با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

شناخت 7 مورد از انواع مکانیزم صندلی اداری

در زمان خرید صندلی برای دفتر کار، قطعا باید به متریال صندلی، سبک طراحی، خدمات پس از فروش و همچنین انواع مکانیزم صندلی اداری توجه ویژه‌ای نمایید.

مهمترین مکانیزم موجود در صندلی‌های اداری، مکانیزم تنظیم زاویه پشتی صندلی است. این مکانیزم شامل اجزای مکانیکی است که عموما در قسمت زیرین صندلی قرار گرفته‌اند و نحوه تغییر زاویه پشتی صندلی و جهت حرکت پشتی را تعیین می‌کنند. صندلی‌های اداری مثل صندلی کارشناسی، صندلی کانتر و… هر کدام دارای مکانیزم‌های متفاوتی هستند. برخی صندلی‌ها ممکن است بسته به مدل دارای قابلیت‌های متفاوت‌تری هم باشند.

به صورت کلی پنج مکانیزم پرطرفدار برای تنظیم زاویه پشتی صندلی وجود دارد که در صندلی‌های موجود در بازار به چشم می‌خورد. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع مکانیزم صندلی اداری را مورد بررسی قرار دهیم.

مکانیزم تیلت | مبلمان اداری الوند

مکانیزم تیلت

یکی از متداول‌ترین مکانیزم‌های تنظیم زاویه پشتی در انواع صندلی اداری، مکانیزم تیلت است که بیشتر در صندلی‌های کارمندی و کارشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مکانیزم قیمت کمتری در مقایسه با دیگر مکانیزم‌ها دارد و به همین دلیل مناسب شرکت‌هایی است که تمایل دارند مبلمان اداری اقتصادی تهیه کنند.

اولین قابلیت حرکتی این مکانیزم، امکان تنظیم ارتفاع به سمت بالا و پایین است. همچنین این نوع صندلی امکان شیب‌دار شدن (Tilt) به سمت عقب را نیز دارد و در صورتی که به پشتی آن تکیه دهید، به سمت عقب متمایل خواهد شد. مرکز صندلی در زمان شیب‌دار شدن وسط نشیمن‌گاه است. همچنین هم قسمت پشتی و هم قسمت نشیمن‌گاه، زاویه ثابتی با یکدیگر دارند.

آسان‌ترین روش تشخیص صندلی‌هایی با مکانیزم تیلت ، پیوستگی و اتصال نشیمن‌گاه و پشتی صندلی است که باعث می‌شود حرکت این دو بخش، هماهنگ با یکدیگر باشد.

مطلب مرتبط  چرا باید صندلی اداری ارگونومیک خرید | 4 ویژگی کلیدی

مکانیزم سینکرون

یکی دیگر از انواع مکانیزم های صندلی اداری برای تنظیم زاویه تکیه‌گاه، مکانیزم سینکرون است. این مکانیزم پیشرفته‌تر از مکانیزم تیلت است و تحت عناوینی مثل مکانیزم سینکرو، تسمه‌دار یا براکت‌دار نیز شناخته می‌شود. در صندلی‌هایی که با این مکانیزم طراحی شده است، حرکت بین پشتی و نشیمن صندلی به صورت غیرهمزمان انجام می‌شود و پشتی صندلی، به صورت مستقل از کفی آن حرکت می‌کند.

انواع صندلی با این نوع مکانیزم، در دو نسبت ۱:۲.۵ و ۱:۳ تولید می‌شود. برای مثال در صورتی که پشتی صندلی ۲۱ درجه رو به عقب حرکت کند، نشیمن‌گاه فقط ۷ درجه تغییر زاویه خواهد داد. این نوع مکانیزم باعث می‌شود که در استفاده طولانی‌مدت احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

تفاوت بزرگ بین مکانیزم‌های سینکرون و تیلت، وجود براکت است. براکت امکان حرکت مستقل بین نشیمن‌گاه و پشتی را به کاربر می‌دهد.

در یک صندلی اداری با مکانیزم سینکرون، اصول ارگونومی بهتر رعایت شده است. شاید بپرسید صندلی ارگونومیک چیست؟ در جواب باید گفت صندلی ارگونومیک صندلی‌ای است که براساس حالت طبیعی بدن کاربر طراحی شده باشد.

رعایت اصول ارگونومی از اهمیت زیادی در خرید صندلی اداری برخوردار است. در صورتی که صندلی بدون رعایت اصول ارگونومی ساخته شده باشد، کاربر روی آن احساس راحتی نخواهد داشت و در طولانی مدت دچار آسیب‌های بدنی متفاوتی می‌شود. درد شانه، کمر و حتی بازو در صورتی که از صندلی مناسب استفاده نکنید آسیب زیادی به شما خواهد زد. پس اگر در هنگام خرید صندلی اداری، بین مکانیزم‌های مختلف تنظیم زاویه پشتی مردد بودید، مطلع باشید که مکانیزم سینکرون در مقایسه با سایر مکانیزم‌های تنظیم زاویه پشتی صندلی، انتخاب مناسب‌تری از نظر رعایت اصول ارگونومی است.

برای اطلاعات بیشتر هم می‌توانید مقاله صندلی ارگونومی چیست را مطالعه کنید.

مطلب مرتبط  مکانیزم تیلت چیست؟

 

مکانیزم L

ساده‌ترین مکانیزم در بین انواع مکانیزم صندلی اداری، مکانیزم L است. این مکانیزم از دو بخش کفی و ستون L تشکیل شده است و فقط قسمت پشتی صندلی امکان جابجایی دارد. در این صندلی‌ها نشیمن‌گاه کاملا ثابت است و قسمت پشتی می‌تواند تا زاویه خاصی رو به عقب کج شود. همچنین در این صندلی یک فنر به کار رفته است که پس از بلند شدن وزن شما دوباره پشتی را به حالت اولیه بر‌می‌گرداند.

مکانیزم کلاچی

مکانیزم کلاچی عملکردی مانند کلاچ ماشین دارد و با استفاده از مجموعه‌ای از صفحات موازی، زاویه پشتی صندلی را کنترل می‌کند. شما برای تعیین زاویه لازم است که اهرم یا کلاچ صندلی را نگه دارید و زاویه دلخواه خودتان را تنظیم نمایید. سپس زمانی که اهرم را رها کنید، صندلی در همان زاویه ثابت خواهد ماند و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

مکانیزم خودتنظیم

یکی از جدیدترین انواع مکانیزم‌ های صندلی اداری، مکانیزم خودتنظیم است. در این مکانیزم، فنر تنظیم دستی حذف شده است و به همین دلیل صندلی شما ظاهری ساده و مینیمال دارد. در واقع در این صندلی به جای استفاده از یک فنر، از مجموعه‌ای از فنرها استفاده شده است که می‌توانند در کنار هم، وزن کاربر و میزان فشار وی روی پشتی را تشخیص دهند.

این موضوع باعث می‌شود که بسته به وزن کاربر، بهترین زاویه ممکن برای وی ایجاد شود تا احساس راحتی بیشتری در زمان نشستن داشته باشد. این مکانیزم به نوعی شبیه به تشک‌هایی با فوم حافظه‌دار است که خود تشک، با توجه به وزن و فرم بدن، به شکل بدن کاربر تبدیل می‌شود.

مکانیزم اسلاید

مکانیزم اسلاید، در واقع یک مکانیزم مکمل برای صندلی‌های اداری مجهز به مکانیزم سینکرون است. در مکانیزم اسلاید، امکان حرکت نشیمن‌گاه به صورت افقی وجود دارد و به همین خاطر کاربران با قدهای مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند.

مطلب مرتبط  13 روش درست نشستن بر روی صندلی اداری که نمی‌دانستید

در این صندلی امکان کنترل عمق نشیمن وجود دارد و هر فرد می‌تواند بسته به قد خودش، عمق نشیمن صندلی را تغییر دهد. وجود این مکانیزم باعث افزایش پیچیدگی و در نتیجه افزایش چشمگیر قیمت صندلی‌ اداری می‌شود و بنابراین، در تعداد کمی از مدل‌های صندلی اداری به‌کار گرفته می‌شود.

مکانیزم زانویی

در صندلی‌های سنگین‌تر و حجیم‌تر به خصوص صندلی‌های مدیریتی که دسترسی به اهرم تنظیم جانبی دشوار است، از مکانیزم زانویی یا Knee Tilt استفاده می‌شود. مهم‌ترین تفاوت این مکانیزم با دیگر مکانیزم‌های صندلی، فاصله بین محور دو ران و محل نصب جک است. در واقع در این مدل، جک در قسمت جلوی صندلی و زیر زانو نصب می‌شود. به همین خاطر می‌توانید با فشار کمتری، صندلی را به سمت عقب متمایل کنید.

صندلی ارگونومی چیست | مبلمان اداری الوند

جمع‌بندی

ویژگی‌هایی مثل امکان تنظیم ارتفاع، تنظیم زاویه کمر، تنظیم زاویه نشیمن و… ، از مهمترین ویژگی‌‎ صندلی اداری استاندارد هستند.

تفاوت بزرگ صندلی اداری با سایر صندلی‌هایی که به صورت روزمره از آنها استفاده می‌کنیم، در قابلیت‌های تنظیمی موجود در انواع صندلی‌های اداری است. یکی از مهمترین بخش‌های صندلی که لازم است وضعیت آن برای هماهنگی با وضعیت بدن کاربر و ایجاد راحتی برای او تغییر کند، بخش تکیه‌گاه صندلی است.

طراحان با طراحی مکانیزم‌های گوناگون تنظیم زاویه پشتی و کفی، تلاش می‌کنند تا بهترین تجربه کاربری را برای افراد ایجاد کنند. شرکت الوند با عرضه طیف گسترده‌ای از صندلی‌های اداری با مکانیزم‌های متنوع، همراه شما در هنگام خرید صندلی اداری است.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *