با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

راهنمای جامع مقایسه صندلی اداری

برای تاسیس یک دفتر کار به صندلی اداری نیاز دارید. صندلی‌های اداری در انواع مختلفی و با توجه به نیاز هر کاربر تولید می‌شوند. به صورت کلی صندلی‌هایی که در دفاتر مختلف استفاده می‌شوند شامل صندلی مدیریت، صندلی کارشناسی، صندلی انتظار، صندلی کنفرانس، صندلی انتظار و… هستند. با توجه به این تنوع، بحث مقایسه صندلی اداری یک موضوع مهم برای افرادی است که در فکر تجهیز فضای کار خود هستند.

هر کدام از این صندلی‌ها، با توجه به قابلیت‌هایی که دارند در محیط‌های مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب از مجله الوند، به مقایسه انواع صندلی اداری خواهیم پرداخت.

انواع صندلی‌های اداری | مبلمان اداری الوند

انواع صندلی‌های اداری و تفاوت آن‌ها با یکدیگر

در دفاتر کار، صندلی‌های مختلفی وجود دارد که عموما بر حسب نوع کاربر آن نام‌گذاری شده‌اند. در ادامه ما این صندلی‌ها را معرفی خواهیم کرد و همینطور به بررسی تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر خواهیم پرداخت.

1-     صندلی مدیریت

صندلی مدیریت، یکی از انواع صندلی اداری است که در هر اداره‌ و سازمانی پیدا می‌شود. همان‌طور که از اسم آن پیداست، از این صندلی معمولا برای مدیر شرکت استفاده می‌شود. خرید صندلی مدیریت به دلیل کاربردهایی که دارد، نسبت به سایر صندلی‌های اداری از تقاضای بیشتری برخوردار است. البته، هیچ بعید نیست که کارشناسان شرکت نیز از صندلی پشت بلند مدیریتی استفاده کنند؛ درحقیقت نامگذاری صندلی‌ها یک جنبه نمادین دارد و بدیهی است که الزامی برای کاربران نیست که از صندلی هم‌نام با جایگاه شغلی استفاده کنند.

هنگام مقایسه صندلی اداری، صندلی مدیریتی از ویژگی‌های متعددی برخوردار است و راحت‌ترین صندلی‌ در بین صندلی‌های اداری محسوب می‌شود. از میان ویژگی‌های این صندلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روکش: صندلی‌های مدیریتی معمولا روکش چرمی دارند که باعث زیبایی هرچه بیشتر آن‌ها می‌شود. در برخی از موارد ممکن است به صورت مشترک از چرم و پارچه‌های تنفسی برای روکش این صندلی‌ها استفاده شود تا از تعریق زیاد جلوگیری کند. در قسمت دسته صندلی نیز، صندلی‌های مدیریتی دارای دسته چوبی یا فلزی با روکش پلاستیکی مقاومت است که باعث می‌شود در هنگام نشستن، آقا یا خانم مدیر راحتی کاملی داشته باشد.

در سال‌های اخیر و با ورود متریال مش به بازار، بسیاری از صندلی‌های مدیریتی نیز با این روکش منعطف و با قابلیت تنفس بالا ساخته می‌شوند. روکش مش که نوعی روکش پلیمری منفذدار است، از سوی مدیران جوان‌تر نیز با استقبال بسیار خوبی مواجه گردیده است.

  • ارگونومی: در صندلی‌های مدیریت، برای راحتی هرچه بیشتر فرد استفاده کننده، از مکانیزم‌های پیشرفته‌تری استفاده می‌شود. با توجه به وزن بالایی که این صندلی دارد، یکی از پرکاربردترین انواع مکانیزم صندلی اداری برای این صندلی، مکانیزم زانویی یا اتوبوسی است. در این مکانیزم، تکیه‌گاه صندلی به جای اینکه در مرکز نشیمن‌گاه باشد، زیر زانوی فرد استفاده کننده قرار می‌گیرد و به همین خاطر، حرکات آن راحت‌تر انجام خواهد شد.

یکی دیگر از مکانیزم‌هایی که در بسیاری از انواع صندلی مدیریت مورد استفاده قرار می‌گیرد، مکانیزم سینکرون به منظور تغییر زاویه پشتی صندلی است. در این مکانیزم، پشتی و نشیمن‌گاه صندلی به صورت غیرهمزمان با نسبت ۳:۱ حرکت می‌کنند. این بدین معنی است که اگر پشتی سه درجه به سمت پشت خم شود، نشیمن‌گاه نیز یک درجه گردش خواهد کرد. در برخی از صندلی‌های مدیریت ممکن است از مکانیزم تیلت که یک مکانیزم ساده‌تر و ارزان‌تر است استفاده شود.

  • پایه: پایه صندلی مدیریتی به صورت پنج‌پر طراحی می‌شود و معمولا جنس آن از فولاد با پوشش کروم-نیکل یا آلومینیوم است. این پایه‌ها باعث می‌شوند که طول عمر صندلی به شکل قابل توجهی افزایش یابد. امکان دارد پایه پنج‌پر پلاستیکی نیز برای صندلی مدیریت تعبیه شود؛ هرچند این نوع پایه بیشتر در صندلی‌های کارشناسی و کارمندی به چشم می‎خورد.
مطلب مرتبط  کاربرد دیوارپوش چوبی در طراحی دکوراسیون اداری

صندلی کارشناسی و کارمندی | مبلمان اداری الوند

۲- صندلی کارشناسی و کارمندی

یکی دیگر از صندلی‌هایی که در دفاتر کار از آن به‌فور استفاده می‌شود، صندلی کارشناسی است. به صورت کلی به هر صندلی که برای استفاده توسط کارمندها و کارشناس‌های سازمان طراحی شده باشد، صندلی کارشناسی با صندلی کارمندی گفته می‌شود. بنابراین صندلی‌های کارشناسی و کارمندی به دلیل شباهت‌ زیاد در یک دسته بررسی می‌شوند. با این توضیح که صندلی کارمندی، معمولا ابعاد کوچک‌تری نسبت به نوع کارشناسی دارند.

از آن‌جایی که کارمندها و کارکنان سازمان، مجبورند ساعت‌ها پشت میز خودشان بنشینند، کاملا در معرض بروز خطرات و مشکلات مربوط به ستون فقرات و پاها هستند. به همین دلیل صندلی‌های کارشناسی باید براساس اصول ارگونومی طراحی و تولید شوند تا علاوه بر ظاهر زیبا، کمترین آسیب را به کارکنان وارد کنند. در اینجا با بخش‌های مختلف انواع صندلی کارشناسی، آشنا خواهیم شد.

  • روکش: صندلی‌های کارشناسی هم با روکش چرم مصنوعی و هم با روکش پارچه‌ای به بازار عرضه می‌شوند. شما بسته به نیازهای خودتان و بررسی مزایا و معایب این روکش‌ها، می‌توانید هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید. برای مثال روکش‌های پارچه‌ای قیمت پایین‌تر و تنفس پذیری بیشتری دارند اما نظافت آن‌ها سخت‌تر است. در سمت مقابل با اینکه نگهداری از صندلی اداری با روکش چرم راحت‌تر است، معمولا قیمت بالاتری دارند و همه نمی‌توانند از این نوع روکش برای صندلی‌های خودشان استفاده کنند.

روکش مش، با توجه به انعطاف‌پذیری که راحتی را به ارمغان می‌آورد و تنفس‌پذیری که از تعریق بیش از حد جلوگیری می‌کند، در صندلی کارشناسی نیز استفاده می‌شود. می‌توان گفت تنها مشکل این روکش، آسیب‌پذیری بیشتر آن نسبت به چرم مصنوعی و پارچه است که با توجه به این موضوع، لازم است تا کاربران مراقب باشند تا از برخورد اجسام تیز با رویه صندلی جلوگیری شود.

  • ارگونومی: گفتیم که ارگونومی صندلی کارشناسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین خاطر صندلی‌ای که برای کارشناسان سازمان خودتان انتخاب می‌کنید، باید حداقل قابلیت تنظیم ارتفاع و تنظیم زاویه پشتی را داشته باشد تا هر فرد بتواند بسته به وضعیت خودش صندلی را تنظیم کند.

علاوه بر این، بهتر است صندلی‌هایی انتخاب کنید که دارای دسته قابل تنظیم هستند و افراد می‌توانند ارتفاع دسته آن را تنظیم کنند. دسته‌ها وزن شانه و گردن کاربر را تحمل می‌کنند و به همین دلیل، امکان تنظیم آن‌ها یک قابلیت کاربردی برای صندلی‌های کارشناسی به شمار می‌روند.

  • پایه: پایه صندلی‌های کارشناسی هم مانند صندلی مدیریت به صورت پنج‌پر طراحی می‌شود اما از آنجایی که این صندلی وزن و قیمت کمتری نسبت به صندلی‌های مدیریتی دارد، می‌توان از پلاستیک نیز برای طراحی پایه آن استفاده کرد. با این وجود در بازار صندلی‌های کارشناسی متعددی وجود دارند که از پایه‌های روکش‌شده فولادی و آلومینیومی استفاده می‌کنند. اتفاقی که باعث بالارفتن دوام و قیمت صندلی کارمندی می‌شود.
مطلب مرتبط  روکش مبل اداری چرمی بهتر است یا پارچه‌ای؟/ بررسی تخصصی

۳- صندلی کنفرانس

از اسم این نوع صندلی مشخص است که از آن در اتاق‌های کنفرانس و برای برگزاری جلسات استفاده می‌شود. این صندلی‌ها معمولا یک مکانیزم ثابت دارند و تنظیمات آن‌ها نیز نسبتا محدود است. از آن‌جایی که افراد قرار نیست بخش زیادی از روز خودشان را روی این صندلی‌ها بگذرانند، در مقایسه با صندلی‌های مدیریتی و کارشناسی، شاخص‌های ارگونومیک کمتری در آن‌ها رعایت می‌شود و بیشتر به زیبایی ظاهری آن‌ها توجه می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با مبحث ارگونومی، از شما دعوت می‌کنیم تا مقاله صندلی ارگونومی چیست را مطالعه نمایید.

ویژگی‌هایی که در زمان خرید صندلی کنفرانس باید به آن‌ها دقت کنید به شرح زیر هستند.

طراحی صندلی کارشناسی | مبلمان اداری الوند

  • روکش: معمولا برای طراحی صندلی کنفرانس، از روکش چرم استفاده می‌شود. استفاده از پوشش چرم در صندلی کنفرانس، علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی به آن می‌بخشد، طول عمر آن را نیز به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد. به این ترتیب می‌توانید اتاق جلسه‌ای شیک و زیبا داشته باشید.

در برخی از مدل‌های گران‌قیمت‌تر صندلی کنفرانس، از ترکیب چرم با پارچه‌های قابل تنفس استفاده می‌شود تا کاربر در استفاده طولانی مدت دچار تعریق نگردد و بتواند مدت زمان بیشتری روی صندلی بنشیند. همچنین در صورتی که تنفس‌پذیری صندلی برای شما مهم است می‌توانید از روکش مش برای صندلی کنفرانس استفاده کنید تا گردش هوا با کیفیت بیشتری انجام شود و بتوانید با تمرکز بالاتری جلسات خودتان را برگزار کنید.

  • ارگونومی: همان‌طور که گفته شد، در صندلی‌های کنفرانس توجه کمتری به ارگونومی صندلی می‌شود اما این موضوع به این معنی نیست که راحتی صندلی به کلی نادیده گرفته شود. صندلی کنفرانس نباید به شکلی طراحی شود که باعث ناراحتی کاربران و خستگی آن‌ها شود؛ چرا که ممکن است حضور در جلسات طولانی‌مدت را برای افراد عذاب‌آور کند.

به صورت کلی این صندلی باید نشیمن نرمی داشته باشد و وجود دسته در آن نیز خیلی مهم است؛ چرا که نقش مهمی در تحمل وزن شانه و گردن دارد.

  • پایه: پایه‌ صندلی‌های کنفرانس می‌تواند از جنس فلز با روکش کروم، آلومینیوم یا پلاستیک باشد. البته برای زیبایی بیشتر توصیه می‌کنیم صندلی‌هایی که دارای پایه آلومینیوم یا کروم هستند را برای اتاق کنفرانس شرکت خودتان انتخاب کنید.

۴- صندلی انتظار

صندلی انتظار معمولا در اتاق‌های انتظار دیده می‌شود. با توجه به کاربرد اتاق انتظار که فرد باید قبل از برگزاری جلسه یا ملاقات ساعتی در آن منتظر بماند، این صندلی نیز از اهمیت بالایی برای دفتر کار شما برخوردار است.

صندلی انتظار معمولا به صورت یک نفره یا به هم چسبیده چندنفره (دونفره الی پنج‌نفره) طراحی می‌شود. این صندلی در سالن انتظار شرکت‌ها، مطب پزشکان، بیمارستان‌ها و مکان‌های عمومی قرار می‌گیرد. در انتخاب این صندلی باید فاکتورهای زیر را در نظر داشته باشید.

  • روکش: برای ساخت این صندلی پرکاربرد از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود. این صندلی ممکن است از جنس چوب، فلز یا پلاستیک طراحی شود اما با توجه به استفاده زیاد، معمولا یا بدون روکش است یا روکش آن از جنس چرم مصنوعی تولید می‌شود. این متریال علاوه بر طول عمر بالایی که دارد به راحتی نظافت می‌شود و می‌توانید با یک دستمال مرطوب آن را تمیز کنید. به این ترتیب نیازی به شستشوی صندلی اداری انتظار در فواصل کوتاه‌مدت ندارید.
  • ارگونومی: راحتی صندلی انتظار یکی از جالب‌ترین چالش‌های طراحان محصول است. از طرفی مراجعین ممکن است محبور باشند چند ساعت را در اتاق انتظار سپری کنند. به همین خاطر این صندلی‌ها باید به شکلی طراحی شوند که در صورت استفاده طولانی‌مدت فرد دچار خستگی نشود و بتواند بدون هیچ مشکلی چند ساعت روی آن‌ها بنشیند.
مطلب مرتبط  بررسی 4 تفاوت صندلی مدیریت و کارمندی

ارگونومی صندلی اداری | مبلمان اداری الوند

از سوی دیگر، اتاق انتظار، محل پذیرایی از مهمانان و یا مراجعین نیست و در نهایت، یک محل توقف موقت تعریف شده است. ضمن این‌که ممکن است در برخی محل‌ها، مورد استفاده تعداد زیادی مراجعه‌کننده قرار بگیرد بنابراین نباید به محل تجمع و استراحت تبدیل شود. پس وجود یک صندلی که راحتی ایدئالی نداشته باشد، لازم است تا محل به فضای دورهمی افراد تبدیل نشود.

در این رابطه، باید با توجه به کاربری محیط دست به خرید صندلی انتظار زد. مثلا برای محیط‌های پرتردد مثل بیمارستان‌ها می‌توان صندلی انتظار فلزی در نظر گرفت و برای فضاهای خصوصی کم‌تردد، از صندلی انتظار لوکس که ارگونومی مطلوب و متریال مرغوب دارد بهره برد.

  • پایه: برخلاف سایر انواع صندلی اداری، صندلی‌های انتظار دارای پایه ثابت هستند که باعث می‌شود استهلاک صندلی کاهش و طول عمر آن افزایش پیدا کند. بنابراین از آن‌جایی که طول عمر این نوع صندلی خیلی مهم است، این پایه‌ها معمولا به صورت فلزی و با روکش کروم تولید می‌شوند تا صندلی بتواند وزن زیادی را تحمل کرده و کمتر در برابر خط و خش آسیب ببیند.

حال که با انواع صندلی اداری آشنا شدیم، می‌توانیم در یک نگاه، جدول مقایسه‌ای زیر را بررسی کنیم. اگر نیاز به خرید صندلی اداری دارید، پس از مطالعه این جدول، می‌توانید با نگاه به مقاله راهنمای خرید صندلی اداری، به یک جمع‌بندی کامل درباره انواع صندلی اداری برسید.

مقایسه انواع صندلی اداری

روکش ارگونومی پایه راحتی پیچیدگی تولید قیمت
صندلی مدیریت چرم

پارچه تنفس پذیر

قابلیت تنظیم پشتی و نشیمن

قابلیت تنظیم ارتفاع

فلزی با روکش کروم

آلومینیوم

بسیار زیاد بسیار زیاد بالا
صندلی کارشناسی

 

چرم مصنوعی

پارچه تنفس پذیر

مش

قابلیت تنظیم زاویه و ارتفاع

دسته قابل تنظیم

فلزی با روکش کروم

آلومینیوم

پلاستیک

زیاد زیاد متوسط تا بالا
صندلی کنفرانس چرم طبیعی یا مصنوعی

پارچه تنفس پذیر

مش

قابلیت تنظیم زاویه و ارتفاع

دسته ثابت

فلزی با روکش کروم

آلومینیوم

پلاستیک

متوسط متوسط متوسط
صندلی انتظار فلز

پلاستیک

چرم مصنوعی

پایه ثابت فلزی با روکش کروم

 

کم تا زیاد کم متوسط تا پایین

خرید صندلی اداری | مبلمان اداری الوند

جمع‌بندی

در این مقاله مقایسه صندلی اداری و شناخت انواع ویژگی‌های صندلی‌هایی که ممکن است در یک سازمان مورد استفاده قرار بگیرد انجام شد. همین‌طور طی آشنایی با ویژگی‌هایی که این صندلی‌ها باید داشته باشند، تلاش کردیم تا به خریداران، دید روشنی در هنگام انتخاب صندلی اداری بدهیم. با این وجود، در صورتی که در مورد هرکدام از بخش‌های مقاله سوالی دارید، از طریق قسمت نظرات همین مطلب و یا تماس با کارشناسان شرکت مبلمان اداری الوند در ارتباط باشید.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *