با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

راهنمای انتخاب و خرید صندلی آزمایشگاهی

صندلی‌ها بسته به کاربردشان، دارای تنوع بسیار گسترده‌ای هستند و در طرح‌ها و مدل‌های مختلف ساخته می‌شوند. در محیط‌های مختلف مانند محیط‌های اداری، کتابخانه‌ها، آزمایشگاه و … از صندلی‌های مخصوصی استفاده می‌شود تا از بروز آسیب‌های مختلف به‌ صورت کامل جلوگیری شود. آزمایشگاه یکی از مکان‌هایی است که حجم کار در آن بسیار زیاد بوده و نیاز به رعایت نکات ایمنی دارد. در همین راستا باید به سراغ انتخاب صندلی آزمایشگاهی مناسب بروید که از بروز کمردرد و آسیب‌های این‌چنینی، به‌ صورت کامل جلوگیری کند. در ادامه به ‌صورت کامل به راهنمای خرید صندلی آزمایشگاهی می‌پردازیم تا شما بتوانید انتخاب مناسبی در این زمینه داشته باشید.

خرید صندلی ازمایشگاهی | مبلمان اداری الوند

صندلی آزمایشگاهی چیست؟

در محیط‌های آزمایشگاهی لوازم و تجهیزات مختلفی وجود دارند. به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین لوازم و تجهیزات در این زمینه، می‌توان به صندلی آزمایشگاهی اشاره کرد. معمولا در محیط‌های آزمایشگاهی و حجم بالای کار، نیاز به صندلی‌های ارگونومیک و مناسب احساس می‌شود. از همین رو، در این محیط‌ها از صندلی آزمایشگاه یا تابوره آزمایشگاهی استفاده می‌شود که فرد بتواند به ‌راحتی به انجام وظایف خود بپردازد.

این صندلی‌ها اغلب در مطب پزشکان، بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. کار کردن در این محیط‌ها معمولا با حساسیت زیادی همراه بوده و به‌ طور مستقیم با جان انسان‌ها در ارتباط است. پس افراد نیاز به چنین صندلی‌هایی دارند تا بتوانند به درستی به وظایف خود عمل کنند.

از مشخصه‌های اصلی این صندلی‌ها که باعث تفاوت آن با مدل‌های دیگر صندلی چرخان می‌شود، می‌توان به جک‌های به‌ کار رفته در ساخت آن‌ها اشاره کرد. در صندلی آزمایشگاهی از جک بلند سایز 21 استفاده ‌شده که قابلیت تنظیم ارتفاع دارد و کمک می‌کند که ارتفاع صندلی تا 75 سانتی‌متر ارتقا یابد.

وجود رکاب برای قرار گرفتن پاها در این صندلی‌ها از اصول ارگونومیک بوده که از آویزان ماندن پاها جلوگیری می‌کند. در همین راستا، فرد با قرار دادن پاهایش بر روی این رکاب، احساس امنیت و راحتی بیشتری خواهد کرد. طبق راهنمای خرید صندلی آزمایشگاهی، باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که این صندلی‌ها در دو نوع چرخان و ثابت طراحی و تولید می‌شوند تا هر فرد بسته به نیاز و کاربردی که مدنظر دارد، بتواند صندلی مناسب خود را تهیه‌ کرده و از آن استفاده کند.

کاربرد صندلی آزمایشگاهی

با توضیحات ارائه ‌شده در قسمت قبلی، به ‌صورت کامل با ساختار صندلی آزمایشگاهی آشنا شدید تا بتوانید به انتخاب صندلی آزمایشگاهی مناسب از بین صندلی‌های متنوع بپردازید. در اینجا نوبت به بررسی کاربردهای مختلف صندلی آزمایشگاهی می‌رسد.

مطلب مرتبط  اهمیت انتخاب صندلی کارمندی مناسب برای کارمندان

آزمایشگاه و مراکز تحقیقاتی

همان‌طور که از عنوان این صندلی‌ها مشخص است، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای آن‌ها مربوط به آزمایشگاه‌های مختلف می‌شود. معمولا در انواع آزمایشگاه‌ها، از محیط‌های طبی گرفته تا مراکز تحقیقاتی، از این صندلی‌ها استفاده می‌کنند تا تکنسین‌ها و محققان، به‌ راحتی بتوانند فعالیت‌های خود را انجام دهند. این صندلی‌ها، هیچ‌گونه محدودیتی برای فعالیت‌های فیزیکی فرد به دنبال ندارند و باعث می‌شوند تا شخص بتواند فعالیت‌های خود را به‌ مراتب راحت‌تر از سایر مواقع انجام دهد.

مطب پزشکان و دندانپزشکان

از دیگر کاربردهای این صندلی‌ها می‌توان به مطب پزشکان اشاره کرد. پزشکان در حیطه‌ها و تخصص‌های گوناگون نیز از این صندلی‌ها استفاده می‌کنند. معمولا در این مکان‌ها شاهد مدل‌های چرخان صندلی آزمایشگاهی هستیم که باعث می‌شوند تا پزشک به ‌راحتی پشت میز خود، حرکت کرده و جابه‌جا شود. در برخی مواقع، از صندلی آزمایشگاهی به ‌عنوان صندلی بیمار نیز در این محیط‌ها استفاده می‌شود.

محیط‌های بیمارستانی

محیط‌های بیمارستانی نیز از دیگر مکان‌هایی هستند که از صندلی‌های آزمایشگاهی در آن‌ها استفاده می‌شود. بیمارستان‌ها بخش‌های متعدد و متنوعی دارند که در هرکدام از آن‌ها، مدل‌های مختلفی از صندلی استفاده شده است. صندلی آزمایشگاهی به‌ عنوان یکی از صندلی‌های پرکاربرد در این بخش‌ها شناخته می‌شود. ویژگی‌های فوق‌العاده این صندلی، مانند ارتفاع بلند آن، نشیمن نرم و پشتی منعطف، باعث شده است که کاربرد آن‌ها به‌ مراتب بیشتر از قبل شود.

ویژگی‌های صندلی آزمایشگاهی

در این قسمت از راهنمای خرید صندلی آزمایشگاهی، نوبت به معرفی ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نوع از صندلی می‌رسد. برای اینکه بتوانید به انتخاب صندلی آزمایشگاهی باکیفیت بپردازید، لازم است تا در وهله اول به ‌صورت کامل با ویژگی این مدل صندلی‌ها آشنا شوید.

ارتفاع صندلی

در بخش معرفی ویژگی‌های صندلی آزمایشگاه، ابتدا به بررسی ارتفاع صندلی می‌پردازیم. صندلی‌های آزمایشگاهی نیز مانند سایر صندلی‌ها در ارتفاع‌های متنوعی ساخته می‌شوند تا برای افراد با قدهای مختلف، مناسب باشند. ارتفاع صندلی تا حد زیادی به میز کار ارتباط دارد. هنگام انتخاب صندلی مناسب، ابتدا باید به ارتفاع میز کار خود توجه داشته باشید و به سراغ گزینه‌ای بروید که بیشترین میزان سازگاری را داشته باشد. چنانچه میز شما 90 سانتی‌متر ارتفاع دارد، توصیه می‌کنیم که به سراغ یک صندلی 65 تا 70 سانتی بروید تا بتوانید بدون آسیب‌های جسمانی و به‌ راحتی، فعالیت‌های خود را انجام دهید.

مطلب مرتبط  آشنایی با انواع صندلی اداری بدون چرخ | کاربردها، مزایا و معایب

در صورتی که میز شما ارتفاع بیشتری دارد، باید به سراغ صندلی‌ها بلندتر بروید. اگر می‌خواهید بدانید که صندلی مناسب میز کار شما باید چه ارتفاعی داشته باشد، می‌توانید بر روی یک صندلی آزمایشگاهی نشسته و آرنج و ساعدتان را بر روی میز قرار دهید. چنانچه آرنج و ساعدتان به‌ راحتی روی میز قرار گرفته و بدنتان در وضعیت غیرمتعارفی قرار نگیرد، صندلی مناسبی را انتخاب کرده‌اید. از دیگر موضوعاتی که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی‌ها است. طبیعتا قیمت این صندلی‌ها بیشتر خواهد بود، اما شما می‌توانید با تنظیم ارتفاع، از آن برای میزهای مختلف استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه درست نشستن بر روی صندلی به این صفحه مراجعه کنید.

مبلمان اداری | مبلمان اداری الوند

پایه صندلی

به ‌صورت کلی، طبق راهنمای خرید صندلی آزمایشگاهی، این صندلی‌ها در دو نوع پایه ثابت و چرخ‌دار طراحی و تولید می‌شوند. لازم به ذکر است که هر دو مدل، قابلیت چرخش 360 درجه از قسمت نشیمن را دارند؛ اما مدل چرخ‌دار امکان تحرک بیشتری در محیط آزمایشگاه را برای شما فراهم می‌کند و بنابراین شما احتیاج به بلند شدن از جای خود ندارید. چنانچه هنگام کار نیاز دارید که مدام در طول یک میز حرکت کرده و جابه‌جا شوید، توصیه می‌کنیم به سراغ مدل چرخ‌دار بروید که راحتی بیشتری در این زمینه برای شما به ارمغان می‌آورد. از طرفی، در صورتی که کف آزمایشگاه خشن و ناصاف است، صندلی‌های با پایه ثابت انتخاب بهتری محسوب می‌شوند؛ چراکه استهلاک کمتری نسبت به مدل چرخ‌دار دارند.

لازم به ذکر است که مدل‌های ثابت قیمت کمتری نسبت به مدل چرخان دارند. نکته دیگری که در این زمینه باید به آن بپردازیم، وجود رکاب یا جای پا در پایه این صندلی‌ها است که باعث می‌شود از آویزان ماندن پاها تا حد زیادی جلوگیری شده و در این راستا آسیبی به پا یا کمر شما وارد نشود.

نشیمن صندلی

نکته دیگری که باید در هنگام انتخاب صندلی آزمایشگاهی مناسب به آن توجه کنید، قسمت نشیمن و جنس آن است. درون قسمت نشیمن می‌تواند از فوم سرد و یا فوم گرم پر شده باشد که هرکدام ویژگی‌های مربوط به خود را دارند. در برخی موارد، شاهد صندلی‌های آزمایشگاهی با نشیمن فلزی نیز هستیم که قیمت ارزان‌تری داشته و بیشتر در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی به کار برده می‌شوند. برای روکش این قسمت، معمولا از پارچه استفاده نمی‌شود. هرچند که پارچه می‌تواند باعث گردش هوای بیشتر شده و از تعریق جلوگیری کند، اما انتخاب خوبی در این زمینه به حساب نمی‌آید.

مطلب مرتبط  چرا باید صندلی اداری طبی بخرم؟

از آنجایی که در محیط‌های آزمایشگاهی، افراد معمولا با مایعات و محلول‌های مختلف سر و کار دارند و احتمال ریختن آن‌ها بر روی صندلی نیز وجود دارد، باید به سراغ متریال دیگری برای روکش این صندلی‌ها بروید؛ زیرا پارچه، محلول‌ها و مایعات را به خود جذب کرده و در این زمینه بسیار آسیب‌پذیر است. همین دلایل باعث شده تا سازندگان این محصولات، وینیل را گزینه بهتری برای روکش این صندلی‌ها به حساب آورده و در اغلب موارد از آن استفاده کنند. وینیل مقاومت بالایی در برابر نفوذ مایعات داشته و به راحتی قابل تمیز شدن است.

صندلی آزمایشگاهی ارگونومیک

حال که به ‌صورت کامل با ویژگی‌های صندلی‌های آزمایشگاهی آشنا شدیم، لازم است تا اطلاعات خود را درباره صندلی آزمایشگاهی ارگونومیک نیز تا حد زیادی ارتقا دهیم. می‌دانیم که اصول ارگونومیک در تجهیزات اداری در واقع اصولی هستند که باعث راحتی هرچه بیشتر فرد شده و از وارد شدن آسیب‌های جسمی به او هنگام کار، جلوگیری می‌کنند.

امکان تنظیم ارتفاع، یکی از اصول استاندارد صندلی ارگونومی است که در ساخت این صندلی‌ها رعایت شده است. پس هنگام انتخاب صندلی آزمایشگاهی و استفاده از آن، ارتفاع صندلی را به میزانی تنظیم کنید که دسترسی ساده‌ای به تمام لوازم روی میز داشته باشید.

استفاده از فوم مرغوب و باکیفیت نیز از دیگر موارد در این زمینه است که می‌تواند باعث کاهش فشار واردشده به کمر و پاها شود. قرار دادن رکاب جاپایی و همچنین استفاده از چرخ‌های روان و باکیفیت نیز از همین موارد هستند که باعث می‌شوند شما استفاده بهینه‌تری از صندلی منتخب خود داشته باشید.

انواع صندلی آزمایشگاهی | مبلمان اداری الوند

جمع‌بندی

یکی از اصلی‌ترین تجهیزات موجود در آزمایشگاه‌ها، صندلی آزمایشگاهی است. این صندلی‌ها بسته به کاربردشان، در مدل‌های مختلف و متنوعی ساخته می‌شوند. در قسمت‌های قبلی به ‌صورت کامل به معرفی صندلی آزمایشگاهی و ویژگی‌های مختلف این صندلی پرداختیم. طبق راهنمای خرید صندلی آزمایشگاهی، اصول ارگونومیک مختلفی در ساخت این محصولات رعایت می‌شوند که در بخش‌های قبلی به چند نمونه از آن‌ها اشاره کردیم. با رعایت تمام نکات ذکرشده، می‌توانید بهترین تجربه در خرید صندلی آزمایشگاهی را داشته باشید..

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *