با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

چرم مصنوعی چیست؟ شناخت 3 مورد از انواع چرم مصنوعی

در جواب به سوال چرم مصنوعی چیست؟ باید گفته که چرم مصنوعی یک نوع چرم صنعتی است که با چسباندن مواد مصنوعی به پارچه طبیعی تولید می‌شود و ظاهری شبیه به چرم طبیعی دارد. این نوع چرم به عنوان یک جایگزین مناسب برای چرم حیوانی یا همان طبیعی شناخته می‌شود.

ویژگی‌های چرم مصنوعی | مبلمان اداری الوند

ویژگی‌های چرم مصنوعی

چرم مصنوعی مانند چرم واقعی، نرم و در مقابل نفوذ آب مقاوم است. به همین خاطر به ندرت لکه‌دار می‌شود و در صورت لکه‌دار شدن، پاک کردن آن اصلا سخت نیست. با وجود این‌که چرم مصنوعی نسبت به چرم واقعی مقاومت کمتری دارد، آسیب‌پذیری آن در برابر خراش و بریدگی نیز کمتر است و به همین دلیل، یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در صنایع مبلمان و دکوراسیون به شمار می‌رود.

از چرم مصنوعی می‌توان در صنایعی مثل تولید کیف، کفش، لباس و همچنین تولید انواع مبلمان به خصوص صندلی اداری، مبل اداری و… استفاده کرد. این نوع چرم معمولا با هزینه بسیار کمتری نسبت به چرم طبیعی تولید می‌شود و استفاده از آن نیز در مقایسه با چرم طبیعی آسان‌تر است. البته چرم مصنوعی در مقایسه با چرم طبیعی مقاومت کمتری دارد و می‌تواند به راحتی آسیب ببیند. همچنین استفاده از این نوع چرم، برای محیط زیست مناسب نیست.

معمولا خیلی از تولیدکننده‌های چرم مصنوعی، آن را همرنگ با چرم طبیعی تولید می‌کنند اما می‌توان این نوع چرم را با رنگ‌های متنوعی تولید کرد. به همین دلیل برخی از تولیدکننده‌های کیف و کفش برای تولید محصولات خودشان از رنگ‌هایی مثل زرد، سبز، بنفش و یا حتی آبی استفاده می‌کنند تا محصولاتی با تنوع رنگی بالا به بازار عرضه کنند. از آنجایی که چرم مصنوعی هم مثل چرم طبیعی قابلیت بالایی در حفظ گرمای بدن دارد، از این محصول برای تولید کاپشن و کت نیز استفاده می‌شود.

حال که با چرم مصنوعی بیشتر آشنا شدیم، بهتر است بدانیم تفاوت چرم‌های دیگر با چرم مصنوعی چیست؟ در جواب باید گفت که تفاوت چرم مصنوعی با چرم طبیعی در نگاه اول مشخص نیست و حتی افراد متخصص در صنایع پوشاک، فقط با لمس و بو کشیدن می‌توانند چرم طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص دهند. چرم مصنوعی در زمان لمس احساسی مثل پلاستیک به شما منتقل می‌کند؛ متداول‎ترین روش تشخیص چرم همین روش است.

مطلب مرتبط  معرفی انواع شیشه در پارتیشن و کاربردهایشان

تاریخچه چرم مصنوعی

یکی از اولین انواع چرم مصنوعی، Presstoff نام داشت. این نوع چرم هنوز هم در حال تولید است و در خیلی از محصولات به کار می‌رود. Presstoff در آلمان اختراع شد و از آنجایی که در دوران جنگ‌های جهانی، چرم طبیعی نایاب بود، استفاده از آن رونق گرفت. البته تولید Presstoff در خارج از آلمان خیلی مورد استقبال واقع نشد و خیلی از مصرف کننده‌ها نیز تشخیص می‌دادند از انواع دیگر چرم که کیفیت بهتری داشتند استفاده کنند.

اولین بار که یکی از انواع چرم مصنوعی در سراسر جهان به صورت فراگیر مورد استفاده قرار گرفت، به سال ۱۹۲۰ و پس از تولید یک نوع چرم مصنوعی به نام ناوگاهاید (Naugahyde) بر‌می‌گردد. این نوع چرم حاصل سال‌ها تحقیق مهندسین شرکت لاستیک‌ ایالات متحده بود. این چرم ابتدا در محصولاتی مثل کیف دستی مورد استفاده قرار گرفت. تا چندین سال از اسم ناوگاهاید به عنوان یک مترادف برای چرم مصنوعی استفاده می‌شد و در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ میلادی، بسیاری از صنایع در کاربری‌های مختلفی از ناوگاهاید بهره می‌گرفتند.

خیلی از محققین هم عقیده دارند که استفاده از انواع چرم مصنوعی به قرن ۱۵ میلادی و کشور چین بر‌می‌گردد. اما شواهد کافی برای اثبات استفاده گسترده از چرم مصنوعی در آن زمان وجود ندارد.

تولید چرم مصنوعی پس از تولید پلاستیک پتروشیمی بود که رونق گرفت و قبل از آن عملا هیچ سابقه‌ای از تولید یا استفاده گسترده از چرم مصنوعی وجود ندارد. پس از تولید ناوگاهاید، چندین شرکت دیگر نیز به تولید چرم مصنوعی روی آوردند. با اینکه تا اواخر قرن ۱۹ میلادی هنوز هم به عقیده تولید‌کننده‌ها، ناوگاهاید یکی از معروف‌ترین برندهای چرم مصنوعی به شمار می‌رفت اما در قرن ۲۰ استفاده از آن کمتر شد و برندهای دیگر جایگزینش شدند.

همچنین برای آشنایی با کاربرد چرم مصنوعی در مبلمان اداری این مقاله رو حتما مطالعه کنید.

تاریخچه چرم مصنوعی | مبلمان اداری الوند

آشنایی با انواع چرم مصنوعی

انواع مختلفی از چرم‌های مصنوعی مثل سیلیکون، پلی‌اورتان، وینیل و… در بازار وجود دارد که هر کدام در زمینه‌های مختلفی مثل تولید پوشاک، تولید مبلمان و اثاثیه منزل، تولید روکش، کاور و… کاربرد دارند.

مطلب مرتبط  دلیل اهمیت انتخاب مبلمان اداری با کیفیت

کاربرد چرم مصنوعی تولید شده با هرکدام از این متریال‌ها متفاوت است؛ برای مثال چرم PU یا پلی‌اورتان، نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر است و قابلیت تنفس بالاتری هم دارد. به همین دلیل از آن برای تولید پوشاک یا مبلمان استفاده می‌شود. چرم وینیل به اندازه چرم پلی‌اورتان قابلیت تنفس ندارد اما برای محصولاتی مثل جلد کتاب و محفظه محصولات الکترونیکی که باید ضدآب باشند مناسب است. سیلیکون هم مزایای هر دو نوع چرم پلی‌اورتان و وینیل را دارد و به همین خاطر برای کاربری‌های مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد.

1-   چرم مصنوعی وینیل (Vynil)

چرم مصنوعی وینیل از ترکیب دو نوع ماده مصنوعی ساخته شده است. الیاف این نوع چرم از جنس الیاف پلی‌استر هستند و روی آن نیز یک لایه پلی‌وینیل کلراید یا PVC به همراه پلاستی‌سایزر یا پلاستیک اسید قرار می‌گیرد. وینیل به هیچگونه ماده نگهدارنده یا واکسی نیاز ندارد اما در صورتی که آن را در معرض نور آفتاب قرار دهید به شدت داغ خواهد شد. همچنین چرم مصنوعی وینیل در طولانی مدت دچار ترک‌خوردگی می‌شود.

2-   چرم مصنوعی پلی‌اورتان (PU)

چرم PU از ترکیب پارچه‌هایی مثل کتان، پلی‌استر یا چرم خرد شده با پلیمر انعطاف‌پذیر تولید می‌شود سپس با استفاده از مواد مختلف تلاش می‌شود تا این نوع چرم بیشتر شبیه به چرم حیوانی به نظر برسد.

چرم پلی‌اورتان از لحاظ ظاهری و همینطور از لحاظ لمس، بیشترین شباهت را با چرم طبیعی دارد. این نوع چرم در زمان دوختن مثل چرم واقعی دچار چین‌خوردگی خواهد شد که ظاهر بسیار زیبایی به آن می‌بخشد. از آنجایی که هیچگونه پلاستی‌سایزری هم در تولید این نوع چرم استفاده نمی‌شود، خبری از پوسته شدن یا شکسته شدن هم نیست و می‌توانید سالیان سال با خیال راحت از آن استفاده کنید.

چرم PU نسبت به چرم طبیعی ارزان‌تر است اما هزینه‌های تولیدش از چرم مصنوعی وینیل بیشتر است، به همین خاطر بیشتر برای تولید پوشاک از آن استفاده می‌شود.

مطلب مرتبط  میز اداری شرکتی و نکاتی برای بهترین انتخاب

3-   چرم مصنوعی سیلیکون

سیلیکون یکی از جدیدترین انواع چرم مصنوعی است. برخلاف PU یا PVC، سیلیکون یک پلیمر ارگانیک محسوب می‌شود. تولید چرم سیلیکون نسبت به دیگر چرم‌های مصنوعی آسیب کمتری به محیط زیست می‌رساند به همین خاطر دوست‌داران محیط زیست علاقه بیشتری به آن دارند.

مهم‌ترین کاربردهای چرم مصنوعی چیست؟

چرم مصنوعی مهم‌ترین جایگزین چرم طبیعی است و به همین دلیل، در تمامی بخش‌هایی که از چرم طبیعی استفاده می‌شود، می‌توان از چرم مصنوعی هم استفاده کرد. برای مثال، استفاده از چرم مصنوعی برای رویه مبل، متداول‌ترین کاربرد چرم مصنوعی در مبلمان است. در تولید انواع مبلمان اداری یا خانگی معمولا از چرم مصنوعی استفاده .

در سال‌های اخیر، چرم مصنوعی در انواع مبل اداری کلاسیک بیشتر به چشم می‌خورد. همچنین در تولید انواع صندلی کارشناسی کلاسیک نیز می‌توان از چرم مصنوعی بهره برد. حتی در برخی میزهای اداری کلاسیک نیز، طراحان دست به لمسه‌کوبی با چرم مصنوعی می‌زنند تا حال و هوای کلی ست مبلمان اداری، یکسان شود.

در دنیای پوشاک نیز از چرم مصنوعی برای تولید انواع کیف دستی، کفش، چکمه، دستکش و حتی انواع کلاه‌ها استفاده می‌شود. همچنین از این نوع چرم برای تولید کاپشن و کت نیز استفاده می‌شود اما مقاومت آن در برابر سرما نسبت به چرم واقعی کمتر است. بند ساعت، قاب گوشی و… نیز برخی دیگر از کاربردهای چرم مصنوعی در صنعت پوشاک است.

کاربردهای چرم مصنوعی | مبلمان اداری الوند

جمع‌بندی

در میان انواع متریال صندلی اداری که برای رویه صندلی استفاده می‌شود، چرم مصنوعی طرفداران زیادی دارد. چرم مصنوعی، نمایی کلاسیک به محصول می‌بخشد و بنابراین، بسیاری از افرادی که به دنبال ایجاد سبک دکوراسیون کلاسیک در فضای کار خود هستند، قطعا صندلی یا مبل اداری با چرم مصنوعی را انتخاب می‌کنند.

باید توجه داشت که چرم مصنوعی، تعریق را تا حدودی افزایش می‌دهد. بنابراین در محلی که از صندلی با چرم مصنوعی استفاده می‌شود، نیاز به وجود تهویه مناسب است.

اگر قصد خرید مبلمان اداری کلاسیک با رویه چرم مصنوعی را دارید، شرکت الوند محصولات برترین تولیدکننده‌های ایرانی را در اختیار شما می‌گذارد.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *