم و صمیمی مثل قهوه‌ای، زرد، کرم و نارنجی استفاده کنید. مبلمانی که در اتاق‌های انتظار مطب عمومی استفاده می‌شود باید ساده، مقاوم و در تعداد زیاد باشد و بتوان به راحتی آن‌ها را جابه‌جا کرد. در این نوع اتاق انتظار هم استفاده از نور طبیعی اهمیت بالایی دارد و باعث می‌شود مدت زمان انتظار برای بیماران کوتاه‌تر به نظر برسد.

اتاق انتظار روانشناس

اتاق انتظار روانپزشک و روانشناس باید تا جای ممکن آرام و کاملا ساده باشد. در این نوع مطب استفاده از رنگ‌های ملایم مثل سبز پسته‌ای، زرد، صورتی و البته سفید می‌تواند تاثیر چشمگیری روی ایجاد احساس آرامش برای مراجعین داشته باشد. استفاده از مبلمان و صندلی انتظار راحت در کنار گل‌های تازه هم می‌تواند به ایجاد این احساس کمک نماید و نگرانی مراجعین را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

اتاق انتظار پزشک قلب

در اتاق انتظار پزشک قلب، ایجاد یک فضای آرام و امن برای بیماران ضروری است. در این مطب‌ها باید از رنگ‌های آرامش بخش و پاک مثل سفید، کرم، آبی و سبز استفاده کرد. وجود مبلمان راحتی بزرگ نیز باعث ایجاد یک محیط راحت خواهد شد و کمک می‌کند که بیمارها بیشتر به پزشک خود اعتماد کنند. جلوگیری از نفوذ صدای بیرون به داخل، در اتاق انتظار این مطب از اهمیت بالاتری برخوردار است.

تجهیزات اتاق انتظار مطب | مبلمان اداری الوند

نکات مهم برای طراحی اتاق انتظار مطب

همانطور که گفته شد، طراحی اتاق انتظار مطب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند تاثیر چشمگیری روی رضایت بیمار و تصویر حرفه‌ای پزشک داشته باشد.

اتاق انتظار جایی است که ممکن است بیماران ساعت‌ها داخل آن منتظر رسیدن نوبت خودشان باشند. به همین خاطر طراحی این اتاق باید آرامش‌بخش، سرگرم‌کننده و تا جای ممکن راحت باشد.

رعایت نکات زیر در طراحی داخلی اتاق انتظار مطب باعث ایجاد حس خوب در مراجعین خواهد شد.

  • رنگ‌بندی: رنگ‌های استفاده شده در طراحی اتاق انتظار مطب باید با تخصص پزشک و جمعیت هدف هماهنگ باشد. برای مثال در مطب‌های دندانپزشکی استفاده از رنگ‌های سفید، آبی و سبز توصیه می‌شود چرا که انتقال دهنده احساس تمیزی، آرامش و سلامت هستند.

برای مطب پزشک اطفال توصیه می‌شود از رنگ‌های شادتر مثل قرمز، نارنجی و زرد استفاده کنید تا در مراجعین خودتان احساس شادابی، اعتماد و امید ایجاد کنید. به دلیل ایجاد احساس غم، ترس و نا‌امیدی توصیه می‌شود از رنگ‌های تیره و سرد به صورت کلی استفاده نکنید.

  • نورپردازی: در مطب‌های پزشکی نورپردازی مناسب نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چون نور به صورت مستقیم روی خلق و خوی بیماران تاثیرگذار است.
مطلب مرتبط  شناخت اصول طراحی دفتر کار و نکات کلیدی که در مورد آن باید بدانید

معمولا توصیه می‌شود که از نور طبیعی به عنوان نور اصلی محیط استفاده شود و با فراهم‌کردن پنجره‌های مناسب، اجازه داده شود نور طبیعی وارد محیط گردد. در صورتی که به نور طبیعی دسترسی ندارید با استفاده از نورهای مصنوعی با رنگ‌ و شدت مناسب می‌توانید تا حدودی نور طبیعی را شبیه‌سازی کنید تا مراجعین شما در حین نشستن داخل مطب احساس آرامش بیشتری داشته باشند.

  • فضای کافی: اتاق انتظار مطب باید فضای کافی برای نشستن و حرکت بیماران و همراهان آن‌ها را فراهم کند. در صورتی که اتاق انتظار تنگ و شلوغ باشد، بیماران احساس راحتی نمی‌کنند. این نکته باعث می‌شود که استرس آن‌ها نیز افزایش پیدا کند.

تعداد صندلی‌ها و مبلمان انتظار باید با توجه به ظرفیت اتاق و تعداد مراجعین تعیین گردد. همچنین باید فضای کافی برای رفت و آمد مراجعین نیز وجود داشته باشد.

  • چیدمان مناسب: چیدمان صندلی‌ها و مبلمان انتظار باید در اتاق انتظار مطب تا جای ممکن به شکلی باشد که تضمین‌کننده حریم شخصی و احترام به بیمار باشد. برای مثال صندلی‌های انتظار نباید خیلی نزدیک به میز منشی یا ورودی اتاق پزشک باشد چرا که صحبت‌های دیگر بیماران با منشی یا پزشک قابل شنیدن است.

همچنین بهتر است صندلی‌ها رو به پنجره‌های نورگیر یا منابع نوری دیگر قرار نگیرند تا چشم مراجعین خسته نشود. بهتر است در صورت وجود فضای کافی، صندلی‌ها با فاصله از یکدیگر قرار داده شوند تا مراجعین احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

  • هماهنگی با جمعیت هدف: علاوه بر نکات ذکر شده، طراحی مطب باید با جمعیت هدف پزشک و نیازها و علایق آن‌ها سازگار باشد. برای مثال طراحی مطب اطفال با طراحی مطب سالمندان یا طراحی مطب پزشک زنان با طراحی مطب پزشک مردان کاملا متفاوت است. شما باید در هنگام طراحی به رده سنی، جنسیت مراجعین، فرهنگ، سلامت روانی و جسمی بیمار توجه کنید و فضای مناسب را برای رفع نگرانی‌های مراجعین خودتان فراهم آورید.

ويژگی‌های مبلمان مناسب اتاق انتظار مطب

در مقاله راهنمای خرید صندلی انتظار ، به صورت مفصل اطلاعاتی را به‌منظور کمک به شما در هنگام تهیه صندلی انتظار ارائه داده‌ایم اما در ادامه، مختصرا ویژگی‌های یک مبلمان خوب برای مطب را ذکر می‌کنیم.

مطلب مرتبط  نقش مبلمان اداری در دکوراسیون اداری دفتر کار | 8 نقش ویژه

راحتی

مهم‌ترین ویژگی صندلی انتظار که باید به آن توجه کنید، راحتی آن است. راحتی یک صندلی به عوامل مختلفی مثل شکل، سایز صندلی، جنس بدنه، فوم و فنر به کار رفته، نوع پشتی و دسته صندلی بستگی دارد. صندلی انتظار مطب باید به شکلی طراحی شود که حمایت لازم را برای پشت، کمر و پاهای مراجعین فراهم کند و هیچگونه فشاری به قسمت‌های بدن آن‌ها وارد نکند.

زیبایی و سبک کلی طراحی

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یک صندلی انتظار، طراحی و زیبایی آن است. زیبایی صندلی به عوامل مختلفی از جمله رنگ، سبک، جنس و فرم صندلی بستگی دارد. طراحی صندلی انتظار باید به شکلی باشد که با فضای کلی، تخصص پزشک، ویژگی مراجعین و البته سلیقه خود شما هماهنگ باشد و یک احساس رضایت و شادابی را در مراجعین ایجاد نماید. همچنین باید به تنوع و تعادل رنگ‌ها نیز توجه کنید و از تکرار و تضاد زیاد جلوگیری نمایید.

نگهداری آسان

مبلمان و صندلی انتظار باید قابل شست‌و‌شو باشند و بتوانید در صورت کثیف‌شدن، به راحتی آن‌ها را تمیز کنید. همچنین اجزای مختلف آن باید به راحتی قابل تعویض باشند تا در صورت خرابی هر کدام از قسمت‌های صندلی بتوانید به راحتی همان قطعه را تعویض کنید. قابلیت جابه‌جایی راحت نیز یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود نگه‌داری صندلی به خوبی انجام شود.

سادگی و کارآمدی

ویژگی دیگری که در زمان خرید صندلی انتظار مدرن باید به آن توجه کنید، سادگی و کارآمدی صندلی است. صندلی باید با فضای کلی مطب شما هم‌خوانی داشته باشد و حس نامنظم بودن را به مراجعین منتقل نکند.

ويژگی‌های مبلمان مناسب اتاق انتظار | مبلمان اداری الوند

جمع‌بندی

طراحی اتاق انتظار مطب باید با توجه به نوع تخصص پزشک و مراجعین آن انجام شد. برای مثال پزشک روانشناس باید یک فضای آرام و دلپذیر را برای مراجعین خود تهیه کند اما بیمارانی که به پزشک کودکان مراجعه می‌کنند معمولا فضاهای شاد و پرانرژی را ترجیح می‌دهند.

طراحی اتاق انتظار مطب یک عامل بسیار مهم در جذب رضایت بیمار است و در صورت طراحی مناسب می‌تواند به شکل قابل توجهی رضایت مراجعین را افزایش دهد.

شرکت مبلمان اداری الوند با عرضه انواع مبل و صندلی انتظار مطب و هم‌چنین توانایی طراحی فضاهای مختلف، همراه پزشکان محترم در تمامی مراحل طراحی و تجهیز مطب آنها است.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *