با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

چرا شناخت روانشناسی رنگ دفتر کار اهمیت دارد؟

تحقیقات بسیاری در حوزه روانشناسی رنگ‌ها و تأثیر آن بر افراد صورت گرفته است که بخشی از آن به روانشناسی رنگ دفتر کار اختصاص دارد. رنگ‌ها تأثیری بیش از آنچه تصور می‌کنیم بر زندگی ما دارند. استفاده از ترکیب رنگ‌های مناسب می‌تواند تأثیر مثبتی روی حالات روحی و سلامتی افراد بگذارد؛ این تأثیر تا حدی است که شما می‌توانید با انتخاب یک رنگ مناسب، روحیه‌ای شاد و قوی برای کارمندانتان فراهم کنید تا راندمان کاری خود را افزایش دهید و حتی با این انتخاب به‌ظاهر کم‌اهمیت، مشتریان بیشتری را جذب کنید. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد روانشناسی رنگ محیط اداری تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

روانشناسی رنگ دفتر کار | مبلمان اداری الوند

دلایل اهمیت علم روانشناسی رنگ‌ها

Color Psychology یا روانشناسی رنگ‌ها علمی است که به مطالعه و بررسی رنگ‌ها و تأثیر آن بر رفتار، ذهن و جسم انسان‌ها می‌پردازد. کارهای تئوری و تجربی که در این حوزه صورت گرفته است از تأثیر عمیق رنگ‌ها بر عملکرد روانی انسان‌ها سخن می‌گوید. این تأثیر به حدی است که حتی در تصمیمات روزمره ما دخالت می‌کند؛ برای مثال می‌تواند ما را ترغیب کند تا برندی را به دیگر برندها ترجیح دهیم یا به خاطر رنگ یک لباس، تصمیم به خرید آن داشته باشیم.

زمانی شما می‌توانید یک مشتری را ترغیب به استفاده از خدمات یا محصولاتتان کنید که احساسات او را در این زمینه درگیر نمایید و تأثیر رنگ‌ها تا اندازه‌ای است که با کمک آن‌ها می‌توانید احساسات افراد را برانگیخته کنید. اهمیت بالای این حوزه علمی، باعث شده است که ما شاهد راه یافتن آن به بخش‌های مختلف شرکت‌های مهندسی، استارتاپ‌ها، پزشکی و موارد بسیار دیگر باشیم. اگر قصد راه‌اندازی یک کسب و کار جدید را دارید یا می‌خواهید محیط کار خود را بازسازی کنید تا تأثیر مثبتی در راندمان کاری و موفقیتتان داشته باشد، لازم است تا با اصول مرتبط با روانشناسی رنگ دفتر کار آشنا شوید. در ادامه، این اصول را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

مطلب مرتبط  اهمیت شگفت‌انگیز در نورپردازی دفتر کار

بررسی تأثیر انتخاب هر رنگ در محیط کاری به لحاظ روانشناسی

با توجه به اینکه چه نوع کسب‌وکاری دارید و می‌خواهید کارمندانتان چه نوع عملکردی از خود نشان دهند، باید مناسب‌ترین رنگ را برای دفتر کارتان انتخاب کنید. برای مثال آیا به دنبال افرادی خلاق با ایده‌های نوآورانه هستید یا قصد دارید تعامل و همکاری بین کارمندانتان را بالا ببرید؟ یا اینکه به دنبال خلق محیطی لوکس و لاکچری هستید؟ شما با شناخت روانشناسی رنگ محیط اداری می‌توانید متناسب با حالات روحی کارمندان و مشتریان خود، بهترین فضای ممکن را خلق کنید. در ادامه از تأثیر رنگ‌ها در هر محیط کاری صحبت خواهیم کرد:

  • آبی

با کمک طیف‌های مختلف رنگ آبی می‌توان احساسات مختلفی را برانگیخته کرد. برای مثال آبی نیلوفری یا فیروزه‌ای پر از حس آرامش و تازگی است؛ در حالی که آبی سورمه‌ای، غم و اندوه را در افراد بالا می‌برد. در شرکت‌هایی که کارهای سخت انجام می‌دهند با کمک رنگ آبی آسمانی می‌توان حس آرامش و خلاقیت را در کارمندان بالا برد و کاری کرد تا آن‌ها به تمرکز بیشتری برای انجام فعالیت‌های تکراری دست پیدا کنند.

  • قرمز

رنگ قرمز بر انتخاب‌های جسورانه دلالت دارد که در بهبود جریان خون و بالا بردن ضربان قلب تأثیر چشمگیری می‌گذارد. از این رو برای کارهایی که نیازمند فعالیت‌های فیزیکی هستند، رنگ قرمز انتخاب هوشمندانه‌ای است. با کمک این رنگ می‌توان هوشیاری ذهنی، هیجان و عملکرد افراد را بالا برد. علاوه بر این، با کمک این رنگ می‌توان حس تعامل و گفتگو را در کارهای مشارکتی افزایش داد. البته توجه کنید که استفاده افراطی از رنگ قرمز روحیه پرخاشگری و رقابت‌طلبانه را در افراد بالا می‌برد. اگر به دنبال یک سبک دکوراسیون اداری مدرن هستید و قصد دارید تا از رنگ قرمز استفاده کنید، می‌توانید از ترکیب آن با رنگ‌های خنثی کمک بگیرید.

  • سبز

برای رسیدن به یک محیط کاری آرام و به دور از استرس، رنگ سبز بهترین گزینه است. در دفاتری که مبادله پول و خرید و فروش بیشتر صورت می‌گیرد با کمک این رنگ هماهنگ با طبیعت، می‌توان اطمینان لازم را در مشتریان ایجاد نمود. از طریق ایده‌های خلاقانه رنگ سبز در محیط‌های کاری مانند استفاده از گیاهان نیز می‌توان به افزایش حس تازگی و طراوت همراه با آرامش در وجود کارمندان کمک کرد.

  • زرد

اگر به‌ دنبال بالا بردن تمرکز هستید، استفاده از رنگ زرد مناسب خواهد بود؛ این رنگ بهعنوان رنگ حافظه نیز شناخته می‌شود. رنگ زرد با حس شادی و نور خورشید ارتباط عمیقی دارد و بر کسب اطلاعات و یادگیری افراد تأثیر مثبتی می‌گذارد. البته استفاده بیش از حد این رنگ حس عصبانیت، ناامیدی، درگیری و نزاع را در افراد بالا می‌برد.

  • خاکستری

زمانی که قصد خلق فضایی خنثی را داشته باشید، استفاده از رنگ‌های خاکستری، بژ یا سفید جزو بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شوند. تحقیقات مربوط به روانشناسی رنگ دفتر کار نشان داده است که در محیط‌های کاری با رنگ خنثی، اغلب کارمندان اعتمادبه نفس پایینی دارند و در یک فضایی دلگیر با سطح انرژی پایین فعالیت‌های کاری خود را انجام می‌دهند.

  • نارنجی

رنگ نارنجی تعادلی از خواص رنگ قرمز و زرد را ارائه می‌دهد. این رنگ جذابیت، گرما و نشاط را در محیط‌های اداری ایجاد می‌کند و اغلب در اتاق‌های استراحت و غذاخوری به کار گرفته می‌شود. البته توصیه ما این است که این رنگ را با رنگ‌های دیگر ترکیب کنید؛ زیرا به کار گرفتن بیشاز حد رنگ نارنجی، سطح خلاقیت کارمندان را کاهش می‌دهد.

  • بنفش

اگر به دنبال خلاقیت و افزایش تمرکز هستید و از طرفی تجمل و ظرافت‌های کاری نیز برایتان اهمیت دارد، رنگ بنفش تیره بهترین گزینه است و برای ارتباط با مشتریان سطح بالا انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. استفاده از رنگ بنفش روشن نیز برای القای حس آرام‌بخشی قدرتمندش، توصیه می‌شود. در هنگام خرید مبلمان اداری حتماً به این رنگ توجه کنید.

مطلب مرتبط  چند نکته در انتخاب متریال و رنگ میز اداری

انتخاب بهترین رنگ دفتر کار از دید روانشناسی

تا این قسمت از بحث روانشناسی رنگ دفتر کار متوجه شدیم که رنگ‌ها تا چه اندازه در روحیه کارمندان، خلق و خو و حتی راندمان کاری آن‌ها تأثیرگذار هستند. اگر بر اساس آنچه گفته شد، هنوز هم در مورد انتخاب رنگ فضای کاری خود تردید دارید و به دنبال رنگی مناسب می‌گردید، توصیه می‌کنیم تا نکات زیر را برای انتخاب بهترین رنگ دفتر کار از دید روانشناسی در نظر بگیرید:

  • برای کارمندانی که لازم است ساعت‌های زیادی مشغول به کار باشند، استفاده از رنگ سبز به دلیل خاصیت آرامش‌بخشی که دارد، بهترین گزینه ممکن در روانشناسی رنگ دفتر کار است.
  • برای محیط‌های نیازمند به تمرکز بالا، سبز تیره با ایجاد تعادل، هماهنگی و جسارت، انتخاب مناسبی است.
  • استفاده از رنگ سفید در اتاق‌های کاری کوچک، باعث بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا می‌شود.
  • اضافه کردن رنگ صورتی به اتاق‌هایی که درجه رسمیت پایینی دارند، به افزودن جذابیت کمک می‌کند.
  • برای برانگیختن خلاقیت و ایجاد حس خوش‌بینی، حتماً از رنگ زرد کمک بگیرید.
  • در اتاق‌هایی که محل برگزاری جلسات طوفان فکری و خلاقانه هستند، طیف رنگی بنفش به‌ عنوان کاغذ دیواری محیط اداری یک محرک قوی عمل می‌کند.
  • ترکیب رنگ قرمز با رنگ‌های دیگر برای داشتن مکالمات پرشور و هیجان‌انگیز از دیگر نکاتی است که در مبحث روانشناسی رنگ محیط اداری می‌توانید در نظر بگیرید.

روانشناسی رنگ دفتر کار | مبلمان اداری الوند

سخن آخر

رنگ‌ها می‌توانند بر اساس افراد مختلف، تأثیرهای متفاوتی داشته باشند؛ از این رو با توجه به نوع کسب‌وکاری که دارید، لازم است به سراغ بهترین گزینه ممکن بروید. شاید با خودتان فکر کنید تنها باید یک رنگ زیبا را انتخاب کنید و در نظر گرفتن پارامترهای دیگر مهم نیست؛ اما به دلیل تأثیر زیاد رنگ‌ها بر میزان راندمان کاری و روحیه کارمندان مانند کتابخانه اداری مدیریتی ، باید انتخابی با تفکر و پیروی از اصول روانشناسی رنگ دفتر کار داشته باشید.

مطلب مرتبط  راهنمای جامع خرید میز مدیریت 1403

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *