با توجه به نوسانات قیمتی، برای استعلام دقیق قیمت محصولات لطفا با کارشناسان الوند تماس حاصل نمایید.

فهرست مطلب

جک صندلی اداری چیست | نحوه کار جک صندلی

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چطور می‌شود با استفاده از یک اهرم کوچک، ارتفاع صندلی اداری را تغییر دهید؟ می‌دانستید که پشت همین عمل ساده، عملیات مکانیکی پیچیده‌ای نهفته است؟ در این مقاله ما قصد داریم نحوه کار جک صندلی را به شما آموزش دهیم.

به طور خلاصه باید گفت که جک صندلی یک نوع سیلندر پنوماتیک یا هیدرولیک است که با کمک فشار هوا می‌تواند ارتفاع صندلی را تنظیم کند. در صورتی که در مورد نحوه عملکرد این جک کنجکاو هستید، با الوند همراه باشید تا ساختار جک صندلی اداری را مورد بررسی قرار دهیم.

جک صندلی اداری چیست | مبلمان اداری الوند

جک صندلی اداری چیست؟

جک صندلی اداری وسیله‌ای است که امکان تغییر ارتفاع و چرخش را به صندلی‌های اداری می‌دهد. این قطعه از یک سیلندر فلزی تشکیل شده است که شامل پیستون و محفظه گاز است. این سیلندر هم به یک اهرم متصل شده است که حرکات پیستون از طریق آن کنترل می‌شود. زمانی که اهرم را فشار می‌دهید گاز از سیلندر خارج می‌شود یا وارد آن می‌شود و باعث خواهد شد که پیستون حرکت کند. همچنین با استفاده از یک بلبرینگ، جک امکان چرخش صندلی حول محور پایه را فراهم می‌کند.

بسته به قیمت صندلی اداری ، جک به کار رفته در آن معمولا به صورت هیدرولیک یا پنوماتیک است. جک‌های پنوماتیک از گازهایی که به راحتی فشرده می‌شوند، مثل گاز نیتروژن استفاده می‌کند اما در جک‌های هیدرولیک از مایعاتی مثل روغن هیدرولیک و… استفاده می‌شود.

از آن‌جایی که جک‌های هیدرولیک قدرت بیشتری برای جابجایی وزن زیاد دارند، در صندلی‌هایی که برای وزن بالا طراحی شده‌اند استفاده می‌شوند و کاربرد کمتری در صندلی‌های اداری دارند. جک‌های پنوماتیک کثیف‌کاری کمتری دارند و به همین خاطر در صندلی‌های اداری، به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مطلب مرتبط  چند نکته و ترفند برای نظافت و تمیز کردن صندلی اداری

کاربرد جک صندلی اداری

همانطور که گفته شد، جک صندلی اداری وسیله‌ای است که پایه صندلی را به نشیمن‌گاه آن متصل می‌کند و به کاربر این امکان را می‌دهد که ارتفاع آن را تنظیم کند. این جک فلزی است و داخل آن پیستونی قرار گرفته که حرکات صندلی را کنترل می‌کند.

یک اهرم زیر صندلی قرار گرفته است که مستقیما به جک صندلی متصل است و با کنترل فشار گاز داخل پیستون، صندلی را به بالا یا پایین هدایت می‌کند. مکانیزم بلبرینگ‌داری هم که دور جک قرار گرفته است امکان چرخاندن صندلی را به شما می‌دهد.

مهم‌ترین کاربرد جک صندلی اداری فراهم کردن راحتی و رعایت ارتفاع ارگونومیک برای افرادی است که مدت‌های زیادی را پشت میز کار خودشان روی صندلی می‌نشینند. با کمک جک، کاربر می‌تواند ارتفاع صندلی را براساس قد و حالت بدن خودش تنظیم نماید. این کار می‌تواند ایراد آسیب‌ به ستون فقرات و گردن را به میزان چشم‌گیری کاهش دهد. این جک کمک می‌کند که کاربر وضعیت نشستن خودش را به‌سادگی و بدون نیاز به بلند شدن از روی صندلی تغییر دهد.

طرز کار جک صندلی | مبلمان اداری الوند

طرز کار جک صندلی

داخل جک صندلی اداری، یک پیستون و سیلندر قرار دارد. داخل این جک از گاز و همینطور انواع واشر و هوزینگ استفاده شده تا از خروج گاز (که معمولا نیتروژن است) جلوگیری نماید. یک اهرم قابل تنظیم پیستون را در جای خودش نگه می‌دارد تا ارتفاع صندلی در محدوده موردنیاز کاربر قفل شود و پایین یا بالا نرود.

در حالت عادی فشار گاز صندلی بیشتر از فشار محیط و همینطور فشار قسمت بالایی صندلی است. به همین خاطر فنرهای گازی صندلی در بازترین حالت خودشان قرار دارند و صندلی‌نیز ارتفاع بالایی دارد.

مطلب مرتبط  بررسی چهار علت پایین رفتن جک صندلی و راهکارهای رفع آن

زمانی که روی صندلی می‌نشینید و اهرم آن را به سمت بالا می‌کشید، قفل پیستون آزاد می‌شود و پیستون می‌تواند به صورت آزادانه داخل سیلندر حرکت کند. در این حالت فشاری که ناشی از وزن شما است از فشار ایجاد شده توسط گاز داخل سیلندر بیشتر است که باعث می‌شود پیستون به سمت پایین حرکت کند و وارد سیلندر شود. در نتیجه این عمل، گاز داخل سیلندر فشرده می‌شود و ارتفاع نشیمن‌گاه صندلی که محل استقرار کاربر است، کاهش پیدا می‌کند. دلیل صدای بادی که در زمان پایین رفتن صندلی می‌شنوید هم همین موضوع است.

با فشرده شدن گاز داخل سیلندر فشار آن نیز افزایش پیدا می‌کند و در صورت بلند شدن از روی صندلی مجددا صندلی رو به بالا حرکت می‌کند. در این مرحله می‌توانید اهرم تنظیم ارتفاع صندلی را رها کنید تا پیستون در جای خودش قفل شود و حرکت نکند.

در صورتی که می‌خواهید ارتفاع صندلی را افزایش دهید، می‌توانید از روی صندلی بلند شوید و مجددا اهرم را بگیرید. با گرفتن اهرم قفل آن نیز آزاد می‌شود و فشار گاز داخل سیلندر، مجددا پیستون را به سمت بالا هدایت می‌کند.

توجه داشته باشید که جک صندلی اداری، یک قطعه آسیب‌پذیر است و پس از چند سال استفاده یا در صورت استفاده غیراصولی و نامناسب خراب می‎شود. اما جای نگرانی نیست چرا که می‌توانید به راحتی آن را تعمیر یا تعویض کنید.

هر چند در اکثر مواقع، به دنبال خراب شدن جک که نشانه اصلی آن، عدم تحمل وزن کاربر و پایین رفتن صندلی است، حتما باید جک تعویض شود. در مقاله علت پایین رفتن جک صندلی ، تمامی دلایل خراب شدن این جک و نحوه تعمیر آن را بررسی کرده‌ایم.

مطلب مرتبط  شش راهکار مهم برای افزایش طول عمر میز اداری

انواع صندلی اداری | مبلمان اداری الوند

جمع‌بندی

جک صندلی اداری یک قطعه مهم و کاربردی است که امکان تنظیم راحت صندلی را به کاربر می‌دهد. این مکانیزم، از سلامتی کاربر هنگام استفاده از صندلی اداری محافظت کرده و راحتی او را ارتقاء می‌دهد. در واقع یکی از بزرگ‌ترین مزایای صندلی اداری نیز، وجود همین جک و امکان تنظیم ارتفاع به کمک آن است.

با مراجعه به وبسایت یا فروشگاه‌های شرکت مبلمان اداری الوند در سراسر کشور، می‌توانید انواع صندلی اداری با قابلیت تنظیم ارتفاع را بررسی و از میان انواع صندلی باکیفیت، گزینه دلخواهتان را انتخاب و خریداری نمایید.

مجله الوند

اگر علاقمند به مطالعه مطالب بیشتر هستید، از طریق لینک زیر وارد مجله الوند شوید. در مجله الوند، مطالب متنوعی درباره مبلمان اداری منتشر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *