با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

آشنایی با کاربرد چرم مصنوعی

طی چند دهه گذشته، کاربرد چرم مصنوعی در مبلمان به دلایل متعددی به شدت افزایش یافته است. چرم مصنوعی یا چرم صنعتی یک نوع پوشش است که بر پایه مواد نفتی ساخته می‌شود و به عنوان جایگزین برای چرم سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد چرم مصنوعی در صنعت مبلمان بسیار زیاد است و جایگاه قابل توجهی در این صنعت دارد.

چرم مصنوعی خیلی از ویژگی‌های چرم طبیعی را دارد. حتی در فرآیند ساخت آن، آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌شود. دقیقا مانند چرم طبیعی، چرم مصنوعی هم سطح نرمی دارد و در مقابل نفوذ آب نیز مقاوم است. این ماده در برابر لکه مقاوم و پاک کردن آن نیز خیلی راحت است. با وجود اینکه مقاومت چرم مصنوعی نسبت به چرم طبیعی کمتر است، در برابر بریدگی و خوردگی مقاوم است. به همین دلیل استفاده از آن برای روکش مبلمان در منازلی که کودک یا حیوان خانگی دارند توصیه می‌شود.

چرم مصنوعی چیست | مبلمان اداری الوند

چرم مصنوعی چیست؟

 چرم مصنوعی معمولا در رنگ‌هایی شبیه به رنگ چرم طبیعی ساخته می‌شود اما این امکان وجود دارد که از هر رنگ دلخواهی در تولید آن استفاده شود. برای مثال برخی از تولیدکنندگان، محصولات خودشان را به رنگ‌های زرد، سبز، بنفش یا حتی آبی تولید می‌کنند تا با محصولاتی که از چرم طبیعی استفاده می‌کنند متمایز باشد. این نوع چرم با ترکیب مواد شیمیایی، که معمولا پلاستیک است با یک لایه پایه پلی‌استر تولید می‌شود.
تا اینجا به صورت مختصر با چرم مصنوعی آشنا شدیم و در ادامه با کاربرد چرم مصنوعی در مبلمان و صنایع بیشتر آشنا می‌شویم.

برای اینکه بهتر متوجه بشید، مقاله چرم مصنوعی چیست را مطالعه کنید.

کاربرد چرم مصنوعی

همانطور که در مقاله مبل اداری چرمی بهتر است یا پارچه ای گفته شد، به دلیل مزایایی و کاربرد چرم مصنوعی در مبلمان که نسبت به چرم طبیعی دارد، تولیدکننده‌های مختلف از این متریال در صنایع گوناگونی استفاده می‌کنند. صنایعی مثل پوشاک، مبلمان منزل، مبل اداری، دکوراسیون داخلی و… برخی از این صنایع هستند.

مطلب مرتبط  پارتیشن آکوستیک چیست؟ بررسی کاربرد، مزایا، ویژگی + نکات خرید و نصب

استفاده از چرم مصنوعی در تولید مبلمان

برای تولید مبلمان از دو نوع چرم وینیل و پلی اورتان استفاده می‌شود. چرم مصنوعی وینیل بیشتر در مکان‌هایی که به صورت مداوم نظافت می‌شوند مثل بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز بهداشتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.
چرم وینیل به راحتی و فقط با استفاده از یک دستمال مرطوب قابل تمیز کردن است. تنها نقطه ضعف این نوع چرم این است که در معرض نور آفتاب، به سرعت و به شکل آزار دهنده‌ای داغ خواهد شد. همچنین در صورت استفاده طولانی مدت هم سطح این نوع چرم دچار ترک‌خوردگی می‌شود.

چرم پلی اورتان یا PU نیز نوع دیگری از چرم مصنوعی است که معمولا برای تولید انواع مبلمان از آن استفاده می‌شود. این نوع چرم، ساختار نزدیک‌تری به چرم حیوانی دارد و هنگام دست کشیدن روی آن دقیقا احساسی که چرم حیوانی دارد را به شما منتقل خواهد کرد.
در این نوع چرم، از هیچ‌گونه پلاستیکی استفاده نمی‌شود و به همین خاطر در مقابل ترک‌خوردگی و لایه‌برداری مقاوم است. یکی دیگر از دلایل استفاده از چرم پلی‌اورتان برای تولید مبلمان، نرمی و راحتی زیاد آن است.
پلی اورتان نسبت به وینیل طبیعی‌تر و تازه‌تر به نظر می‌آید. همچنین قیمت آن نیز نسبت به چرم طبیعی کمتر است. به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان، هنگام انتخاب متریال صندلی اداری از چرم PU به عنوان استفاده می‌کنند.

استفاده از چرم مصنوعی در صنایع پوشاک

یکی دیگر از کاربردهای چرم مصنوعی، صنایع پوشاک است. به دلیل پوشش پلاستیکی که در چرم مصنوعی به کار رفته است، این نوع چرم به نگهداری و مراقبت کمتری نسبت به چرم طبیعی نیاز دارد و رنگ خودش را هم به راحتی از دست نمی‌دهد. همچنین به دلیل اینکه، این نوع چرم مانند چرم طبیعی در برابر نفوذ آب و هوا نیز مقاوم است، از آن برای تولید انواع پوشاک زمستانی مثل کت و کاپشن نیز استفاده می‌شود.
ایراد بزرگ چرم مصنوعی، افزایش میزان تعریق کاربر است که یک نمره منفی برای این متریال محسوب می‌شود.

مطلب مرتبط  شناخت انواع پایه صندلی اداری +  بررسی مقایسه‌ای

برای اینکه با روش‌های تميز كردن صندلی چرم سفيد آشنا شوید، این مطلب را در الوند مطالعه کنید.

تولید انواع اکسسوری با چرم مصنوعی

علاوه بر مبلمان و لباس، یکی از مهم‌ترین کاربردهای چرم مصنوعی، تولید انواع اکسسوری مثل کیف دستی، دستکش، کلاه، بند ساعت و… است. به دلیل اینکه قیمت چرم مصنوعی نسبت به چرم طبیعی کمتر است، استفاده از این نوع چرم برای تولید انواع اکسسوری بسیار فراگیر است.
به صورت مختصر، شما را با کاربردهای چرم مصنوعی آَشنا کردیم اما برای شناخت بهتر این متریال، مقاله کاربرد چرم مصنوعی در مبلمان را مطالعه کنید.

انواع چرم مصنوعی | مبلمان اداری الوند

انواع چرم مصنوعی

هر کدام از انواع چرم مصنوعی، ویژگی‌های مختلفی دارند و طبیعتا هرکدام از آن‌ها برای کاربری مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از انواع چرم مصنوعی به شرح زیر است:
چرم PU: یکی از ارزان‌ترین انواع چرم مصنوعی، چرم PU یا پلی‌اورتان است. این چرم راحت‌تر و نرم‌تر از دیگر انواع چرم مصنوعی است. این چرم به صورت عمده در صنعت مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
چرم PVC: چرم PVC یا وینیل مقاومت بیشتری نسبت به چرم PU دارد و به همین دلیل در صنایعی که به مقاومت بیشتری نیاز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
چرم سیلیکون: سیلیکون یکی از جدیدترین انواع چرم مصنوعی و یک پلیمر ارگانیک است. فرآیند تولید این نوع چرم به‌گونه‌ای است که در آن از آب کمتری استفاده می‌شود و در نتیجه برای محیط‎زیست مناسب‌تر است.

چرا از چرم مصنوعی استفاده می‌شود؟

بعد از شناخت انواع کاربرد چرم مصنوعی، باید به دلایل استفاده از آن بپردازیم. دلایل زیادی برای استفاده از چرم مصنوعی در صنایع مختلف وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

قیمت پایین‌تر

چرم مصنوعی معمولا قیمت بسیار کمتری نسبت به چرم طبیعی دارد و دلیل آن هم این است که از ترکیبات صنعتی برای تولید آن استفاده می‌شود. این نوع چرم در ورق‌های نسبتا بزرگی تولید می‌شود و استفاده از آن‌ها نیز خیلی راحت است. برای مثال برای تولید مبلمان، تولیدکننده با محدودیت زیادی از لحاظ اندازه چرم روبه‌رو است اما در مورد چرم مصنوعی این مشکل وجود ندارد.

مطلب مرتبط  میز مدیریتی لوکس: انتخابی هوشمندانه برای دفتر کار شما

تنوع بالاتر

از آنجایی که چرم مصنوعی با استفاده از پروسه‌های شیمیایی ساخته می‌شود، می‌توانید آن را در هر رنگ، سبک، بافت و الگویی سفارش دهید. این موضوع زمانی بیشتر به چشم می‌آید که مجبور باشید با یک پالت رنگی یا سبک طراحی محدود کار کنید. در واقع از آنجایی که تولید چرم مصنوعی ارزان‌تر است، دست افراد برای انتخاب سبک طراحی بازتر است.

نگهداری راحت‌تر

نگهداری چرم طبیعی کار چندان آسانی نیست اما چرم مصنوعی باعث می‌شود که نگهداری و نظافت مبلمان راحت‌تر باشد. شما می‌توانید فقط با استفاده از یک دستمال مرطوب، مبل اداری خودتان را تمیز کنید و از آنجایی که هیچ راه نفوذی برای مایعات وجود ندارد، در مقایسه با پارچه شاهد خیس شدن آن نیز نخواهیم بود.

خرید مبل اداری چرمی | مبلمان اداری الوند

جمع‌بندی
انتخاب بین چرم طبیعی و چرم مصنوعی به موضوعاتی مثل بودجه و سلیقه شخصی شما بستگی دارد. مسلما چرم مصنوعی، مزایا و معایبی دارد که با در نظر گرفتن نیازهای شخصی خودتان باید این موارد را بررسی کنید و بهترین نوع چرم را انتخاب کنید. فراموش نکنید که کاربردهای چرم مصنوعی، روز به روز بیشتر می‌شود و با توجه به نیاز مردم در کشورهای گوناگون، امکان دارد کاربردهای چرم مصنوعی نیز گسترش یابد.
اگر هنوز درباره کاربرد چرم مصنوعی در مبلمان، مزایا و معایب این متریال و تفاوت آن با چرم طبیعی سوالی دارید، می‌توانید با استفاده از مشاوره کارشناسان الوند، انتخاب مطلوبی در هنگام خرید خرید انواع مبلمان اداری مثل صندلی مدیریت یا مبل راحتی اداری داشته باشید.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *