با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

پنج گام برای رفع صدای صندلی اداری

صندلی‌های اداری ممکن است هنگام نشستن یا جابجایی صداهای آزاردهنده‌ای از خود تولید کنند. اگر صندلی شما هم چنین صداهایی دارد، وقت آن رسیده که قسمت‌های مختلف آن را بررسی و تعمیر کنید. مثلا عدم روغن‌کاری صندلی اداری باعث ایجاد سروصدای قیژ قیژمانند و مزاحمت برای دیگر کارکنان و خود شما خواهد شد. همچنین این موضوع تمرکز شما را نیز به هم می‌زند. به همین خاطر لازم است که با در اولین فرصت نسبت به رفع صدای صندلی اداری بپردازید.

با الوند تا انتهای این مقاله همراه باشید تا تمام نکات ضروری برای رفع صدای صندلی اداری را بررسی کنیم.

قسمت‌های مختلف صندلی | مبلمان اداری الوند

چرا صندلی اداری صدا می‌دهد؟

به مرور زمان و بر اثر برخورد قسمت‌های مختلف صندلی، ممکن است صداهای آزاردهنده‌ای از صندلی شما به گوش برسد. هنگامی که صندلی اداری فرسوده می‌شود این صداها اجتناب‌ناپذیر هستند. خوشبختانه این مشکل کاملا قابل حل است و می‌توانید به راحتی آن را برطرف نمایید.

در اکثر مواقع دلیل بروز این مشکل عدم روغن‌کاری به موقع صندلی اداری است و بخش زیادی از این صداها با روغن‌کاری برطرف می‌شود. البته برخی مشکلات دیگر مثل ساییدگی قسمت‌های پلاستیکی، فاصله افتادن بین اتصالات صندلی و فرسودگی پیچ و مهره‌ها نیز می‌تواند باعث شود که صندلی صداهای ناخوشایندی از خود ایجاد کند. به صورت کلی دلایل ایجاد صدای صندلی ممکن است یکی از موارد زیر باشد.

  • شل شدن پیچ و مهره‌ها: در صورتی که پیچ و مهره‌های صندلی اداری شل شوند، صندلی شما ممکن است شروع به صدا دادن کند. مثلا به دلیل شل شدن پیچ و مهره‌های یک صندلی کارشناسی ، قسمت‌های مختلف آن، از جمله پایه پنج‌پر صندلی لق می‌شود و باعث می‌شود که ثباتی که در حالت عادی هنگام نشستن روی صندلی دارید را از دست بدهید.

صدا دادن صندلی می‌تواند نشان‌دهنده شروع خرابی آن باشد. در صورتی که پیچ و مهره‌های شل شده را رها کنید، احتمالا صندلی به صورت کامل خراب می‌شود و دیگر نتوانید آن را تعمیر کنید. به همین خاطر بلافاصله بعد از شنیدن صدای جیر جیر یا هر صدای نامتعارف دیگری، باید نسبت به رفع صدای صندلی اداری اقدام کنید. حتی بهترین صندلی‌های اداری هم ممکن است دچار این مشکل شوند. به همین خاطر باید به درستی انجام نگهداری شوند.

  • زنگ زدن پیچ و مهره‌ها: پس از استفاده طولانی‌مدت از صندلی اداری، پیچ و مهره‌های آن ممکن است دچار زنگ‌زدگی شوند. این اتفاق بیشتر برای صندلی‌های فلزی رخ می‌دهد و فقط با بررسی رنگ پیچ و مهره‌ها قابل تشخیص است. به همین دلیل توصیه می‌شود که هر چند وقت یکبار تمام پیچ و مهره‌های صندلی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ مشکلی ندارند.
مطلب مرتبط  7 ترفند طلایی برای تمیز کردن صندلی چرم تیره و سفید

به خصوص اگر در محیط‌های شرجی و مرطوب کار می‌کنید، باید دقت کنید که پیچ و مهره‌های صندلی در مدت زمان کوتاه‌تری دچار زنگ‌زدگی می‌شود. البته نگران نباشید چرا که روش‌های مختلفی برای رفع مشکل زنگ‌زدگی هم وجود دارد.

  • شل شدن چرخ‌ها: شل شدن چرخ‌های صندلی نیز ممکن است باعث شود که صندلی صدای جیرجیر بدهد. البته رفع صدای صندلی اداری در صورت شل شدن چرخ‌ها خیلی راحت‌تر است چرا که در صورت شل شدن این چرخ‌ها، به سرعت متوجه خواهید شد و می‌توانید آن را برطرف کنید.
  • شکستگی قطعات صندلی: در صورتی که یکی از بخش‌های صندلی دچار شکستگی شده باشد، احتمال این‌که صندلی شما صدا بدهد زیاد است. برخی اوقات می‌توانید قطعات شکسته را در منزل هم تعمیر کنید اما معمولا توصیه می‌شود که این قطعات را تعویض کنید تا از بروز مشکلات دیگر در آینده جلوگیری شود.

این موارد، تنها مربوط به رفع صدای صندلی اداری بودند. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره نگهداری از صندلی کسب کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله نگهداری از صندلی اداری را مطالعه کنید.

رفع صدای صندلی اداری | مبلمان اداری الوند

مراحل رفع صدای صندلی اداری

قبل از این‌که به سراغ رفع صدای صندلی اداری برویم، لازم است تمامی قسمت‌های صندلی را تمیز کنیم و گرد و غبار نشسته روی اجزای مختلف صندلی را پاک کنیم. البته نیازی نیست که خیلی جدی این قسمت‌ها را تمیز کنید. فقط با استفاده از یک دستمال نرم، گرد و غبار صندلی را بگیرید تا مراحل بعدی به مشکل نخورید. می‌توانید برای این کار از دستمال کاغذی هم استفاده کنید.

گام اول: شناسایی قسمت‌های مشکل دار

قبل از هر کاری به دقت تمامی قسمت‌های صندلی را بررسی کنید تا منشاء صدا را پیدا کنید. اگر بتوانید عامل ایجاد صدای صندلی را خیلی سریع پیدا کنید، می‌توانید رفع صدای صندلی اداری را هم به‌راحتی انجام دهید.

مطلب مرتبط  کاربرد میز مدیریت کلاسیک در دفاتر اداری

شما می‌توانید خودتان روی صندلی بنشینید و به آن تکیه دهید یا از کسی دیگر بخواهید که روی صندلی بنشیند و قسمت‌های مختلف آن را به دقت بررسی کنید تا منشاء صدا را بیابید.

تمامی بخش‌های فلزی صندلی را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچکدام از پیچ و مهره‌ها شل نشده باشند. معمولا صدای صندلی اداری در قسمت‌های فلزی به وجود می‌آید. این قسمت‌ها به مرور زمان دچار خوردگی می‌شوند و نیاز به روغن‌کاری دارند.

گام دوم: وارونه کردن صندلی

پس از اینکه عامل ایجاد صداهای صندلی را پیدا کردید، در مرحله بعدی باید آن را برطرف کنید. برای این کار باید صندلی را برعکس کنید تا بتوانید به تمامی قسمت‌های آن دسترسی داشته باشید. البته مواظب باشید که به قسمت‌های دیگر صندلی آسیب نزنید. توصیه می‌شود که صندلی را روی یک میز قرار دهید و ترجیحا یک پارچه هم زیر آن پهن کنید تا از ریختن روغن روی زمین یا میز جلوگیری شود.

گام سوم: آچارکشی صندلی

در این مرحله تمامی پیچ و مهره‌ها را با استفاده از آچار مناسب چک کنید و در صورت لق شدن مهره‌ها، آن‌ها را سفت کنید. بهتر است حتی پیچ و مهره‌هایی که به نظر سفت می‌رسند را هم بپیچانید و سفت‌تر کنید؛ چرا که اصولا بعد از گذشت مدتی، اکثر پیچ و مهره‌ها لق می شوند و نیاز به سفت‌کردن دارند. البته از سفت کردن زیاد هم خودداری کنید تا این زیاده‌روی، موجب شکسته‌شدن قطعات نشود.

گام چهارم: روغن‌کاری صندلی اداری

پس از سفت‌کردن پیچ و مهره‌ها، قسمت‌های مختلف صندلی که احساس می‌کنید مشکل دارند را روغن کاری کنید. بهترین روان‌کننده برای روغن کاری صندلی اداری روان کننده‌های برپایه سیلیکون مثل WD-40 هستند. با این وجود در صورتی که به این روان‌کننده‌ها دسترسی ندارید می‌توانید از گریس نسوز، روغن چرخ‌خیاطی یا حتی روغن مایع هم استفاده کنید.

مطلب مرتبط  شش راهکار مهم برای افزایش طول عمر میز اداری

قبل از استفاده از روان‌کننده از یک دستمال حوله‌ای یا پارچه برای جلوگیری از ریختن روغن روی قسمت‌های مختلف صندلی استفاده کنید. همچنین بهتر است از روغن‌ با بسته‌بندی‌هایی استفاده کنید که دارای نازل هستند تا بتوانید تمامی بخش‌های صندلی را به راحتی روغن‌کاری کنید. همچنین می‌توانید روغن را داخل سرنگ بریزید.

اگر از روغن مایع یا روغن‌هایی که اسپری ندارند هم استفاده می‌کنید، روغن را روی یک تکه پارچه یا دستمال بریزید و با استفاده از دستمال موردنظر آن را روی تمامی پیچ و مهره‌ها و قسمت‌های فلزی صندلی بمالید.

در هر صورت، مطمئن شوید که تمامی قسمت‌های فلزی صندلی و بخش‌های در معرض اصطکاک به خوبی روغن‌کاری شده‌اند و روغن به تمامی قسمت‌های آن رسیده است.

روغن‌کاری منظم صندلی از زنگ‌زدگی آن جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که قسمت‌های دارای گرفتگی نیز روان شوند. توجه داشته باشید که تمامی چرخ‌های صندلی نیز به روغن‌کاری نیاز دارند.

در صورتی که حتی بعد از روغن‌کاری هم صندلی صدا داد، تمامی پیچ و مهره‌ها را باز کنید و تک تک آن‌ها را به صورت جداگانه، روغن‌کاری کنید و دوباره آن‌ها را سر جای خودشان قرار دهید.

گام پنجم: تعمیر فنر صندلی

اگر فقط زمانی که به صندلی تکیه می‌دهید صدای جیرجیر می‌شنوید، دلیل این مشکل فنر صندلی است که در قسمت زیرین آن قرار دارد. برای رفع این مشکل می‌توانید فنری که داخل دستگیره چرخان زیر صندلی وجود دارد را روغن‌کاری کنید. ابتدا این قسمت را باز کنید تا بتوانید به فنر صندلی دسترسی داشته باشید. سپس تمام قسمت‌های این فنر را روغن‌کاری کنید.

روغن‌کاری صندلی اداری | مبلمان اداری الوند

جمع‌بندی

همان‌طور که اشاره شد، روش‌های زیادی برای رفع صدای صندلی اداری وجود دارد و می‌توانید به راحتی این مشکل را برطرف کنید. با این وجود اگر مشکل به قدری شدید بود که نتوانستید صندلی را تعمیر کنید، بهتر است به فکر جایگزین کردن صندلی باشید. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت مبلمان اداری الوند لیست کاملی از انواع صندلی‌های اداری را مشاهده کنید و بسته به نیاز و سلیقه خودتان خرید کنید.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *